در کنار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد

همایش روز ملی اردبیل

همزمان با 26 رجب سالروز تاسیس سلسله صفویه و نامگذاری این روز به نام "روز ملی اردبیل" در تقویم تاریخ فرهنگی ایران روز شنبه با هدف گرامیداشت خدمات خاندان صفوی به ایران همایش باشکوهی در کنار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۹۴۰۲

این همایش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و با شرکت جمع کثیری از دانش آموزان و گردشگران اقصی نقاط کشور در محوطه بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آیین گشایش این همایش گفت: نامگذاری امروز به نام روز ملی اردبیل که اخیرا در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده ، گام مهمی در جهت معرفی استان خواهد بود و نقش اردبیل در تاریخ ایران را به طور مشخص تری تبیین خواهد کرد.

علیرضا عبداللهی افزود: خاندان صفوی در تاریخ ایران نقش موثری در عمران و آبادانی و توسعه فرهنگ و هنر داشته اند و برگزاری همایش معرفی اردبیل به عنوان خاستگاه خاندان صفوی ، فرهنگ تشیع و حکومت علوی می تواند به نقطه عطفی در توسعه گردشگری تاریخی این منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به تاخیر در اعلام برنامه های گرامیداشت این روز گفت: از سال آینده همایش صفویه شناسی، نمایشگاه خدمات خاندان صفوی و برگزاری آیینهای ویژه ملی و فراملی برای معرفی روز ملی اردبیل در نظر گرفته شده است.

وی نامگذاری روز ملی اردبیل مقارن با سالروز تاسیس سلسله صفویه را یک نامگذاری ویژه با آثار مثبت متعدد در حوزه های گردشگری ، فرهنگی و علمی خواند و افزود: خاندان صفوی که حلقه اتصال قومیتهای پراکنده ایرانی تحت لوای یک حکومت مرکزی قدرتمند بودند، امروز نیز می توانند منشا توسعه و معرفی این خطه از کشورمان باشند.

عبداللهی بر لزوم محوریت قرار دادن هر یک از حوزه های مرتبط با اردبیل از قبیل تاریخ، معماری، فرهنگ، امورات مذهبی و سایر مولفه های زندگی اجتماعی مرتبط با حکومت صفویه در آیینهای گرامیداشت روز ملی اردبیل تاکید کرد و گفت: معرفی وجوه مختلف خدمات خاندان صفوی سالها زمان می برد و قابلیت خوبی برای معرفی این استان است.

در این آیین یکصد نفر از دانش آموزان شرکت کننده در همایش به عنوان پیام رسانان معرفی روز ملی اردبیل و خدمات حکومت صفویه انتخاب شدند تا در آغاز سال تحصیلی بعنوان رابطان معرفی این رویداد تاریخی در مدارس فعالیت خود را آغاز کنند.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها