با ملی کردن طرح‌های دریا

سایه مرگ از سواحل خزر دور می‌شود

ورود روزافزون گردشگران به استان مازندران اگرچه نوید بخش رونق گردشگری و بخش‌های اقتصادی مرتبط با آن است، اما هر ساله عده‌ای با قلب‌هایی داغ دیده از مازندران خارج می‌شوند و یا خاطره‌ای ناخوشایند از این استان سرسبز با خود به همراه می‌برند، زیرا هیچ گاه تصور نمی‌کنند چه خطراتی در سایه امواج زیبای خزر به کمین نشسته است.
کد خبر: ۱۸۸۶۶۸

استان مازندران همانند سایر استان‌های شمالی از آب و هوایی دلپذیر و جاذبه‌های بی بدیل گردشگری برخوردار است.

به دلیل وسعت بیشتر نسبت به سایر استان‌های شمالی هر ساله استان مازندران پذیرای میلیون‌ها نفر مسافر و گردشگر است. بخش گردشگری مازندران علاوه بر وجود مناطق جنگلی، تفرجگاه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اماکن مذهبی و تاریخی بیشترین جاذبه را در بخش دریا دارد. مازندران دارای 700 کیلومتر نوارساحلی است که 328 کیلومتر آن سهم بیشتری از جذب گردشگر در فصول مختلف سال را به خود اختصاص داده است.

هر ساله به دلایلی مانند غفلت، عدم آگاهی مسافران، در مواردی کنجکاوی و در نهایت عدم توسعه این بخش از جاذبه گردشگری مازندران سواحل آرام و زیبای خزر قربانیانی را می‌گیرد که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد قربانیان ساماندهی این بخش ضروری به نظر می‌رسد. این مسافران اگر چه به لحاظ فردی از آموزش‌های اولیه شنا و آگاهی کافی در خصوص عواقب سهل‌انگاری عمل خود برخوردار نیستند، اما چاره‌اندیشی در این خصوص نیازمند طرحی ملی و جامع است. عدم بهره‌برداری مناسب از جاذبه‌های گردشگری و توریستی در مازندران تا بحال نتوانسته صرفه‌های اقتصادی مکفی را برای استان به همراه داشته باشد که هزینه‌های ایجاد شده به لحاظ حضور قشر عظیمی از مسافران نیز به آن تحمیل شده است.

مدیرکل سابق بازسازی و حوادث غیرمترقبه استان مازندران در خصوص راهکارهای کاهش هزینه‌های گردشگری در استان می‌گوید: ملی کردن طرح دریا با بودجه سالانه مشخص، تقویت بخش خصوصی با اهدا تسهیلات به تعاونی‌های ساکنین بومی سواحل، شناسایی نقاط امن و ممنوعه توسط یک گروه کارشناسی، تعیین یک متولی مسوولیت‌پذیر جهت هدایت دستگاه‌های اجرایی، تقویت فعالیت رسانه‌ها با هدف افزایش فرهنگ استفاده از دریا، تقویت امکانات گروه‌های امدادی و خدماتی فعال، ساخت سرویس‌های بهداشتی و امکانات رفاهی مناسب در طرح‌های سالم‌سازی موجود، مطالعه و داشتن یک طرح جامع همه‌جانبه با یک چشم‌انداز کوتاه مدت و درازمدت در سواحل مازندران می‌تواند در سیاستگذاری در کاهش غریق و به حداقل رساندن آن بسیار موثر باشد.

بهزاد پورمحمد با اشاره به آسیب‌شناسی افزایش غرق شدگان در استان مازندران می‌افزاید: عدم وجود مکان‌های عمومی کافی با امکانات اولیه مناسب رفاهی و بهداشتی، ناکافی بودن ناجیان غریق و نیروهای امدادی و خدماتی به علت ناکافی بودن اعتبارات در این بخش، عدم استفاده از جلیقه نجات توسط شناگران، ناکافی بودن امکانات امدادی، ناکافی بودن تابلوها، پارچه نوشته‌ها و علائم  هشدار دهنده در مناطق پرخطر و حتی در محدوده طرح‌های سالم سازی، عدم وجود قایق‌های گشت دریایی در کنترل مناطق پرخطر، عدم وجود سکوهای دیدبانی لازم و کافی در سواحل به خصوص در محدوده طرح‌های سالم سازی از عمده دلایل افزایش غرق شدگان در سواحل دریای خزر است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در استان مازندران و در سواحل خزر بیش از 210نقطه خطر یا مشرف به خطر شناسائی شده، و با توجه به آن که در سال 1386 بیش از 93طرح سالم‌سازی فعال بوده که توسط شهرداری‌ها یا بخش خصوصی اداره می‌شده است، پیش‌بینی می‌شود در سالجاری نیز همین تعداد طرح فعال شود.

پورمحمد تصریح می‌نماید: به طور متوسط روزانه بیش از یک هزار و 500 نفر نیروی امدادی و خدماتی در سواحل مازندران در راستای خدمات امدادی، خدماتی و کاهش غریق فعالیت دارند و علی رغم امکانات اندک از توانایی بسیار خوبی برخوردارند. این نیروها در طرح‌های سالم‌سازی در 120 نقطه مشرف به خطر به صورت گشت‌های سیار فعالیت دارند.

مدیرکل سابق حوادث غیرمترقبه استان مازندران خاطرنشان می‌سازد: در راستای فعالیت‌های انسان دوستانه و وظایف سازمانی، سالانه همزمان با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان با هماهنگی فرمانداری‌ها و با بکارگیری اکیپ‌های امدادی و خدماتی از جمله جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی، اورژانس 115، دانشگاه علوم پزشکی، ناجیان غریق، تربیت بدنی، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری‌ها و بخش خصوصی خدمات ارزنده‌ای در کاهش غریق در مازندران صورت می‌گیرد، ولی بعلت محدودیت‌های خاص این خدمات ارزنده کافی نبوده ولی ارزشمند است.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد به ترتیب در سال 83، 256 نفر، شامل 231 نفر مرد و 25 نفر زن، در سال 84، 222 نفر، شامل 207نفر مرد و 22 نفر زن، در سال 85، 189 نفر، شامل 171 نفر مرد و 18 نفر زن، در سال 86 ، 171 نفر شامل 149 نفر مرد و22  نفر زن در استان مازندران در مجموعه فضاهای آبی (دریا، رودخانه، آب‌بندان)‌ غرق شده‌اند که بر اساس آمار اخذ شده کمتر از 5 درصد از افراد در داخل طرح‌های سالم‌سازی غرق شده و آن هم زمانی بوده که طرح بعلت طوفانی بودن تعطیل و یا ساعت فعالیت طرح به پایان رسیده بود.

پورمحمدی می‌افزاید: 95 درصد غرق شدگان در خارج از طرح‌های سالم‌سازی، در مناطق ممنوعه و زمان طوفانی بودن دریا غرق شده‌اند.

به گفته وی، براساس این آمار و اطلاعات بیشتر از 70 درصد از غرق شدگان غیر بومی هستند.

معاون گردشگری سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران اما از رضایت‌مندی 80 درصدی مسافران  از خدمات ارائه شده گردشگری در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این آمار علمی، قابل استناد و با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری در چندسال اخیر به دست آمده است و با وجود رضایت از خدمات فعلی ارائه شده در مازندران به دلیل رشد روزافزون جمعیت گردشگر، نیاز به توسعه این خدمات وجود دارد.

وی با اعلام این‌که در 8 سال اخیر توسعه خدمات زیربنایی و گردشگری از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است، افزود: تنها در چند سال نزدیک به 50 سرویس بهداشتی در نقاط ساحلی، مناطق نمونه گردشگری و پارک‌های جنگلی ساخته شده است.

وی با اعلام واگذاری 20منطقه نمونه گردشگری از 61 نمونه مناطق گردشگری مصوب سفر هیات دولت به استان به بخش خصوصی، خاطرنشان می‌سازد: با انجام زیرساخت‌ها تمامی این مناطق برای بهره برداری واگذار خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران رشد روز افزون ورود گردشگر به  استان را موجب افزایش نیاز به زیرساخت‌ها عنوان و تصریح می‌کند: این افزایش، نیاز به تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای را بیشتر می‌کند.

وی نواقص بخش گردشگری مازندران را نبود امکانات حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی، مشکلات زیست محیطی ناشی از افزایش فاضلاب‌ها و زباله‌ها عنوان و خاطرنشان می‌کند: در این خصوص باید برنامه‌های جدی تری درنظر گرفته شود.

معاون گردشگری سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران در خصوص طرح‌های دریا که هرساله از سوی متولیان امر گردشگری در مازندران صورت می‌گیرد، نیز می‌گوید: این طرح‌ها در سال جاری تا 120 طرح پیش‌بینی شده که تاکنون بیش از 90 طرح اجرا شده است. وی می‌افزاید: این طرح‌ها در سه درجه بندی اجرایی می‌شود که با توجه به درجات مختلف خدمات و امکانات متفاوتی نیز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

محمدرضا شیدفر از نظارت موثرتر ناجیان غریق و همیاران پلیس در سالجاری در طرح‌های دریا خبر داده و اظهار می‌دارد: نرخ خدمات ارائه شده در طرح‌های دریا در تابستان امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر است که به خصوص در حوزه طرح‌های دریا با کاهش غریق مواجه بودیم.

وی ورود جمعیت به مازندران را با توجه به مساحت 24هزار هکتاری آن فزاینده توصیف کرده و ادامه می‌دهد: به صورت دائم مازندران دارای یک و نیم میلیون نفر جمعیت اضافه است و تردد بیست میلیون مسافر در سال با توجه به گنجایش مازندران نیاز به توجه جدی به توسعه گردشگری در استان به صورت ملی وجود دارد.

مازندران ـ‌  خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها