سال آینده احداث می‌شود

بلندترین سد قوسی جهان در گرمسار

با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و فرمانداران گرمسار و فیروزکوه، تونل انحراف آب و فراز بند سد "نمرود" به بهره‌برداری رسید. به گزارش ایسنا، طول این تونل ‌740 متر مربع است که با قطر ‌5/3 متر مربع و ارتفاع ‌21 متر و با حجم ‌237 هزار متر مکعب خاک ریزی و با هزینه‌ ‌20 میلیارد تومانی احداث شده است.
کد خبر: ۱۶۳۴۳۱

بعد از بهره برداری از تونل انحرافی این سد، عملیات اجرایی آن وارد مرحله‌ ساخت سازه بدنه اصلی می‌شود. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که تاکنون ‌34 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این سد در مرداد ماه سال‌88 با هدف تهیه ‌120 میلیون متر مکعب آب برای تامین نیازهای کشاورزی دشت گرمسار و آب شرب این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

این سد می‌تواند ‌140 میلیون متر مکعب آب ذخیره ‌کند که برای احداث آن اعتباری حدود ‌200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در مراسم افتتاحیه تونل انحراف آب این سد، معاون وزیر نیرو با بیان این که ‌740 طرح ملی و استانی در بخش آب، سد سازی، فاضلاب و پروژه‌هی برق آبی در حال ساخت است، افزود: امسال نیز ‌20 درصد اعتبارات عمرانی کشوری به بخش آب اختصاص داده شده است که بیش از چهار هزار میلیارد تومان از بودجه را به خود تخصیص می‌دهد.

زرگر با بیان این که ایران سومین سد ساز جهان است، افزود: سال آینده احداث بلند ترین سد قوسی جهان به نام "سد بختیاری" را از محل فاینانس با ارتفاع ‌320 متر آغاز می‌کنیم.

 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها