معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان خوزستان گفت: صنایع دستی وارداتی به‌دلیل بسته‌بندی مناسب و تطبیق با نیاز و سلیقه‌ بازار، بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۶۱۲۶۳

شکرالله قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا ،‌ اظهار داشت: کیفیت صنایع دستی وارداتی نسبت به آثار ایرانی،‌ بسیار پایین است؛ اما خریدار متوجه این موضوع نیست و هنگام مصرف آن، به کیفیت پایین و مصنوعی بودن این آثار پی می‌برد.

وی درباره‌ تولید صنایع دستی خارجی مشابه با آثار استان خوزستان و تأثیر در کیفیت و بازار آن،‌ بیان کرد: نمونه‌های مشابه صنایع دستی این استان، کم‌تر تولید می‌شوند، چون صنایع دستی خوزستان خاص‌اند و از جریان ورود آثار خارجی، کم‌تر تأثیر پذیرفته‌اند؛‌ اما در واقع، صنایع دستی وارداتی در بازار داخلی و کیفیت آثار ایرانی، اثر مخربی داشته‌اند.

به اعتقاد او، آثار وارداتی از کشورهای چین‌، تایلند و یا پاکستان، صنایع دستی نیستند و متأسفانه 80 درصد این آثار، با ماشین و مواد اولیه‌ مصنوعی تولید می‌شوند که بازار صنایع دستی ایران را خراب کرده‌اند.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان خوزستان افزود: مطالعات کارشناسی درباره صنایع دستی و نیاز بازارهای دیگر در کشورهایی مانند چین و هند آغاز شده‌اند و اگر در ایران برای صنایع دستی، برنامه‌ بلندمدتی نداشته باشیم، وضعیت این هنر صنعت اسف‌بار می‌شود.

وی ادامه داد: مسؤولان کشور اگر می‌خواهند، صنایع دستی به جایگاه واقعی خود در بازارهای جهانی دست یابد، باید از ورود بی‌رویه‌ صنایع دستی خارجی به کشور جلوگیری کنند یا عوارض گمرکی بالایی را برای این آثار تعیین کنند که به‌نوعی از ورود صنایع دستی خارجی جلوگیری شود، چون در غیر این صورت، صنایع دستی ایران جایگاه خود را از دست می‌دهد.

قاسمی معتقد است: صنایع دستی ایران نسبت به آثار خارجی، کاربردی‌تر است؛ اما چون از تکنولوژی در تولید آن استفاده نشده بنابراین جایگاه واقعی خود را در بازار جهانی از دست داده‌ است.

او اظهار کرد: باید قدرت رقابت را با بازارهای جهانی داشته باشیم، اما متأسفانه با این وضعیت که از تکنولوژی در ساخت صنایع دستی بهره‌ای گرفته نمی‌شود، به جایی نمی‌رسیم.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان خوزستان با اشاره به برخی رشته‌های صنایع دستی این استان که از تکنولوژی در ساخت آن‌ها بهره گرفته‌اند، گفت: خراطی خوزستان با بهره‌گیری از ابزار ماشینی، یکی از نمونه‌های صنایع دستی پیشرفته‌ این استان است که به ماهیت و اصالت آن خللی وارد نشده است اما هنگامی که در تولید «اهرامی» قصد داشتیم از الیاف مصنوعی «کاموا» استفاده کنیم، مخالفت کردند، در صورتی که با توجه به سلیقه و نیاز بازار، کاربرد این نوع مواد اولیه بیشتر جواب می‌دهد.

قاسمی تأکید کرد: اگر به این مسایل توجه نشود، صنایع دستی ایران از کشورهایی مانند چین عقب می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها