کارشناس انجمن اولیاء و مربیان آموزش‌وپرورش یزد:

بودجه دوره‌های آموزش خانواده ناچیز است

کارشناس مسؤول انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش استان یزد گفت: دوره‌های آموزش خانواده با کمک‌های مردمی وخیرین برگزار می‌شود لذا مسؤولین مربوطه باید در این خصوص اعتبار بیشتری تخصیص دهند.
کد خبر: ۱۶۱۲۴۴

غلامرضا زارع در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان این که در آیین‌نامه اجرایی مدارس، از انجمن اولیاء و مربیان به عنوان یکی از ارکان اداره مدرسه یاد برده می‌شود اظهار کرد: انجمن اولیاء و مربیان از مدیر، یکی از معاونان مدرسه، نماینده معلمان مدرسه و معاون یا مربی پرورشی ترکیب یافته و با توجه به جمعیت هر مدرسه حداقل 4 نفر از اولیاء دانش‌آموزان طی انتخاباتی که در ابتدای سال تحصیلی برگزار می‌شود، گزینش می‌شوند.

وی گفت: در مجموع 8 نفر حتی در کوچکترین مدرسه عضو انجمن هستند و در زمینه‌های مختلف آموزشی پرورشی، بهداشتی، تجهیزاتی و مهارتی با آموزشگاه همکاری کرده و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کنند.

زارع یکی از مهمترین وظایف انجمن اولیاء و مربیان را تامین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیاء و تقویت و هماهنگی و همسویی تربیتی در خانه و مدرسه دانست و افزود: معمولا در مدارس استان دوره‌های آموزش خانواده برگزار می‌شود و با توجه به ویژگی‌های هر مقطع تحصیلی توسط مدرسان آموزش خانواده، مطالب مورد نیاز والدین و راه و روش مطلوب تربیت فرزندان به اولیاء آموزش داده می‌شود.

زارع با اشاره به اینکه در دوره‌های آموزش خانواده بر شرکت اولیاء پایه اول هر مقطع تاکید است تصریح کرد: در جلسات انجمن اولیاء و مربیان بالغ بر 80 درصد اولیاء شرکت می‌کنند و در دوره‌های آموزش خانواده بالغ بر 90 درصد مادران حضور می‌یابند که نیاز است با همکاری ارگان‌های مختلف در آموزش پدران گام‌هایی برداشته شود که در این راستا مقدماتی انجام گرفته است.

وی گفت: توجه جدی به بحث مهارت‌های زندگی در جلسات آموزش خانواده توسط مدرسان در چند مدرسه به صورت آزمایشی شروع شده و تاثیرات مطلوبی داشته است.

کارشناس مسؤول انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش استان یزد با تاکید بر این که اخیرا طرح جامع نظام آموزش خانواده از سوی سازمان مرکزی ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مباحث این طرح، تغییر در سر فصل‌های آموزش با توجه به نیازهای روز، اسامی و منابع لازم برای برگزاری دوره‌ها و نحوه ارزشیابی از دوره آموزش خانواده است که به مناطق ابلاغ خواهد شد.

وی اصلی‌ترین وظیفه‌ انجمن اولیاء و مربیان را فراهم کردن زمینه‌های آگاهی والدین دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: مهمترین بستری که این آگاهی را ایجاد می‌کند برگزاری دوره‌های آموزش خانواده است که استان یزد با همکاری 200 نفر از سایر مدرسان آموزش خانواده که دوره‌های مختلف آموزشی تخصصی شرکت داشته‌اند، در سال جاری تاکنون 600دوره آموزش خانواده در مدارس برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

وی با بیان این که حدود یکهزار و 500 مدرسه استان که دارای جمعیت دانش‌آموزان 10نفر به بالا هستند انجمن اولیاء و مربیان دارند، گفت: در بعضی از مدارس که به دلیل جمعیت کم، قادر به تشکیل انجمن نبودند و وظایف انجمن بر عهده مدیر مدرسه گذاشته شده است و هر سال عملکرد انجمن اولیاء و مربیان مدرسه توسط ارزیابان فعالیت‌های انجمن، ارزیابی شده و تعدادی به عنوان انجمن برتر انتخاب می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

زارع دیگر فعالیت سال جاری را تشکیل شوراهای انجمن اولیاء و مربیان در شهرستان مناطق عنوان و تصریح کرد: این شوراها تاکنون در حدود 10شهرستان و منطقه استان تشکیل شده‌اند که وظیفه شوراها ارتقاء جایگاه انجمن در آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت مشارکت هر چه بیشتر انجمن اولیاء و مربیان در اداره مدارس است.

وی تاکید کرد: وظیفه دیگر انجمن اولیاء و مربیان مدارس، تاسیس کتابخانه پیوند در مدارس است در طی چند سال اخیر با همکاری سازمان آموزش و پرورش و برخی از مدارس استان اقدام به تهیه کتب آموزشی و تربیتی ویژه اولیاء شده که تاکنون بالغ بر 120مدرسه استان دارای کتابخانه پیوند هستند.

وی اظهار کرد: تاسیس و تجهیز مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده و کارکرد دیگر انجمن اولیاء و مربیان است که این مهم به علت نداشتن جایگاه قانونی در سیستم آموزش و پرورش با مشکل مواجه است و به طوری که این مراکز فقط در 2 شهرستان استان با همکاری پاره‌وقت اداره می‌شوند و وظیفه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به خانواده‌های دانش‌آموزان را برعهده دارند.

کارشناس مسؤول انجمن اولیاء و مربیان فعالیت دیگر انجمن را آگاهی رساندن به خانواده‌ها از طریق توزیع نشریات آموزشی تربیتی مانند نشریه پیوند عنوان کرد و افزود: ماهیانه بالغ بر 6 هزار جلد از این نشریات میان علاقه‌مندان توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که مقدماتش فراهم شده برگزاری تجارب و نوآوری‌های مدرسان آموزش خانواده و انجمن اولیاء و مربیان مدارس است که در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

این مقام مسؤول وظیفه دیگر انجمن اولیاء و مربیان مدارس را نظارت بر امر ایاب و ذهاب دانش‌آموزان دانست و یادآور شد: در سال جاری با تشکیل جلسات متعدد با مسؤولان ذی‌ربط هماهنگی و نظارت نسبی بر ایاب و ذهاب دانش‌آموزان انجام شده و با توجه به سهمیه‌بندی شدن بنزین سهمیه ناچیزی از طریق استانداری به به سرویس‌های شخصی فعال در این خصوص اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که با توجه به بخشنامه وزارت کشور سازمان تاکسیرانی و شهرداری باید مسوئلیت اجرای آن را به عهده گیرند و سازمان آموزش و پرورش فقط نقش ناظر را ایفا کند.

زارع گفت: همکاری و مشارکت با مسؤولان مدرسه در خصوص برگزاری کلاس‌های فوق برنامه دیگر عملکرد انجمن است بدین معنا که هر مدرسه برگزاری کلاسهای فوق برنامه را اعلام کرده و با تایید و تصویب 70 درصد اولیاء و مربیان مدرسه و صدور مجوز از سوی شورای آموزش و پرورش منطقه کلاسهای فوق برنامه در مدرسه تشکیل می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری در برگزاری فعالیت‌های پرورشی مانند اردوها مسابقات بازدید از مراکز علمی و آموزشی فرهنگی ، همکاری و مشارکت در برگزاری مناسبت‌ها اعیاد ،ایام اله و سایر مناسبت‌های مذهبی سیاسی و ملی کارکرد دیگر انجمن اولیا و مربیان مدارس است.

وی افزود: تلاش در جهت جلب مشارکت اولیاء دانش‌آموزان و همچنین افراد خیر و موسسات خیریه در تامین امکانات مورد نیاز مدرسه، تصویب کلیه هزینه های مدرسه که از هزینه سرانه ، کمک‌های مردمی یا سایر منابع تامین می شود از وظایف دیگر انجمن است.

کارشناس مسؤول انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش وپرورش استان یزد در پایان یادآور شد: در مدارس پیش بینی شده هر انجمن اولیا و مربیان دارای سه کمیته آموزشی ، پرورشی ، بهداشتی و تجهیزاتی عمرانی باشد و اولیاء دانش آموزان با توجه به علاقه و مهارتی که دارند می‌توانند با کمیته‌ها همکاری داشته باشند و در طول سال تحصیلی نیازهای مدرسه را با هر مهارتی که دارند بر طرف کرده و به کمک مدرسه بشتابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها