مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز:

اقتصاد ایران در گذشته جزیره‌ای عمل کرده است

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز یکی از دلایل رشد صنعت کشورهای توسعه یافته را ارتباط مستحکم دانشگاه و صنعت اعلام کرد.
کد خبر: ۱۵۹۶۲۶

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر رسول محمد رضایی افزود: اقتصاد ایران در گذشته جزیره‌ای عمل کرده و در این راستا دو نهاد دانشگاه و صنعت مستقل از هم نگاه داشته شدند و از طرف دیگر با حفظ وابستگی شدید به نفت در کنار وابسته نگاه داشتن ایران به کشورهای توسعه یافته در دوران قبل از انقلاب، سبب عقب ماندگی گسترده کشور در اقتصاد ملی و از جمله درصنعت و دانشگاه شد.

وی گفت: بنابراین در وضعیت فعلی در اولین گام شناخت جامع و پویای صنایع استان آذربایجان شرقی، شناسایی صنایع مادر و رقابت پذیری صنایع استان از اولویتهای مهم است تا سپس برای خارج ساختن صنایع از وضعیت حمایتی فعلی از طریق اجرای برنامه های جامع تحقیقاتی که از جمله نکات مورد توجه اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز است، بتدریج بتوان گامهائی مؤثری در سوی رقابت پذیرتر کردن صنایع براساس موازین سازمان تجارت جهانی و از طریق انجام تحقیقات کاربردی در زمینه های فناوری، مدیریت تولید و نیروی انسانی و بازاریابی و تجارت، معقول سازی تعامل و وابستگی های تجاری و صنعتی با دیگر کشور ها به کارآمد تر کردن صنایع طرحی واقعی در انداخت.

وی افزود: در همین راستا دانشگاه تبریز با تمام امکانات خود آماده کمک به رفع مشکلات صنایع استان است و در سایه ارتباط مستحکم این دو نهاد توسعه علمی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و توسعه فناوری در صنایع به طور همزمان اتفاق می افتد.

 دکتر رضایی ایجاد بسترهای لازم در امر بهره گیری دانشگاه و صنایع از امکانات یکدیگر، ارجاع پروژه های پیشنهادی وزارتخانه ها ، سازمان ها و کارخانجات به اعضای هیئت علمی دانشگاه و پیگیری آنها تا به نهایت نتیجه زائی را از دیگر محورهای فعالیت اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز عنوان کرد و گفت: پیشنهاد آیین نامه و مقررات در امر تسهیل ارتباط با صنایع ، دریافت مستمر میزان اطلاعات و امکانات صنایع جهت انجام کار آموزی دانشجویان، ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت و تعریف پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در موضوعات مورد نیاز صنایع، بررسی و کارشناسی امکان پذیری فنی و اقتصادی پروژه ها، برقراری ارنباط موثر و فعال با سایر نهادهای حمایت کننده از نوآوران و محققان و ارجاع پیشنهادهای موضوعات تحقیقاتی اعضای هیات علمی به واحدهای صنعتی مرتبط و پیگیری آنها از دیگر برنامه های استراتژیک جدید اداره ارتباط با صنعت دانشگاه است.

وی ارتباط دانشگاه و صنعت را ازشاخص ترین مبانی توسعه پایدار هر کشور دانست و افزود: دانشگاه و صنعت هر دو در کنار یکدیگر بهتر می‌توانند در خدمت اقتصاد ملی و رفاه جامعه باشند.

دکتر رضایی یادآور شد: چنانچه موفق به اجرای این برنامه در آینده باشیم دانشگاه واقعا مثل دیگر کشورهای توسعه یافته در خدمت صنعت کشور هردو در دست هم در خدمت اقتصاد ملی و رفاه جامعه از طریق رقابت پذیر کردن صنعت استان خواهد بود.

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز از مدیران صنایع استان خواست تا با ارتباط با این اداره از توانایی های اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز برای رفع مشکلات و توسعه فناوری صنایع خود در استان بهره گیرند.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها