لوئیس فراخان از رهبران ملت اسلام در امریکا سهشنبه شب از سیاهپوستان این کشور خواست از فرهنگ امریکا فاصله بگیرند و فرهنگ و جامعه خاص خود را به وجود بیاورند و از آن حمایت کنند.
کد خبر: ۱۴۹۱۶۱

تقریبا هشت ماه پس از آنچه که تصور میشد سخنرانی خداحافظی فراخان باشد او در برابر حدود 5 هزار نفر که به شدت برایش ابراز احساسات میکردند در مرکز مدنی آتلانتا ظاهر شد و به حاضران تاکید کرد فریب موفقیتهای ظاهری دهههای اخیر را نخورند.
وی گفت: ما باید تفکر بردگی را کنار بگذاریم و مانند مردان و زنان آزاد فکر و اقدام کنیم. ما نمیتوانیم برای آنچه که شرایط وحشتناک مردم ما امروز ایجاب میکند به دیگران وابسته باشیم و باید خودمان مشکلات خود را برطرف کنیم.
این خطیب آتشین نزدیک به 2.5 ساعت سخنرانی کرد و درباره مسائلی مانند تبعیضها و نابرابریهایی که سیاهپوستان در حوزههایی مانند آموزش و پرورش، مراقبتهای بهداشتی، رایگیری و زندانها با آنها مواجه هستند، ماجراهای اخیر در لوییزیانا، دستگیری یک سیاهپوست در هفته گذشته در آتلانتا و جنگ در عراق سخن گفت.
او از سفیدپوستان و طبقه متوسط و بالای سیاهپوستان امریکا انتقاد کرد و گفت: جدا شدن و کنار نهادن دنیای ماتریالیسم و فردگرایی تنها راه پیشرفت جامعه سیاهپوستان است.
فراخان گفت: علاوه بر نابرابری نژادی، خشونت سیاهپوستان با دیگر سیاهپوستان نیز یک خطر است، خطری که در جریان مبارزه برای حقوق مدنی وجود نداشت. من میخواهم با خانواده بزرگ سیاهپوست خود صحبت کنم. شما کار را برای من خیلی دشوار میکنید. در دهه 1960 ما میدانستیم دشمن کیست. اما در سال 2007 شما دشمن هستید. چگونه میتوانم کاری را که درست است در مورد شما انجام دهم در حالی که میبینیم شما به یکدیگر بد میکنید؛
فراخان گفت: نمونههای بزرگ موفق از سیاهپوستان مانند اپرا وینفری، سناتور باراک اوباما، کالین پاول و کاندولیزا رایس تصوری نادرست از موفقیت بین سیاهپوستان به وجود میآورند.
وی خطاب به حاضران که مدام گفتههایش را تایید میکردند، افزود: در نتیجه این تصور نادرست سیاهپوستان طبقه متوسط امریکا در دام رویای امریکایی گرفتار شده و احساس راحتی میکنند. وی هشدار داد: زندگی راحت گاهی باعث میشود مبارزه را فراموش کنید. شرایط دارد به سختی گذشته میشود اما شما نمیتوانید با آن مبارزه کنید چون میخواهید شغل کوچک خود را حفظ کنید.
او گفت: موفقیت عدهای معدود از سیاهان بر اثر ادامه فقر میلیونها سیاهپوست در امریکا خنثی شده است. حالا زمان متوقف کردن چرخه فقر و خشونت در امریکا است.
«حالا برای شما سیاهپوستانی که به حد مرگ ترسیدهاید ، وقت آن است که ترس را کنار بگذارید. مردم ما باید آزاد شوند. این همزیستی مسالمتآمیز با قاتل مردم ما باید متوقف شود.»
فراخان گفت: راهپیمایی هزاران سیاهپوست امریکایی در جنا، لسآنجلس در ماه گذشته هشداری برای بیداری بود. «باید کاری کنیم که دنیا بداند ما خستهایم.»

منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها