رئیس سازمان جاسوسی روسیه FSB ، انگلیس و سازمان جاسوسی آن (MI6) را متهم کرد تلاش برای بیثبات کردن روسیه را رهبری از شیوههای قدیمی مانند «رشوه و باج خواهی» برای استخدام شهروندان روسی استفاده میکند.
کد خبر: ۱۴۸۹۰۸

نیکلای پاتروشف، مدیر سرویس امنیت فدرال، جانشین کا.گ.ب، گفت: جاسوسان خارجی سعی میکنند روسیه را قبل از انتخابات دوما (پارلمان) در دسامبر و انتخابات ریاست جمهوری سال بعد تضعیف و از هم بپاشند.
وی در مصاحبه با روزنامه پرفروش «ارگومنتی فاکتی» مخصوصا به انگلیس اشاره کرد و گفت: سازمان جاسوسی انگلیس نه فقط در حال استخدام جاسوس است بلکه میکوشد مستقیما در امور داخلی روسیه مداخله کند.
وی گفت: سازمان جاسوسی انگلیس و سایل جدیدی شبیه وسایل جاسوسی جیمز باند در اختیار ماموران روسی خود گذاشته است. از جمله وسیله ارتباطی پنهان در شارژر لپ تاپ و نرمافزار پیچیدهای است که ماموران میتوانند با آن از رایانههای خود بدون این که اثری در هارد باقی بماند ، استفاده کنند.
پاتروشف گفت: MI6 نه فقط در حال گردآوری اطلاعات در همه زمینهها است بلکه میکوشد بر موقعیت سیاسی روسیه نفوذ کند. «سیاستمدارانی که در فضای جنگ سرد فکر میکنند هنوز در تعدادی از کشورهای غربی نفوذ دارند.»
وی افزود: «پرونده ما از فعالیتهای سازمان جاسوسی انگلیس بسیار عظیم است. ما نقاط ضعف و قدرت آنها را میدانیم. سازمان جاسوسی انگلیس از زمان ملکه الیزابت اول بر مبنای این اصل عمل کرده است که هدف وسیله را توجیه میکند. روشهای اصلی استخدام آنها ، رشوه ، باج خواهی و مصونیت از تعقیب جزایی است.»
حمله پاتروشف نشان دهنده تفکر کرملین و ناشی از اختلافات دیپلماتیک شدید بین مسکو و لندن بر سر مرگ الکساندر لیتویننکو است.
وزارت خارجه انگلیس در ژوئیه همه تماس هایش را با FSB قطع و 4 مامور اطلاعاتی روسیه را اخراج کرد و باعث شد مسکو نیز 4 مامور انگلیس را اخراج کند.
پاتروشف گفت: انگلیس میکوشد مامورانی بین جامعه بزرگ مهاجران روسی در لندن استخدام کند از جمله بوریس برزوفسکی، که در روسیه تحت تعقیب است.
وی گفت: این روشها دیگر اعتباری ندارد. «انگلیس سعی میکند جنایتکاران فراری روسی را استخدام کند اما این روش شکست خورده است.»
کارشناسان میگویند: شک نیست غرب فعالیتهای جاسوسی خود را علیه روسیه تشدید کرده است که این امر با توجه به تجدید قدرت اقتصادی روسیه و جهت گیری ضد غربی آن تحت رهبری پوتین چندان شگفت آور نیست.
یکی از مقامات سابق کا.گ.ب گفت: علی رغم کوچکی نسبی اندازه انگلیس سازمانهای جاسوسی آن را خیلی جدی میگیرند. ژنرال واگیف گوسینوف، رئیس سابق کا.گ.ب در جمهوری آذربایجان و از تحلیلگران جاسوسی کنونی گفت: به عنوان یک مقام در کا گ ب هرگز به انگلیس به عنوان یک کشور بی اهمیت نگاه نمیکردم، چون نفوذ زیادی در امور بینالمللی دارد.
منابع دیپلماتیک میگویند: روابط روسیه انگلیس هنوز از تاثیر اختلافات دیپلماتیک تابستان سال جاری رهایی نیافته و روسیه از آن عصبانی است.
در نتیجه بعید است ولادیمیر پوتین و گوردون بروان تا قبل از اجلاس سران گروه 8 در ژوئیه آینده دیدار کنند.
پوتین تا وقتی که در 1999 نخستوزیر، و سپس رئیسجمهور ، شد رئیس FSB بود و گفته میشود به پاتروشف نزدیک است.
پاتروشف به سازمانهای غیر دولتی نیز حمله کرد و گفت آنها مراکزی برای جاسوسان خارجی هستند. «این خطر وجود دارد که از این سازمانها برای تامین مالی فعالیتها برای تضعیف روسیه استفاده شود.»
مسکو بر این باور است که دولتهای غربی سازمانهای غیر دولتی را که انقلابهای «نارنجی» را در گرجستان و اکراین به راه انداختند و مخالفان آن کشورها را سازمان دادند و اعتراضهای مسالمت آمیز را تسهیل کردند، از نظر مالی تامین کردند و طبیعی است که نمیخواهد چنان بساطی را در روسیه به راه اندازند.
پاتروف گفت: FSB موفقیت چشمگیری در افشای فعالیتهای جاسوسی خارجی داشته و از سال 2003 بیش از 270 خبرچین و 70 جاسوس را که 35 نفرشان خارجی بودند شناسایی کرده است.
وی همچنین گفت: سازمانهای جاسوسی امریکا و انگلیس از نزدیک با سازمانهای جاسوسی کشورهای بالتیک پس از شوروی، لهستان و گرجستان  که همگی روابط سردی با همسایه بزرگتر خود دارند همکاری میکنند. او گفت: اما جاسوسان انگلیسی ناخواندهترین و مزاحمترین جاسوسان هستند و پس از آنان جاسوسان ترکیه قرار دارند که میکوشند تخم نارضایتی و نفاق را در مناطق مسلمان روسیه بپراکنند.

منبع: گاردین
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها