با وجود اعمال محدودیت های هیات حاکمه امریکا بر سر راه هیات ایرانی به ریاست آقای دکتر احمدی نژاد، آنچه در حاشیه حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت
کد خبر: ۱۴۷۶۵۱
، بسیاری از سرمایه های بالقوه قابل اتکاء برای ما را در این کشور آشکار ساخت. به طور قطع این سرمایه های نامحسوس در کاهش تبعات کینه توزی شدیدی که کاخ سفید علیه ایران دنبال می کند، بسیار کارساز خواهد بود.
1- ارائه راه حل منطقی و قابل اجرا برای مساله فلسطین ، موقعیت ایران را علاوه بر جهان اسلام ، در غرب نیز بشدت ارتقا خواهد بخشید. هم ملتهای اسلامی از تحقیر تاریخی در این زمینه رنج بسیار می برند و هم افکار عمومی در اروپا و امریکا از این که هیات حاکمه آنها سالانه میلیاردها دلار از پول آنها را برای حفظ رژیم نژادپرست صهیونیستی هزینه می کند و جز گسترش ناامنی و خشونت و خونریزی ، چیزی عاید نشده است ، بشدت ناخرسندند.
در این حال ریاست جمهوری محترم کشورمان راه حلی که توسط رهبری انقلاب ارائه گشته است را در نطق خود در دانشگاه کلمبیا بخوبی تبیین نمود. پرچمداری برگزاری انتخاباتی در سرزمین فلسطین که تمامی آحاد آن اعم از مسلمان ، مسیحی ، یهودی و... بتوانند آزادانه نوع حکومت خود را تعیین کنند، موقعیت سیاسی ایران را حتی در میان افکار عمومی امریکا ارتقا خواهد بخشید و نسبتهای ناروایی را که رسانه های غربی در این زمینه به ایران می دهند، کاملا خنثی کرده و نابودی رژیم صهیونیستی را به بهترین وجه محقق خواهد ساخت.
بنابراین تبیین دقیق مساله فلسطین که رویارویی جهان اسلام را با حامیان غربی صهیونیست ها روزبه روز افزایش می دهد، سرمایه ای است که نباید از آن غفلت کرد.
2- محافل علمی و دانشگاهی غرب می توانند سرمایه گرانبهایی برای ایران محسوب شوند. این قشر کمتر از تبلیغات تاثیر می گیرند؛ زیرا تحقیق و پژوهش از منابع دست اول از خصوصیات هر محقق و پژوهشگر است. بنابراین ایران می بایست ارتباطات خود را با این محافل گسترش دهد.
خوشبختانه امروز امکانات ارتباطی نوین ، ما را قادر می سازد تا حتی در صورت ممانعت هیات حاکمه غرب ، با مخاطبان علاقه مند به تحقیق به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و مواضع خود را برای آنان تبیین کنیم. حساسیت شدید مقامات امریکا برای جلوگیری از تکرار آنچه در دانشگاه کلمبیا رخ داد، نشان از میزان تاثیرگذاری ارتباطات با محافل دانشگاهی دارد. اکنون در کنار تلاشهایی برای تصویب قوانین محدودیت آفرین در این زمینه ، خبرگزاری آسوشیتدپرس رسما نوشت ریاست دانشگاه کلمبیا روی صندلی داغ قرار گرفته است. این همه حاکی از قوتهای ما و ضعفهای امریکاست.
3- ایران نشان داد قادر است در روند انحصارات رسانه ای غرب ایجاد اخلال کند. این توانمندی سرمایه چشمگیری است که باید در تقویت آن کوشید. یک رکن تعیین کننده سلطه جهان سرمایه داری بر جهان معاصر، واسطه گری رسانه های متعلق به آن بین رخدادهای جهان و افکارعمومی است.
کارتل های رسانه ای سالهاست به دخل و تصرف در واقعیات می پردازند و بزرگنمایی ها و کوچک نمایی ها براساس منافع بزرگ سرمایه داران صورت می گیرد. قطع پخش مستقیم سخنرانی دکتر احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا نشان از آن دارد که ما نباید از شکستن حاکمیت انحصارات رسانه ای مایوس باشیم ، هرچند از غلو در توان خویش نیز می بایست بپرهیزیم.
آنچه در کلمبیا صورت گرفت توانست کاملا برنامه هیات حاکمه امریکا را بر هم ریزد، در حالی که رویترز قبلا اعلام کرده بود محور اصلی سخنرانی بوش ، ایران خواهد بود، آسوشیتدپرس رسما خبر از تغییر نطق بوش داد و نوشت ، به دلیل فضای ناشی از سخنرانی رئیس جمهور ایران تمرکز سخنرانی رئیس جمهور امریکا روی ایران نخواهد بود. این که بوش ناگزیر شد به جای ایران ، میانمار را در مرکز توجه قرار دهد، بیانگر این واقعیت است که ما می توانیم قدرت انحصارات خبری را به چالش بکشیم . به همین لحاظ است که نیویورک سان ماهیت آزادی را از دیدگاه سرمایه داری مشخص می سازد.
این رسانه متعلق به نئومحافظه کاران به صراحت در شماره 28 سپتامبر خود نوشت: آیا ما باید آزادی بیان را برای همه قائل باشیم؛
4- ایرانیان مقیم امریکا اقلیتی کیفی و تعیین کننده اند. متاسفانه تاکنون به این پتانسیل از دریچه رسانه های فارسی زبانی که مستقیما با بودجه «سیا» در ایالات مختلف امریکا اداره می شوند نگریسته شده است. نباید فراموش کرد که اداره کنندگان و ابواب جمعی آنها به لحاظ عده و عده آنچنان ناچیزند که به حساب نمی آیند. در حالی که جوانان امریکا در دانشگاه کلمبیا در محوطه وسیع دانشگاه مشتاق کشف حقیقت بودند، ایرانیان مقیم امریکا بویژه نسل جدید آنها نیز بشدت به دنبال ارزیابی هویت خویش اند.
متاسفانه تبلیغات سنگین غرب علیه ایران تاکنون مانع از نزدیکی آنان به موطن آباء و اجدادی آنها شده بود اما اینک مقاومت ایران در برابر زورگویی امریکا نسبت به برخورداری از تکنولوژی هسته ای به تدریج زمزمه حمایت از مواضع دولتمردان کشورمان را در میان ایرانیان مقیم امریکا دامن زده است.
اکنون مشاهده بی منطقی مسوولان امریکا که حتی در محیط دانشگاه مجبور به توسل به ادبیات سخیف شدند ایرانیان مقیم این کشور را بیش از پیش به حقانیت ایران واقف ساخته است. آگاهی این اقلیت ایرانی که عمدتا از تحصیلات بالا و ارتباطات وسیعی برخوردار است و علاوه بر آن تعلق معنوی نیز به کشورش دارد سرمایه چشمگیری به حساب می آید که نباید از آن غفلت کرد.
5- صبوری و بردباری نیز سرمایه ای است که اگر در خدمت سخن قرار گیرد، برد آن را چندین برابر خواهد ساخت. وقتی در برابر هجمه های توهین آمیز و خصمانه در معادلات بین المللی متانت به خرج داده و با قوت مواضع اصولی خود را بیان می داریم و بوضوح منافع فراوانی را کسب می کنیم ، چرا نباید این مشی را به رغم سختی آن به صحنه های دیگر تعمیم دهیم. حتی نیروهای تحت تاثیر غرب در داخل کشور نشان دادند که نمی توانند در مواضع غیرمنصفانه خود، فضای عمومی را در نظر نگیرند. سرمایه تحمل و بردباری که آموزه قرآنی برای هر مسلمان است می تواند بسیاری از صحنه ها را تغییر دهد. اگر ایران میلیاردها دلار هزینه می کرد نمی توانست ایرانیان و دانشجویان گردآمده در دانشگاه کلمبیا و کسانی که به نحوی توانستند عملکرد مقامات ایرانی و امریکایی را در کنار هم قرار داده و به جمع بندی رسند، به چنین آگاهی ای نائل سازد. بنابراین سرمایه تحمل و بردباری می تواند برخوردهای خصمانه هر مخالفی را به امتیاز اهل سخن حق تبدیل نماید.


عباس سلیمی نمین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها