در حالی که مخالفان میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان قول دادند به تظاهرات ضد او که هزاران نفر از مردم این کشور را به خیابانها کشانده ادامه دهند ساکاشویلی از بازداشت یک وزیر سابق خود که او را متهم به توطئهچینی برای قتل کرده است، دفاع کرد.
کد خبر: ۱۴۷۵۸۲

ساکاشویلی همچنین در اشاره آشکار به روابط تیره کشورش با مسکو، گفت: «بدخواهان» در صدد ایجاد هرج و مرج در گرجستان هستند.
پیش از 10 هزار نفر روز جمعه علیه دستگیری ایراکلی اکروآ شویلی وزیر دفاع سابق تظاهرات کردند. وی پس ازآن بازداشت شد که گفت ساکاشویلی دستور قتل شخصیتهای برجسته ، از جمله تاجری سرشناس را که با مخالفان ارتباط دارد ، صادر کرده بود.
ساکاشویلی که پس از نیمه کاره گذاشتن یک سفر خارجی به تفلیس بازگشته بود، در تلویزیون گرجستان گفت: حرفهای ایراکلی دروغ است و او این را خوب میداند.
ساکاشویلی گفت: گرجستان، برخلاف خیلی جاهای دیگر، از آزادی مطبوعات برخوردار است. هر کسی میتواند هر چه میخواهد بگوید اما کسی نمیتواند از افراد درستکار باجخواهی کند.
تظاهرات روز جمعه در مقابل پارلمان جدیترین چالش با اقتدار ساکاشویلی از آغاز حکومت او بود و در همان محل برقرار شد که هزاران نفر از مردم گرجستان در جریان «انقلاب گل سرخ» 2003 که او را به قدرت رساند ، نامش را فریاد میزدند. طرفداران وزیر دفاع سابق رئیس جمهور را متهم کردند میکوشد یک رقیب بالقوه خود را ساکت کند و گفتند بازداشت او به اعتبار ساکاشویلی به عنوان یک اصلاحطلب دموکرات لطمه میزند.
احزاب مخالف گرجستان قول دادند به تظاهرات ادامه دهند و خواستار استعفای ساکاشویلی و دولتش شدند. آنان نگفتند تظاهرات بعدی چه زمانی برگزار خواهد شد.
لوان بردز نیشویلی، وکیلی از حزب مخالف جمهوریخواه گفت: جنبش مخالفان گرجستان به سرعت قدرت میگیرد.
احزاب مخالف که به علت جدالهای داخلی مدتها زمینگیر شده بودند ، روز شنبه در اجلاسی توافق کردند تحت یک شعار متحد شوند.
بردز نیشویلی گفت: «ما از همه اشکال قانونی اعتراض استفاده خواهیم کرد. ما خود را آماده یک انقلاب انتخاباتی میکنیم.»
ساکاشویلی روز شنبه در سفر به منطقه تحت کنترل گرجستان در منطقه مرزی تجزیهطلب آبخازیا، گفت: روسیه در آشوب کشورش دست دارد. وی گفت: گرجستان بدخواهانی دارد که منتظرند تا با اشتباهی ما را ببلعند. بدخواهان ما خیلی خوب میدانند که وقتی گرجستان متحد باشد ، شکستناپذیر است اما آنان میدانند همیشه عدهای خائن هستند که میتوانند از آنها استفاده کنند تا گرجستان را به آشوب بکشانند.
وعدههای ساکاشویلی برای الحاق کشورش به ناتو و اتحادیه اروپا باعث خشم مسکو شده و روسیه رفت و آمد با گرجستان را قطع و بعضی از صادرات گرجستان را به روسیه ممنوع کرده است.
ساکاشویلی روز شنبه پس از شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از نیویورک به گرجستان بازگشت. او قرار بود از امریکا برای دیداری رسمی در روزهای 1 و 2 اکتبر به یونان برود اما هنوز معلوم نیست به این سفر خواهد رفت یا نه.
دادگاهی در گرجستان روز شنبه حکم کرد وزیر دفاع سابق قبل از محاکمه باید دو ماه زندانی شود تا درباره اتهامهای فساد، پولشویی، سوءاستفاده از قدرت و قصور در انجام وظیفه علیه او، تحقیق شود.
ایراکلی که سال گذشته برکنار شد ، هفته گذشته اعلام کرد مشغول تشکیل یک حزب مخالف به نام «جنبش برای گرجستان متحد» است. او بدون ارائه مدرکی گفت: ساکاشویلی هنگام وزارت به او دستور داده بود شخصیتهای برجسته کشور را بکشد.
گرجستان قرار است سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار کند و تحلیلگران میگویند وزیر دفاع سابق اعتبار و قدرت لازم را برای تهدید ساکاشویلی داشت.
ساکاشویلی با جلب حمایت غرب و برقراری رابطه نزدیک با آنها، مخصوصا امریکا، کمکهای اقتصادی و نظامی قابل توجهی برای کشور کوچک کوهستانی خود در مرز جنوبی روسیه دریافت کرده است.

منبع: تفلیس  خبرگزاری فرانسه
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها