از زمانی که نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهور فرانسه با جورج بوش ، رئیس جمهور امریکا دیدار داشت میزان شاخ و شانه کشیدن های فرانسه برای ایران آن چنان زیاد شده است
کد خبر: ۱۴۶۷۱۸
که مطمئنا حتی سختگیرترین جنگ طلبان دولت بوش نیز خرسند شده اند.
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته با بیان این که جهان باید برای جنگ علیه ایران آماده شود، به سخنان شدیداللحن اخیر سارکوزی دامن زد. وی اندکی بعد اظهار کرد منظورش فقط این بود که جنگ بدترین نتیجه است ، اما ناتوانی در متقاعد کردن ایران براساس توقف فعالیت های غنی سازی اش از طریق فشارهای دیپلماتیک می تواند جنگ را به امری غیرقابل اجتناب تبدیل کند.
فرانسوا فیون ، نخست وزیر فرانسه نیز برای این که از اهمیت سخنان کوشنر بکاهد، روز دوشنبه گفت ایران باید درک کند که تنشها در روابط تهران با همسایگانش به نقطه بسیار بالایی رسیده است. البته چون فرانسه یکی از همسایه های ایران نیست ، اکثر همسایگان ایران ممکن است فضای سخنان مقامات فرانسه را به عنوان بخشی از تلاشهای موجود برای به وجود آوردن فضای بحران در زمینه برنامه هسته ای ایران قلمداد کنند.
در حالی که فیون این اظهارات را بر زبان می آورد شورای همکاری خلیج فارس که شامل متحدان کلیدی امریکا از جمله عربستان ، بحرین ، امارات و کویت است با وجود تلاشهای امریکا برای منزوی کردن ایران ، تصمیم به آغاز گفتگوهای تجاری با تهران گرفته بود و مصر با هدف عادی سازی روابط خود با ایران هیاتی از مقامات عالی رتبه این کشور را به حضور پذیرفته و با رد هرگونه صحبت از درگیری ، خواستار راه حلی مسالمت آمیز برای حل مساله هسته ای این کشور شده است.
همچنین دولتهای عراق و افغانستان روابط گرم و صمیمانه ای با تهران دارند و روسیه نیز همچنان به کارروی برنامه هسته ای ایران مشغول است و در برابر تلاشهای کشورهای غربی برای تشدید فشارهای سازمان ملل علیه ایران مقاومت می کند. بنابراین تنها همسایه ایران که به قول نخست وزیر فرانسه تنشها برایش به نقطه بالایی رسیده است ، امریکاست که به طور مداوم ادعا می کند که ایران در بی ثباتی عراق نقش داشته و در خاک این کشور با نیروهای امریکایی درگیر می شود، در حالی که تاکنون مدارکی برای اثبات این مدعا ارائه نکرده است.
علاوه بر آن گروههای سیاسی جنگ طلب داخل و خارج دولت بوش که از جنگ امریکا با عراق حمایت کردند اکنون به طبل درگیری با ایران کوبیده و هشدار می دهند که تلاشهای دیپلماتیک برای متوقف کردن فعالیت های غنی سازی ایران تاثیری ندارد. در واقع سخنان مقامات فرانسه هشداری به جهانیان است مبنی بر این که در راستای برنامه هسته ای ایران زمان در حال گذر است ؛ طبق گزارشاتی که بتازگی بر تعداد آنها افزوده شده است ، رئیس جمهور امریکا نمی خواهد بدون این که برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، دوران ریاست جمهوری خود را به پایان برساند و اگر نتواند از طریق فشارهای دیپلماتیک به این هدف خود دست یابد، حاضر است اقدام نظامی را در نظر بگیرد اما جامعه بین المللی در حس شتاب و عجله ای که امریکا و متحدان بسیار نزدیکش در تلاش برای القای آن هستند، سهیم نیست.
آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گونه مدارکی حاکی از یک برنامه هسته ای تسلیحاتی پنهان در ایران به دست نیاورده است و به توافق نامه ای با تهران برای رفع برخی نگرانی ها درباره برخی از جنبه های فعالیت های هسته ای ایران که در مرکزیت بن بست هسته ای تهران قرار دارد، دست یافته است.
این توافق نامه مورد انتقاد امریکا قرار گرفته است و محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مورد آماج حملات قرار گرفته است ؛ اما البرادعی که اظهارات گذشته اش درباره عدم وجود برنامه تسلیحاتی در دولت صدام درست از آب درآمده است ، امکان ندارد براحتی عقب نشینی کند. این مسائل نشان می دهد روندی که در سازمان ملل طی می شود به این زودی ها نتایجی را که امریکا و متحدان این کشور طالب آن هستند، به دنبال نخواهد داشت.
توافق نامه اخیر ایران و آژانس احتمال این که شورای امنیت بتواند قطعنامه جدید تحریماتی علیه ایران را در پاییز امسال به تصویب برساند، بسیارکاهش داده است و درخواست فرانسه برای تحریم های یک جانبه کشورهای اروپایی مورد انتقاد روسیه قرار گرفته و ایتالیا (بزرگ ترین شریک تجاری اروپایی ایران) نیز آن را رد کرده است.
مشکل عمیق تری که وجود دارد مربوط به این حقیقت است که غرب غنی سازی اورانیوم را که ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای حق انجام آن را دارد، غیرقابل قبول می داند. رئیس جمهور امریکا اگر خیال دارد قبل از ترک منصب خود به هر ترتیبی که شده برنامه هسته ای ایران را متوقف کند باید حس بحران را آنچنان شدت بخشد که جامعه مردمی امریکا که خسته از جنگ عراق هستند به حمایت از یک جنگ فاجعه آمیز دیگر در خاورمیانه متقاعد شوند.


منبع: تایم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها