سرهنگ دوم استیون جوردن تنها افسر ارتش امریکا است که به دلیل رسوایی تاریخی زندان ابوغریب بغداد در یک دادگاه نظامی در امریکا محاکمه می شود.
کد خبر: ۱۴۲۶۹۷

محاکمه جوردن امروز در فورت مید مریلند، آغاز می شود. بیش از 3سال پس از این که انتشار عکس های تحقیر زندانیان عراقی به وسیله زندانبانان امریکایی آنان دنیا را لرزاند فقط چند سرباز امریکایی به این جرم محاکمه شده اند اما هیچکدام از فرماندهان نظامی یا غیرنظامی امریکایی به دادگاه احضار نشده اند.
انتشار عکس های شرم آور زندان ابوغریب احساس همدردی مردم جهان را با امریکایی ها که پس از حملات سپتامبر 2001به امریکا به وجود آمده بود، خنثی کرد. جورج بوش رئیس جمهور امریکا در سال 2006اعتراف کرد رسوایی ابوغریب بزرگترین اشتباهی است که دولت او در عراق مرتکب شد.دونالد رامسفلد وزیر دفاع جنجالی امریکا در آن زمان گفت پس از این رسوایی دوبار استعفا کرد.
رامسفلد گفت : «چند نظامی نادرست» در میان هزاران هزار نظامی امریکایی مرتکب این جنایت شدند. تاکنون فقط 11سرباز امریکایی در رابطه با رسوایی ابوغریب محکوم شده اند که مجازات آنان از چند ساعت کار اجتماعی تا 10سال زندان بوده است. بیشتر سربازان گفتند از دستور مافوق خود اطاعت کرده اند. در میان بالادست ها خانم یانیس کارپینسکی ، ژنرال سابق که در زمان ماجرای ابوغریب فرمانده زندان بود توبیخ شد اما هرگز به دادگاه فراخوانده نشد.
او پس از خروج از ارتش در کتابی که اواخر 2005منتشر شد، نوشت ماجرای ابوغریب «حاصل دستورهای متناقض و آشفتگی و معیارهای ناهماهنگ بین فرماندهان ارتش در عراق تا اوج رهبری غیرنظامی در واشنگتن بود.»براساس گزارش های گوناگون وزارت دفاع امریکا، جوردن 51ساله بخشی از این ناهماهنگی و آشفتگی بود. او در ابوغریب رسما مسوول مرکز بازجویی بود اما به علت بی تجربگی وقت خود را صرف تلاش برای بهبود شرایط سربازانی می کرد که مسوول خدمت در زندان بودند، سربازانی که احساس می کردند به عنوان گوشت دم توپ قربانی و به حال خود رها شده اند.
این فرد ذخیره ارتش که در تجزیه و تحلیل اطلاعات ، نه گردآوری آن ، تخصص داشت ، بر بازجویی ها نظارت نمی کرد و با این کار باعث می شد زیر دستانش ، که به شدت تحت فشار بودند تا از زندانیان اطلاعات به دست آورند، با آنان بدرفتاری کنند. او متهم است یک شب (فقط یک شب؛!) زندانیان را مجبور کرده برهنه شوند، سگ های وحشی را به جان شان انداخته و به بازجویان به دروغ گفته که شاهد هیچ بدرفتاری یا برهنه کردن زندانیان نبوده است. او به سد کردن مسیر عدالت ، کوتاهی در انجام وظیفه ، دروغ گفتن به بازپرسان و رفتاری مغایر با شئون یک افسر متهم است. انتظار می رود محاکمه او 2هفته طول بکشد.
رسانه های امریکا توجه چندانی به پرونده جوردن نکرده اند و فقط در چند مقاله او را به عنوان قربانی و سپر بلای این رسوایی توصیف کرده اند. فقط 20گزارشگر داوطلب حضور در دادگاه نظامی شده اند. حتی گروه های حقوق مدنی اهمیت چندانی به این محاکمه نداده اند.


ترجمه: علی کسمایی
منبع: خبرگزاری فرانسه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها