مدارک امریکا نشان می دهد پاکستان به حکومت طالبان کمک نظامی می داد.
کد خبر: ۱۴۲۵۱۱

براساس اسناد رسمی دولت امریکا که اخیرا انتشار یافته دولت پاکستان در سال های پیش از حملات تروریستی 11سپتامبر 2001به امریکا، کمک های نظامی اساسی به رژیم طالبان می داد و سرباز و سلاح در اختیار آن قرار می داد.
اسلام آباد به داشتن رابطه دیپلماتیک و اقتصادی با طالبان اعتراف کرده اما دادن کمک های نظامی مستقیم به این گروه واپسگرا را حاشا کرده است.
اسناد جاسوسی وزارت خارجه امریکا که مطابق قانون آزادی اطلاعات این کشور انتشار یافته نشان می دهد واشنگتن در این زمینه به گونه ای دیگر فکر می کرد.
هنوز این سوئ ظن وجود دارد که عناصری از سازمان های جاسوسی پاکستان همچنان از طالبان و القاعده متحد آن در نواحی خودمختار قبیله ای در مرز بین افغانستان - پاکستان حمایت می کنند. به همین دلیل مقام های امریکایی هشدار داده اند ممکن است بدون رضایت و تصویب اسلام آباد به طور مستقیم دست به اقدام نظامی در مناطق فوق بزنند.
از جمله اسنادی که در اختیار بایگانی امنیت ملی ، گروهی مستقل که برای شفافیت دولت امریکا فشار می آورد، گذاشته شده یادداشت محرمانه ای است که در نوامبر 1996از گزارش اطلاعاتی اسلام آباد به آژانس اطلاعات دفاعی در واشنگتن فرستاده و در آن شرح داده شده که سپاه شبه نظامی مرزی پاکستان در مناطق مرزی چه فعالیت هایی دارد.
اعضای سپاه مرزی از مردم پشتون نواحی قبیله نشین هستند اما فرماندهی آن را افسران ارتش پاکستان به عهده دارند.
در یک یادداشت وزارت خارجه امریکا که به تاریخ ژانویه 1997نوشته شده «راهی بهتر از وجود دولت طالبان در کابل برای پاکستان وجود ندارد. افراد بسیاری در پاکستان ادعا می کنند از اسلام مورد ادعای طالبان بیزارند و می گویند ممکن است این نوع افکار به پاکستان سرایت کند، اما این مشکلی ظاهرا برای روزی دیگر است.»
ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان به علت گسترش نفوذ افراطگرایی طالبانی به داخل کشورش تحت فشار شدید قرار دارد و روز یکشنبه اعتراف کرد که در پاکستان هم از این گروه حمایت می شود.
باربارا الیاس ، پژوهشگر بایگانی امنیت ملی امریکا گفت: «اسنادی که به تازگی انتشار یافته نشان می دهد سازمان جاسوسی پاکستان در سراسر سال های دهه 1990افراطگری طالبانی را سرمایه ای برای سیاست خارجی پاکستان به شمار می آورد. اما آنان در نهایت موفق به ایجاد طالبان پاکستانی شدند. آن سال های حمایت از شورشیان طالبان چیزی را به وجود آورد که حالا مستقیما اسلام آباد را تهدید می کند.
مقامات پاکستان به طور خصوصی اعتراف می کنند نقش سازمان جاسوسی پاکستان در تبدیل طالبان به نیرویی سازمان یافته قبل از سال 2001بسیار اساسی بود اما ادعا می کنند طرفداران سرسخت طالبان در سازمان جاسوسی پاکستان پاکسازی و از آنجا اخراج شده اند.
اما واشنگتن به این ادعاها با تردید می نگرد و ناکامی پاکستان را در ریشه کن کردن اعضای طالبان و القاعده در مناطق قبیله ای این کشور، مانند وزیرستان ، نشانه حضور طرفداران طالبان در رهبری پاکستان می داند.
جنگ طلبان دولت بوش و باراک اوباما، از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008امریکا، خواهان اقدام نظامی مستقیم امریکا در منطقه فوق شده اند.


جولین بورگر، دبیر سیاسی روزنامه گاردین
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها