در شرایطی که مردم لبنان و بویژه مسلمانان این کشور، پیروزی غرورآفرین سال گذشته حزب الله در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان در جریان جنگ 33 روزه را جشن گرفته است ، لبنان همچنان با شرایط بحرانی داخلی مواجه است.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۹

گزارش های منابع خبری حاکی است که بیروت به دلیل حضور گسترده نظامیان مسلح از گروههای مختلف ، به یک پادگان نظامی تبدیل شده است.
سعدالدین حریری که از حمایت امریکا برخوردار است ، بخشی از بیروت را به منطقه نظامی تبدیل کرده است. ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان نیز منطقه ای در قلب بیروت را مسدود کرده و نیروهای نظامی خود را در آن منطقه مستقر کرده است. به این ترتیب اکثر خیابان های بیروت مملو از پستهای بازرسی نظامی است که ساکنان آن در وضعیت زندان گونه ای به سر می برند. درواقع مردم لبنان علاوه بر بحران اقتصادی و سیاسی ، از بحران روحی و روانی نیز رنج می برند.
در این میان انتخابات میان دوره ای مجلس که در چند روز اخیر برگزار شد نیز باعث تشدید بحران در این کشور شده است. چرا که امین جمیل رئیس حزب کتایب و رئیس جمهور پیشین لبنان در این انتخابات شکست خورد و مجبور شد در این رقابت ، کرسی مجلس را به کمیل خوری نامزد وابسته به حزب آزاد ملی به ریاست میشل عون واگذار کند.
این مساله باعث شده است که سمیر جعجع رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان و از هم پیمانان امین جمیل به نتایج این انتخابات اعتراض کرده و خواهان لغو آرای اخذ شده در منطقه «برج حمود» در شرق بیروت شده است و این در حالی است که کارشناسان برگزاری انتخابات اخیر را کاملا دموکراتیک و سالم عنوان کرده اند. بسیاری از تحلیلگران نگران این موضوع بوده اند که انتخابات میان دوره ای مجلس ، تلاشها برای حل بحران لبنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بویژه تلاشهای فرانسه برای کمک به حل بحران لبنان تحت الشعاع رقابت انتخاباتی قرار خواهد گرفت.
مرحله نخست تلاش فرانسه برای حل بحران لبنان ، نشست 23 و 24 تیر ماه در «سن کلو» فرانسه بود که در آن بیش از 30 نفر از شخصیت ها و رهبران سیاسی گروههای لبنانی مشارکت داشتند. در نشست سن کلو اگرچه اختلاف نظر بین سران و رهبران گروههای سیاسی لبنان زیاد بود، اما زمینه برای دور بعدی گفتگوها فراهم شد. نماینده فرانسه قبل از ترک لبنان اعلام کرد، فقدان اعتماد و اطمینان بین سران سیاسی لبنان باعث پیچیده شدن مشکلات این کشور شده است.
در همین حال ، ریاست جمهوری امیل لحود سوم آذرسال جاری به پایان می رسد، طبق قانون اساسی ، پارلمان لبنان موظف است تا ماه سپتامبر رئیس جمهور را انتخاب کند و در ماه نوامبر جایگزین رئیس جمهور قبلی شود، اما شواهد حاکی است که در مورد نحوه انتخاب ریاست جمهوری اختلاف نظر وجود دارد. حزب الله معتقد است انتخاب رئیس جمهوری تنها باید با حضور و حد نصاب دوسوم نمایندگان پارلمان باشد اما عده ای دیگر معتقدند انتخاب رئیس جمهور باید براساس نصف به علاوه یک برگزار شود. از نظر حزب الله راه حل منطقی خروج لبنان از بحران آن است که دولت وحدت ملی در این کشور تشکیل شود.
امیل لحود رئیس جمهور فعلی لبنان نیز همانند حزب الله معتقد است که راه نجات لبنان از وضعیت بحرانی ، تشکیل دولت وحدت ملی و آزادی و بازگشت اسیران لبنانی از چنگال رژیم صهیونیستی است. در این میان مداخله امریکا در مبارزات انتخاباتی میاندوره ای پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باعث تشدید مشکلات سیاسی لبنان شده است .در عین حال وضعیت بحرانی اردوگاه پناهندگان فلسطینی در نهرالبارد و درگیری های مستمر میان ارتش لبنان و سازمان فتح الاسلام نیز باعث افزایش مشکلات لبنان شده است که تلاش برخی برای اسکان دائمی فلسطینی ها در لبنان را نیز باید بدان افزود.
امریکا با تروریست خواندن حزب الله تلاش کرد زمینه بین المللی برای خلع سلاح مقاومت مردمی لبنان را فراهم کند و برای تخریب وجهه حزب الله ، آنان را به دایر کردن شعبه ای در عراق نیز متهم کرد تا ناآرامی های عراق را به حزب الله ، ایران و سوریه نسبت دهد.
در واقع یکی از اهداف عمده سیاست خاورمیانه ای امریکا نیز خلع سلاح حزب الله و سپس اجرای طرح خاورمیانه جدید بوده است. اما مقاومت سال گذشته حزب الله ، سیاست خاورمیانه ای امریکا را با ناکامی مواجه کرده است به همین دلیل دولتمردان امریکا طی یکسال گذشته از هر ابزار و امکانی برای خلع سلاح حزب الله بهره جستند.
مقامات امریکایی زمانی که از خلع سلاح حزب الله ناامید شدند، سناریوی جنجالی ایجاد هلال شیعه در خاورمیانه توسط ایران ، سوریه و حزب الله لبنان را مطرح کردند. در همین چارچوب امریکا به کشورهای عربی منطقه القاء کرد که در صورت خروج نیروهای اشغالگر از عراق ، حلقه چهارم ایجاد هلال شیعه تکمیل خواهد شد و به این ترتیب ایران در راس هلال یاد شده قرار خواهد گرفت. امریکا و محافل صهیونیستی با طراحی چنین سناریوهایی تلاش کردند مسلمانان شیعه و اهل سنت را درگیر جنگ فرقه ای کنند و به این ترتیب حضور خود در عراق و خلیج فارس را به بهانه رفع تهدید شیعیان علیه اهل سنت توجیه کنند.
یکی از نکات مهمی که تراژدی تاریخی محسوب می شود این که حزب الله لبنان به دلیل تقویت بنیه دفاعی خود به نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت که ورود هر گونه سلاح به لبنان را ممنوع کرده ، متهم شده است ، اما اقدامات رژیم صهیونیستی در کسب پیشرفته ترین تسلیحات امریکا، هواپیمای جنگنده و فناوری نظامی و مهمات جدید با هدف راه انداختن جنگ دیگر، نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت محسوب نمی شود و تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه کشورها از سوی شورای امنیت نادیده گرفته می شود. طی روزهای اخیر، مقامات امریکایی اعلام کردند به منظور حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه ، کمکهای نظامی به این رژیم را 25درصد افزایش خواهند داد.
براین اساس امریکا طی 10 سال آینده ، کمک نظامی 30.4 میلیارد دلاری در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد. در واقع همزمان با جشن شادی مردم لبنان در سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه ، سران رژیم صهیونیستی با اعلام افزایش کمکهای نظامی امریکا به این رژیم به منظور حفظ برتری نظامی این رژیم درصدد تقویت روحیه تخریب شده نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل شکست شان در قبال مقاومت حزب الله برآمدند تا تحقیر سال گذشته را جبران کنند؛ اما همان طوری که رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به حزب الله اعلام کرد، پیروزی بزرگ مردم لبنان بر اشغالگران صهیونیست ، نتیجه ایمان ، وحدت و مقاومت و حاوی درسهای بزرگی به عنوان چراغ راهنمایی عزت و شرف بود.


احمد مقیمی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها