یکی از مخالفان پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان خواستار کناره گیری ژنرال مشرف شد تا انتخابات آینده بدون مداخله دولت نظامی او برگزار شود.
کد خبر: ۱۴۱۷۳۶

جاوید هاشمی قائم مقام حزب نواز شریف نخست وزیر تبعیدی سابق پاکستان یک روز پس از آزادی از زندان در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لاهور خواهان برکناری مشرف شد.
وی که به اتهام تحریک ارتش به شورش علیه ژنرال مشرف به 23سال زندان محکوم شده بود روز شنبه پس از 4سال با سپردن ضمانت آزاد شد.
هاشمی گفت: مشرف باید به شریف و بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق تبعیدی دیگر پاکستان اجازه بازگشت به این کشور برای شرکت در انتخابات پارلمانی را بدهد. مشرف وعده داده است انتخابات پارلمانی اوائل سال 2008برگزار شود.
انتخابات ریاست جمهوری نیز انتظار می رود به زودی انجام شود که احتمالا مشرف برای یک دوره 5ساله دیگر نامزد خواهد شد.
هاشمی گفت: مشرف برای اثبات این که به انجام انتخابات آزاد و عادلانه متعهد است ، باید کناره گیری کند.
وی در کنفرانس مطبوعاتی در لاهور در شرق پاکستان گفت: مردی که انتخابات ریاست جمهوری را به میل خودش برگزار می کند چگونه می توان انتظار داشت انتخابات شفاف برگزار کند.
مشرف از 8سال پیش که شریف را در کودتایی بدون خونریزی برکنار کرد، با ترکیبی از خشونت فزاینده از ناحیه مبارزان تندرو و تقاضاهای فزاینده سیاسی برای اعاده دموکراسی کامل ، با سخت ترین دوران حکومت خود مواجه است.
در حملات و درگیری های روز شنبه در مناطق قبیله ای شمال کشور، که مبارزان طرفدار طالبان در آنجا جنگی علیه ژنرال مشرف ، متحد کلیدی امریکا در مبارزه علیه تروریسم ، به راه انداخته اند، 23نفر کشته شدند.
در این درگیری ها که در طول ماه گذشته تقریبا هر روز ادامه داشته بیش از 350نفر کشته شده اند.
دادگاه عالی پاکستان روز جمعه هاشمی را که به اتهام خیانت و تحریک ارتش به شورش علیه مشرف زندانی بود با سپردن وثیقه آزاد کرد.
هاشمی در شرایطی که دادگاه عالی به پرونده او رسیدگی می کند آزاد خواهد بود اما گروه های مدافع حقوق بشر و مخالفان مشرف از این پرونده انتقاد کرده و آن را حاصل انگیزه های سیاسی می دانند.
هاشمی روز شنبه به صدها عضو حزب مسلم لیگ شریف که مقابل زندان اجتماع کرده بودند تا از او استقبال کنند، گفت: آزادی واقعی برای من روزی خواهد آمد که ما از شر ژنرال هایی که دولت منتخب مردم را سرنگون کردند، خلاص شویم.
بی نظیر بوتو نیز در سخنانی که روز یکشنبه پخش شد، تقاضای خود را تکرار کرد که مشرف اگر می خواهد یک دوره دیگر رئیس جمهور شود، از فرماندهی ارتش کنار برود.
بوتو در سخنانی که از تلویزیون جئو پخش شد، گفت: ما مخالف ریاست جمهوری یک ارتشی هستیم حالا می خواهد انتخابات امروز، فردا یا پس فردا برگزار شود.
بوتو گفت: حزب او هنوز تصمیم نگرفته است از مشرف در تلاش برای انتخاب مجدد حمایت کند، نامزد خاص خود را برای ریاست جمهوری تعیین کند یا انتخابات را تحریم کند.
منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها