ملی گراهای هندوی مخالف دولت هند روز گذشته قرارداد همکاری هسته ای «تاریخی» بین دهلی نو و واشنگتن را رد کردند و گفتند این قرارداد تجاوز به حاکمیت هسته ای کشورشان است.
کد خبر: ۱۴۱۵۳۶

ملی گراهای هندو از دولت مان موهان سینگ نخست وزیر هند خواستند هیاتی پارلمانی برای بررسی این قرارداد تشکیل دهد و پیش از امضای آن موافقت پارلمان را اگرچه دولت از لحاظ قانون موظف به انجام این کار نیست جلب کند.
این قرارداد، پس از تایید نهایی کنگره امریکا، به انزوای هسته ای جهانی هند خاتمه و به آن اجازه خواهد داد سوخت و تجهیزات هسته ای از ایالات متحده و در نهایت از سایر کشورها خریداری و به تامین نیازهای فزاینده خود به انرژی کمک کند.
جزییات این قرارداد دوجانبه روز جمعه ، پس از این که ماه گذشته به دنبال چند دور مذاکرات طاقت فرسا بر سر اعتراضات دهلی نو به آنچه که دولت هند معتقد بود شرایط جدید است ، نهایی شد، افشا گردید. منتقدان در هر دو کشور بارها دولت های خود را متهم کرده اند، برای رسیدن به معامله ای که واشنگتن و دهلی نو از آن به عنوان نقطه عطفی در دوستی استراتژیک جدید خود تجلیل به عمل آورده اند، بیش از آنچه باید به طرف مقابل امتیاز داده اند.
حزب ملی گرای هندوی بهاراتیا جاناتا (بی جی پی)، از جمله منتقدان اصلی این معامله در هند همراه با کمونیست هایی که از ائتلاف حاکم حمایت می کنند، اعلام کرد دولت سینگ به نگرانی های این حزب توجه نکرده است.
در اعلامیه این حزب آمده است: «دولت پیش از متعهد شدن در برابر امریکا هرگز هیچ تلاشی به عمل نیاورد تا اجماع ملی درباره این موضوع حیاتی و مورد علاقه ملت حاصل شود. حزب بهاراتیا جاناتا کاملا بر این باور است که این قرارداد، تهاجمی به حاکمیت هسته ای ما و به انتخاب های سیاست خارجی ما است. بنابراین ما نمی توانیم این قرارداد را به عنوان سندی قطعی بپذیریم.»
از دو سال پیش یعنی از هنگامی که بر سر اصول این قرارداد توافق به عمل آمد، مخالفان آن در هند دولت را متهم کرده اند بر سر برنامه هسته ای خود سازش کرده ، از حق خود برای انجام آزمایش های هسته ای چشم پوشی کرده ، و شرایط دشوار امریکا را درباره همکاری هسته ای غیرنظامی پذیرفته است.
با این حال مقامات ارشد دولت هند پس از نهایی شدن قرارداد فوق در ماه گذشته گفتند به تمام نگرانی های هند به شکلی رضایتمندانه رسیدگی شده و پس از انتشار متن آن در روز جمعه گذشته به نظر می رسید دانشمندان و تحلیلگران هسته ای عمدتا با آن موافق هستند.
حزب ملی گرای بی جی پی اعلام کرد اگرچه در این قرارداد با صراحت ذکر نشده که هند در صورت انجام آزمایش هسته ای مجازات خواهد شد، قوانین امریکایی حاکم بر آن ، انجام اقدام تنبیهی را اجباری می سازد و این به معنای آن است که هند پس از امضای قرارداد نمی تواند دست به چنین آزمایشاتی بزند.
حزب بی جی پی با اشاره به معاهده جامع ممنوعیت آزمایش های هسته ای (CTBT)، که هند از امضای آن به دلیل تبعیض آمیز بودن آن امتناع کرده ، اعلام کرد به عبارت دیگر ما داریم وادار می شویم CTBTدوجانبه را با مفادی دشوارتر از CTBTچندجانبه بپذیریم.


منبع: رویترز
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها