بی شک زمان حاضر بیش از هر زمان و دوره تاریخی دیگری ، اتحاد و انسجام ملتهای مسلمان در برابر هجمه های گوناگون سلطه گران و ابرقدرت ها علیه جهان اسلام در همه جهان احساس می شود.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۵

این راهبرد مهم و اساسی به عنوان یک ضرورت باید در زمان حاضر بشدت تقویت شود. راهبردهای سیاست مدارانه برای تحقق بخشیدن به اندیشه ناب رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله خامنه ای در نامگذاری سال 86 به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نهادینه و موضوع وحدت جهان اسلام با توجه به سوابق پیشینه آن در طول تاریخ بشریت در جهت مقابله با حاکمان زورگوی و تثبیت جایگاه جهان اسلام در مجامع بین المللی و سازمان های موجود نقش اساسی و سازنده ای داشته باشد.
حال با عنایت به شرایط ویژه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام بخصوص شرایط ویژه اقتصادی که بر منطقه راهبردی خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس حاکم است ، این نیاز به طور قانونی و علنی میان مسلمانان مورد انتظار است که رهبر معظم انقلاب با شناخت شرایط موجود، یکپارچگی دنیای اسلام را برای استیلا بر توطئه های جهان غرب ضروری دانسته که نقطه شروع آن می تواند با طرح تهیه و تدوین منشور اتحاد جهان اسلام رقم بخورد.
موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی می تواند وضع موجود در دنیای فعلی را تغییر دهد و به عنوان پادزهر «پروژه تهی سازی جهان اسلام از قدرت اتحاد» که از سوی دولت بوش مطرح شده ، قرار گیرد. سیاستی که اساس آن بر دامن زدن به اختلافات مذهبی ، قومی و قبیله ای و از هم پاشیدن موقعیت جغرافیایی کشورهای اسلامی و گسست حلقه های اتصال میان مسلمانان جهان اسلام مبتنی شود. این روزها، دنیای غرب و اروپا از موج بیداری مسلمانان که در تمام مرزهای منطقه ای و فرامنطقه ای به نمایش گذاشته شده به وحشت افتاده و به تفکر فرو رفته اند. این بیداری با محوریت ایران قدرتمند اسلامی آغاز شده و در اقصی نقاط دنیای کنونی با الهام از ذهن بیداری اسلام ناب متجلی شده و نورانیت آن به نوعی سیاهچال های تاریک و مخوف بشریت را که در ورطه های هلاک غوطه ور بودند، درنوردیده است.
جمهوری اسلامی ایران به اعتراف دوست و دشمن در کانون بیداری نهضت اسلامی قرار گرفته که در صورت اهتمام بر حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی و تقویت و گسترش همفکری و هم اندیشی ، شاهد گستردگی جهان اسلام و یکپارچگی آن در برابر هر گونه زورگویی های دشمنان علیه ملتهای مسلمان خواهیم بود که از برکات این گونه همبستگی ها، همانا تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی بوده که به نوعی در راستای گسترش سیاست های جهان اسلام و هویت بخشی به موجودیت آن فعالیت می کند.
اگر امروز دولتهای استکباری و سلطه گر بر بسیاری از مناطق مسلمانان سیطره یافته اند و اگر خون بسیاری از جوانان فلسطینی و لبنانی به ناحق ریخته می شود و اگر بسیاری از مسلمانان زیر چکمه های سربازان استکباری له می شوند، لازم است بر گسترش دامنه اتحاد ملی و انسجام اسلامی بیشتر اندیشیده شود و از آن نه تنها به عنوان استفاده ابزاری بلکه به عنوان یک قدرت زنجیره ای درطول تاریخ بشریت استفاده کرد.
پس با قبول این واقعیت که مسلمانان با اتخاذ تدابیر دوراندیشانه و سیاست مدارانه ، می توانند از زیرسلطه ابرقدرت ها به استقلال جهانشمول نائل شوند، قطعا می توانند با اتحاد ملی و انسجام اسلامی به عنوان یک قدرت واحد با دستیابی به بسیاری از علوم و فنون روز جهانی در پیمودن مسیر دشوار و عقبات سخت آینده ، راه نجات را سرلوحه اهداف و برنامه ریزی هایشان قرار دهند. تاریخ بوضوح ثابت کرده است در کره هستی ، برای ثبات و ماندگاری هر کشوری ، الزاماتی باید مورد توجه قرار گیرد که بدون توجه به این الزامات و رویکردها، هویت و هستی آن کشورها مورد تعرض و دستبرد استکباران جهانی قرار می گیرد.
ما باید بیاموزیم در شرایط امروز جهانی ، ضرورت گفتمان تمدنها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و مسلمانان جهان باید آگاه باشند که تفرقه و جدایی میان شیعه و سنی تنها ضربه مهلکی بر بدنه اتحاد مسلمانان و در راس آن بر پیکره اسلام خواهد بود. لذا لازم است همه کشورهای اسلامی با درک تفکر غنی اسلامی وحدت و همدلی را به عنوان یک اصل پیشرفته و پویا در تغییر سیاست های از قبل پذیرفته شده بپذیرند و آگاه باشند که هر گونه تفرقه و احساس پیشداوری و پیش فرض درباره اسلام و ترس از دستیابی ایران به عنوان قدرت طراز اول منطقه ای نه تنها منطقی نیست ، بلکه آینده رشد و توسعه اقتصادی این کشورها به خطر می افتد و در مراحل توسعه نیافتگی و زیر سلطه قدرتهای استکباری پایمال می شوند.


نجف محمودی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها