سفر دورهای وزیران امورخارجه و دفاع امریکا به منطقه خاورمیانه از طرح جدید نومحافظهکاران برای بیثبات کردن خاورمیانه حکایت دارد.
کد خبر: ۱۴۱۲۱۸

رایس و رابرت گیتس در ابتدای سفر دورهای خود به خاورمیانه به مصر رفتند و در اجلاس وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیجفارس شرکت کردند.در این نشست رایس بر اتحاد کشورهای این شورا مقابل انچه نفوذ ایران در منطقه دانست تاکید کرد. به ویژه اینکه این سفر با کمکهای تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی و انعقاد قراردادهای نظامی با کشورهای عربستان و مصر برخی کشورهای حوزه خلیج فارس همراه است. امریکا بسته تسلیحاتی خود به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار را برای رژیم صهیونیستی، مصر، عربستان سعودی و دیگر همپیمانان عرب خود در خلیج فارس ارائه کرده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، هدف امریکا از این اقدام به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و بیثبات کردن منطقه است. روزنامه فرانسوی لیبراسیون هم، تصمیم امریکا برای فروش تسلیحات 20میلیارد دلاری به برخی کشورهای عربی و افزایش کمکهای نظامی به رژیم صهیونیستی را نشاندهنده مرگ طرح خاورمیانه بزرگ دانست.
لیبراسیون می نویسد: فروش سلاحهای پیشرفته به کشورهای عربی و رژیم اسرائیل نشان میدهد که مقامات کاخ سفید قصد دارند خاورمیانه را بیثبات کنند. برخی کارشناسان معتقدند: امریکا با بهانه قرار دادن نفوذ ایران، قصد دارد کارنجات تولید سلاح خود را با انعقاد قراردادهای نظامی با کشورهای حوزه خلیج فارس از رکود خارج کند.
در این بین فروش میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی تامل برانگیز است. عربستانی که چندی است دخالتهای آن کشور در نا آرامیهای عراق سر تیتر رسانههای خبری عراق و منطقه است.
فاضل الشویلی دستیار وزیر مشاور عراق در امور ملی این کشور نیز در این باره می گوید: از زمان سرنگونی نظام پیشین عراق آمارهای روشنی وجود دارد که نشان میدهد بیش از 50 درصد عملیات تروریستی عراق را سعودیها انجام میدهند. او با محکوم کردن اظهارات برخی روحانیون سعودی برای نابودی قبور ائمه (ع) در عراق می افزاید: این اظهارات توطئه امریکا و رژیم صهیونیستی برای فتنهانگیری مذهبی در خاورمیانه را نشان می دهد و باید شیعیان و اهل سنت عراق هوشیار باشند.
موضوع تامل برانگیز دیگر تایید مقامات رژیم صهیونیستی به فروش سلاحهای پیشرفته امریکایی به عربستان است.رژیمی که به شدت بر پایین بودن بنیه دفاعی کشورهای عربی تاکید میکرد، این بار از فروش سلاح به عربستان حمایت کرده است. رابرت بائر یکی از افسران سابق سازمان سیا در خاورمیانه در تلاش برای پاسخ به این پرسش که چرا اسرائیل از فروش تسلیحات به عربستان حمایت کرده است؛ می گوید: تنها، نگرانی از قدرت گیری بیشتر ایران، نصرالله و حزبالله باعت شده تا اسرائیل با فروش این تسلیحات موافقت کند.


محمد علی احمدنیا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها