یکی از رهبران حزب دموکرات مسیحی آلمان (به رهبری آنگلا مرکل صدراعظم این کشور) گفت: دموکرات های مسیحی نگران هستند برنامه امریکا برای معامله تسلیحاتی 20میلیارد دلاری با کشورهای خلیج فارس ، این منطقه آسیب پذیر را به آتش بکشد.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۹

روپ رچت پولنتس ، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان ، به روزنامه فرانکفورتر روندشاو گفت: خاورمیانه در حال حاضر یک انبار باروت است که هر جریان اسلحه به آن می تواند آنجا را به آتش بکشد.
وی گفت: اگر مواد منفجره بیشتری به انبار باروت اضافه کنید خطر را بیشتر می کنید و منطقه را امن تر نمی کنید.
پولنتس گفت: هشداری که امریکا امیدوار است با این معاملات به ایران بدهد ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث شود ایران تلاش های خود را برای دستیابی به سلاح تشدید کند.
مارتین جاگر سخنگوی وزارت خارجه آلمان حاضر به اظهارنظر مستقیم درباره این گزارش های مطبوعاتی نشد، اما گفت: اصول اساسی سیاست خارجی با قضاوت درباره معاملات تسلیحاتی بالقوه منافات ندارد.
وی در یک مصاحبه مطبوعاتی عادی دولت گفت: «ما از آنچه ثبات بیشتر به منطقه خلیج فارس بیاورد حمایت می کنیم و به این دلیل است که باید با دقت فراوان این امور را بر مبنای مورد به مورد ارزیابی کنیم.
جاگر افزود: «ابزارهای سیاسی باید روش ارجح حل مناقشات موجود و کاهش تنش ها باشد. خود کشورهای حوزه خلیج فارس باید به حل تنش های احتمالی بین خود از طریق مذاکرات سیاسی با یکدیگر علاقه مند باشند.»
وی گفت: ایران در فرآیند ایجاد ثبات بیشتر در منطقه خلیج فارس عاملی کلیدی است. «به این دلیل است که از ایران می خواهیم بار دیگر به نحوی سازنده و با نیات روشن در چنین بحث هایی شرکت کند.»
انتظار می رود رابرت گیتس وزیر دفاع و کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا در سفر اخیر خود به عربستان و سایر کشورهای عرب درباره معامله تسلیحاتی 20میلیارد دلاری با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس ، به بحث و گفتگو بپردازند. امارات عربی متحده ، کویت ، قطر، بحرین و عمان کشورهایی هستند که علاوه بر عربستان سلاح های جدید امریکایی را می خرند. عمان ، یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه گفت: ایران تهدیدی برای منطقه خلیج فارس نیست.
یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر مسوول امور خارجه عمان گفت: «ایران کشوری همسایه است و ما نفع مشترکی داریم که حفظ ثبات و امنیت در منطقه است.»
واشنگتن نگران حمایت نیرومندترین متحد عرب سنی خود یعنی عربستان از مبارزان سنی عراق است.
اما یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا گفت: متحدان امریکا در خلیج فارس به واشنگتن اعتماد ندارند و بعید است که نسبت به مسیری برای اقدام متعهد شوند.
مقام فوق گفت: اعتبار ما مخدوش شده است. «این به معنای آن نیست که آنها از ایران نگران نیستند بلکه به این معنی است که آنها نمی دانند ما چه کار می خواهیم بکنیم.»


منبع: خبرگزاری فرانسه
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها