یک سال پیش آخرین بار که فیدل کاسترو در مقابل حدود یکصدهزار نفر از مردم کوبا حاضر شد به مناسبت گرامیداشت حمله شجاعانه او و همراهانش به یک سربازخانه ارتش کوبا بود که نشانه شروع انقلاب او بود.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۷

این روزها به نظر می رسد فیدل 80ساله در حالت نیمه بازنشستگی به سر می برد. او از اقامتگاهی نامشخص امور دولت را پیگیری می کند و مقالاتی می نویسد و ظاهرا شتابی برای از سر گرفتن شیوه فعالانه ای ندارد که آن را دلیل بیماری او دانسته اند.
در حالی که زندگی کوبا تحت رهبری رائول برادر جوانتر فیدل به روال سابق ادامه دارد او دلیلی نمی بیند کارش را از سر گیرد.
ادامه امور به سبک گذشته ، دشمنان او را در امریکا که امید به تغییرات شدید داشتند، مایوس می کند. فیل پیترز تحلیلگر مسائل کوبا می گوید انتظارات زیادی برای تغییر بود اما در کوبا نشانی از هیچ تنشی در داخل نظام ، ناآرامی در خیابان ها، تغییری در صحنه سیاسی یا اقتصادی دیده نمی شود. مانوئل کوئستا مورا، مخالف کاسترو می گوید از 31ژوییه گذشته که فیدل کناره گیری کرد آرامش سیاسی عظیمی در کوبا برقرار است اما به دلیل نامشخص بودن نقش رائول ، آینده کشور نامشخص است.
مورا که مانند بسیاری از مردم کوبا معتقد است رائول دست به اصلاحاتی در اقتصاد متمرکز کوبا خواهد زد، گفت: ما منتظر انتقال قطعی قدرت به رائول هستیم تا بتوانیم اقدامات او را ارزیابی کنیم.
رائول ، در گذشته نسبت به مدل اقتصاد بازار تحت تسلط دولت در چین با کنترل تک حزبی ابراز علاقه و از سرمایه گذاری خارجی و حضور محدود شرکت های خصوصی ، که اقتصاد کوبا را پس از فروپاشی بلوک شوروی در دهه 1990نجات داد، حمایت کرده بود.
توماس فینگار معاون سازمان اطلاعات ملی امریکا ماه گذشته در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت: امسال ممکن است سال پایان تسلط فیدل کاسترو بر کوبا باشد اما انجام تغییرات سیاسی چشمگیر و مثبت سریع بعید است.
اگرچه رائول کاسترو موقعیت خود را به عنوان جانشین برادرش تثبیت کرده هنوز زود است بتوان گفت پس از ترک قطعی صحنه به وسیله فیدل چه مسیر مشخصی را در پیش خواهد گرفت . فیدل اگرچه در تهاجم سال 1953شکست خورد و بسیاری از مبارزان همراهش کشته شدند 6سال بعد فولجنسیو باتیستا، دیکتاتور دست نشانده امریکا را از کوبا بیرون راند.
کاسترو به خونریزی و ورم روده بزرگ مبتلا است و اعتراف کرده که حداقل یکی از چند عمل جراحی او ناموفق بوده است.او علاوه بر فرماندهی کل قوا، ریاست شورای کشوری کوبا را که نهاد اجرایی کشور است ، حفظ کرده است.
مانند سایر رهبران ، کاسترو نماینده مجمع ملی هم هست که این تنها مقامی است که با رای گیری مستقیم به آن رسیده است.
فیدل برای این که رئیس شورا باقی بماند، باید به عنوان نماینده انتخاب و سپس با رای سایر نمایندگان مجمع به ریاست آن برسد. انتظار می رود انتخابات بعدی این شورا پس از انتخابات شوراهای شهرها در اکتبر انجام شود. او هنوز نگفته است در این انتخابات شرکت می کند یا نه. او در سخنرانی 26ژوییه 2006لاغرتر از همیشه به نظر می رسید و غروب همان روز هنگام افتتاح یک کارخانه برق خسته و رنگ پریده بود و ساعاتی بعد برای قطع خونریزی روده اش مخفیانه تحت عمل جراحی قرار گرفت.
او چهار روز پس از آن با اعلام خبر بیماری و جراحی خود از مردم خواست ایمان خود را حفظ کنند. وی در آن زمان نوشت: «مردم و انقلاب ما تا آخرین قطره خون خواهند جنگید و امپریالیسم هرگز قادر نخواهد بود کوبا را شکست دهد.»


منبع: آسوشیتدپرس
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها