انتخابات ریاست جمهوری پاکستان نزدیک است و ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور، استراتژی مبارزات انتخاباتی خود را انتخاب کرده است: جنگ. وی هفته گذشته جنگ علنی علیه تندروها را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۱۲

«ما در مقابله مستقیم با نیروهای افراطی هستیم. این جنگ میانه روها با افراطی ها است.»
وی این سخنان را پس از آن اعلام کرد که در چند حمله ، عمدتا به ارتش پاکستان در استان شمال غربی سرحد، بیش از صد نفر کشته شدند.
وی همچنین گفت: وقتی دوره کنونی کارش در اکتبر پایان یابد بدون کناره گیری از فرماندهی ارتش بار دیگر نامزد خواهد شد.
وی به روزنامه نگاران ارشد پاکستانی گفت: یک دولت صرفا غیرنظامی قدرت کافی برای مهار افراطی ها نخواهد داشت.
ژنرال کوشید نگرانی ها درباره آینده حکومت دموکراتیک را با تکذیب تحمیل حالت اضطراری برطرف کند و قول داد انتخابات عمومی را تا اوایل سال بعد برگزار کند.
احزاب مخالف پاکستان درباره آزاد و عادلانه بودن انتخابات تحت نظارت ژنرال تردید دارند در حالی که مقامات امریکایی از تعهد او در این باره راضی هستند.
به نظر می رسد عده زیادی از مردم پاکستان از حکومت 8ساله مشرف ناراضی هستند. منتقدان پیش بینی کرده بودند که او از خشونت پس از حمله به مسجد لعل برای توجیه تمدید حکومت نظامی استفاده خواهد کرد. طرفداران نظریه توطئه از این هم جلوتر رفتند و گفتند او ماجرای مسجد لعل را فقط به این دلیل طرح ریزی کرد.
مشرف از طرف جنبش مخالفی که در واکنش به تلاش او برای برکناری قاضی ارشد پاکستان در مارس تشکیل شد، تحت فشار بوده است.
پاکستان با یک فاجعه انسانی نیز مواجه است: سیل زندگی 2.2میلیون نفر از مردم استان فقیر و ناآرام بلوچستان پاکستان را تحت تاثیر قرار داده است.
اعلام نظر قاطعانه ژنرال برای حامیان امریکایی او، که از مدت ها پیش از بی میلی متحد خود به نشان دادن تعهد کامل برای نابودی پایگاه های القاعده و طالبان شکایت داشتند، باید بسیار گوش نواز بوده باشد. حمله به مسجد لعل که در آن بیش از 100نفر- از جمله 73نفر از متحصنان در مسجد- همه چیز را عوض کرد.
ریچارد بوچر معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا گفت: این اقدام مشرف گذشتن از یک خط است که دیگر بازگشت ندارد.
مولانا عبدالعزیز روحانی برجسته مسجد لعل در مراسم تشییع برادرش که در این مسجد کشته شد پیش بینی کرد قتل مبارزان ، پاکستان را به سمت انقلاب اسلامی سوق دهد.
ایمان الظواهری از سران القاعده نیز به مردم پاکستان گفت: مشرف و سگ های شکارچی او شرف شما را در خدمت صلیبیون و یهودیان لگدمال کرده اند.
از زمان حمله به مسجد لعل ، حمله به نیروهای امنیتی پاکستان شدت یافته است.
از جمله در حمله ای در 15ژوییه به یک کاروان ارتش حداقل 24نظامی در استان سرحد و در انفجار و حمله ای دیگر در میران شاه در وزیرستان شمالی 16نظامی کشته شدند. نیروهای امنیتی نیز هدف بمب گذاری ها، حملات راکتی و انتحاری قرار گرفته اند. خشونت با اعلام لغو توافق 10ماهه مبارزان طرفدار طالبان در وزیرستان شمالی تشدید شد. آنان دولت را به نقض پیمان متهم کردند. لغو این پیمان ضربه ای به سیاست مشرف در این مناطق قبیله ای است.
براساس پیمان فوق ارتش پاکستان متعهد شده بود از مناطق اطراف میران شاه خارج شود و کنترل آنجا را به بزرگان قبایل بسپارد ، در مقابل ، قبیله نشینان مانع از رفتن نیروهای طالبان و القاعده که در وزیرستان پناه گرفته اند، به افغانستان شوند. حالا مشرف اعلام کرده است بار دیگر دو لشگر ارتش در منطقه مستقر شوند. اما او گفت هنوز هم خواهان صلح با این مبارزان است.
مقامات امریکایی از توافق اولیه به عنوان شکستی برای پاکستان و امریکا انتقاد کرده بودند. درگیری های جدید تلاش های امریکا را برای جلب قلوب و افکار مردم این ناحیه با مشکل مواجه خواهد کرد. امریکا به این منظور وعده داده بود 750میلیون دلار صرف اجرای یک برنامه توسعه 5ساله در این منطقه کند.
روز 17ژوییه کشتار به اسلام آباد برگشت. یک حمله انتحاری به اجتماع طرفداران قاضی ارشد پاکستان حداقل 16کشته و 40مجروح به جا گذاشت. کسی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفت و هدف آن معلوم نشد اما حاصل آن تشدید گرفتاری های مشرف بود.
ژنرال با تشویق امریکا امیدوار است پاکستان را علیه افراطگرایان متحد کند. اما از امتناع او از کنار گذاشتن فرماندهی ارتش به عنوان اقدامی غیرقانونی انتقاد شده است. ژنرال برای کسب مشروعیت ممکن است نیاز به معامله ای با سیاستمداران برجسته سکولار، به ویژه بی نظیر بوتو، نخست وزیر تبعیدی سابق ، داشته باشد. اما مطابق آموزش های کماندویی او، ژنرال به گفته دیپلمات های غربی «بار دیگر ابتکار عمل را در دست گرفته است.»


منبع: اکونومیست
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها