مایکل چرتوف وزیر امنیت داخلی امریکا روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که این کشور در تابستان با خطر جدی حملات تروریستی از سوی القاعده روبرو است.
کد خبر: ۱۳۹۷۵۴

این اظهار نظر ترسناک شش سال پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر از راه میرسد و این پرسش را در ذهن میلیونها امریکایی و غیر امریکایی در سراسر جهان مطرح میکند که در این صورت در همه این سالها دولت بوش و تیم محافظه کاران چه میکرده اند؛
این البته تنها سوالی نیست که در خصوص این اظهارات که نه تنها از سوی یک منبع، بلکه از سوی کلیه منابع اطلاعاتی و امنیتی امریکا مورد تایید قرار گرفته است، مطرح میشود.
از شش سال پیش تا کنون دهها هزار انسان بیگناه به خاطر برنامه بلندپروازانه و پول ساز جنگ علیه تروریسم نو محافظه کاران در دو کشور افغانستان و عراق جان خود را از دست دادهاند. امریکائیها هنوز داغدار هزاران سرباز از جنگ بازنگشته و هزاران هزار سرباز معلول و مجروح و بیمار هستند و میلیاردها دلار از جیب مالیات دهندگان امریکایی با اشاره نمایندگان کنگره امریکا و هربار به بهانه ریشه کن کردن تروریسم و اضمحلال شبکه تروریستی القاعده و حفظ امنیت در ایالات متحده امریکا به جیب کارخانههای اسلحه سازی و دلالان جنگ رفته است.
آن همه شکنجههای موحش و آبرو ریز در گوآنتانامو و ابوغریب، آن همه بی قانونی در رسوایی استراق سمع مکالمات تلفنی شهروندان امریکایی به بهانه رد گیری اعضای القاعده، آن همه پا فشاری و اصرار بر درستی تحدید ازادیهای فردی و شهروندی در امریکا و آن همه ادعاهای دروغین موفقیت حالا تنها یک نتیجه داشته: القاعده بازگشته است.
در واقع آنچه بوش و تیم او از آن به عنوان جنگ علیه تروریسم یادمی کردند با اظهارات صریح مایکل چرتوف محکوم به شکست است. آنچه نو محافظه کاران موفق به انجام آن شدند گسترش تروریسم به همه جای جهان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب بود.
حمله امریکا به عراق در مارس 2003 نه تنها کمکی به ریشه کن شدن تروریسم و نابودی القاعده نکرد بلکه باعث افراطی شدن شمار قابل توجهی از تندروها در اروپا و خاورمیانه شده و حتی دامنه آن به آفریقا نیز کشانده شده است.
برخی از کارشناسان حتی بر این باورند که برنامه جنگ علیه تروریسم امریکا باعث پدید آمدن پدیده تروریسم جهانی شده است و هم اینک گروههای تروریستی فعال در الجزایر، سومالی، فیلیپین و سایر نقاط جهان اگرچه ممکن است هیچ ارتباطی با القاعده نداشته باشند اما برای تاثیرگذاری بیشتر و جلب حمایت سایر تندروها از نام القاعده برای خود استفاده کنند و خود را شاخههای القاعده اصلی به رهبری اسامه بن لادن معرف کنند.
امریکا به گفته بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی شش سال تمام ادعا کرد که در حال مبارزه با القاعده و ریشه کن کردن آنها است. حتی بوش تنها دو روز پس از اظهارات چرتوف و در تلاشی سرد برای انکار حقایق گفت که القاعده دیگر مشکل امریکا نیست و همه اعضای آن به یک دهم کاهش یافتهاند. با این حال هم او و هم سایر اعضای گروهش میدانند که حقیقت چیزی جز این است. امریکا در همه ان شش سال القاعده را که البته فرزند نامشروع و دست ساز خود بود در همه جای جهان تکثیر کرد و حالا با القاعدههایی متعدد و تندرویهای فزاینده و شورشهایی در عراق و افغانستان مواجه شده که توانسته اند نیروهای آنها را از پا بیاندازند.


محمدرضا نوروزپور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها