کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا تقریبا یک سال پس از این که به خاطر توصیف جنگ لبنان به عنوان «دردهای زایمان یک خاورمیانه جدید» مورد تمسخر قرار گرفت، تاکید میکند به هر حال دموکراسی به این منطقه خواهد آمد.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۹

رایس که برای مذاکره درباره آینده منطقه بحرانزده دارفور سودان و دیدار با نخستوزیر مورد حمایت غرب لبنان در پاریس به سر میبرد به آمدن خبرهای بد از عراق، لبنان و فلسطین اذعان کرد.
رایس در جریان کنفرانس مطبوعاتی با برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی مربوط به «دردهای زایمان» گفت: (رسیدن به) دموکراسی سخت است و هنگامی که دشمنان سرسختی وجود داشته باشند که میکوشند آن را خفه کنند، پیاده کردن دمکراسی، مخصوصا دشوارتر میشود.
کوشنر وزیر خارجه فرانسه این کنفرانس مطبوعاتی را به منظور تسریع استقرار حدود دو هزار نیروی جدید حفظ صلح در دارفور، تشکیل داد.
در جنگ بین شورشیان آفریقایی و شبه نظامیان مورد حمایت دولت سودان حدود 200 هزار نفر کشته و حدود 2.5 میلیون نفر آواره شدهاند.
رایس گفت: من شرایط دشوار مردم دارفور را از نزدیک دیدهام و بسیار صریح خواهم بود. تصور نمیکنم جامعه بینالمللی به مسوولیتهای خود در آنجا عمل کرده باشد. رایس سال 2005 به دارفور رفت و بعدازظهری را در یک اردوگاه آوارگان گذراند.
کوشنر، پزشکی سوسیالیست که از بنیانگذاران سازمان پزشکان بدون مرز است، بیشتر در دارفور بوده و اخیرا نیز به آنجا رفته است.
رایس همچنین با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور جدید فرانسه و امروز با فواد سنیوره نخستوزیر لبنان دیدار کرد.
رایس همچنین ضمن استقبال از اجلاس چهارجانبه میان رئیس نهاد خودگردان، نخستوزیر رژیم صهیونیستی، رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن در مصر خواستار حمایت اعراب از محمود عباس شد و گفت: حمایت اعراب از عباس از حمایت غرب مهمتر است.
صحبت رایس از درد زایمان باعث خشم و تمسخر او در خاورمیانه شد و او پس از آن دیگر از این عبارت استفاده نکرد.
او در جریان رفت و آمدهای مکرر تابستان گذشته خود در منطقه خاورمیانه  که نه به جنگ یک ماهه اسرائیل با حزبالله در لبنان خاتمه داد و نه به ایجاد تصویری به عنوان یک میانجی از امریکا در منطقه کمک کرد  از این عبارت استفاده کرد.
رایس در جواب خبرنگاران عرب و غربی به دفاع از اصلی که پشت آن عبارت بود، پرداخت و گفت، ممکن است برای دستیابی به آزادی تحمل خشونت و دشواری لازم باشد و نیروهای میانهرو و دموکراسی سرانجام در مقابله با آنچه که رایس افراطیگری مینامد، پیروز خواهند شد.
پس از هر یک از سه انتخاباتی که با حمایت امریکا در سه سال گذشته در خاورمیانه برگزار شده، خشونت و برادرکشی به وجود آمده است: عراق، لبنان و فلسطین.
رایس که دولتش آزادترین انتخابات فلسطین و حاصل آن یعنی پیروزی حماس را قبول ندارد گفت: بله، واقعا دشوار است.
برای دموکراسی دشوار است در جایی برقرار شود که قبلا در آنجا ریشه نداشته است. اما من به پیروزی این ارزشها اطمینان دارم زیرا قبلا آن را دیدهام. وی افزود: مردم خاورمیانه عیبی ندارند. آنان هم میتوانند به صورت دموکراتیک پیروز شوند.

پاریس - آسوشیتدپرس
مترجم: علی ایثاری کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها