سازمان سیا پروندههای محرمانه مربوط به عملیات خود از جمله جاسوسی غیرقانونی در داخل امریکا، توطئههای سوء قصد و آدمربایی مربوط به اوایل دهه 1950 تا اوایل دهه 1970 یعنی اوج دوران جنگ سرد و جنگ ویتنام را منتشر میکند.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۳

به گزارش گاردین ، این سوابق در 1973 از جانب شلزینگر رئیس وقت سیا در پروندهای 693 صفحهای موسوم به «جواهرات خانوادگی» گردآوری شد.
اگرچه بعضی از محتویات آن به بیرون درز کرده اما سیا تا امروز از قرار دادن کل این پرونده در اختیار عموم جلوگیری کرده بود.
مطابق اسناد بایگانی امنیت ملی امریکا در دانشگاه جورج واشنگتن ، شلزینگر زیردستان خود را وادار کرد جزییات هر فعالیت جاری یا گذشته این سازمان را که غیرقانونی بود در این پرونده گردآوری کنند. نتیجه نفسگیر بود.
اما چند ماه پس از تکمیل پرونده مربوط به فعالیتهای غیرقانونی سیاسی ویلیام کلبی به جای شلزینگر به ریاست سیا رسید.
هنگامی که نیویورک تایمز در دسامبر 1974 ظاهرا براساس بخشهایی از همین پرونده ، گزارشی درباره جاسوسی در داخل امریکا انتشار داد ، موجب هراس جرالد فورد شد که به جای نیکسون به ریاست جمهوری رسیده بود.
کلبی در جلسهای برای محدود کردن عوارض این افشاگری که ژانویه 1985 با جیمز ویلدرورتر، معاون دادستان کل امریکا تشکیل شد ، ناچار مطالبی را عنوان کرد.
عملیات جاسوسی در داخل امریکا شامل بازداشت و بازجویی غیرقانونی از یک فراری روسی ، استراق سمع مکالمات رابرت آلن و پل اسکات نویسندگان روزنامهها و جاسوسی در زندگی روزنامهنگاران دیگر از جمله جک آندرسون (فقید) بود.
کلبی براساس این یادداشتها گفته بود سیا بعضی از شهروندان امریکایی را ناخواسته تحت آزمایشهای دارویی قرار داده بود تا تغییر در رفتار آنان را بررسی کند.
سیا همچنین 9900 پرونده برای امریکاییانی تشکیل داده بود که در فعالیتهای ضدجنگ فعالیت داشتند.
در یادداشتهای آن روز کلبی میگوید سیا برای کشتن بعضی از رهبران کشورهای دیگر از جمله فیدل کاسترو ، پاتریس لومومبا (رهبر ملیگرای جمهوری دموکراتیک کنگو) و رافائل تروجیلو (جمهوری دومینیکن) توطئه کرده بود.
در پرونده رسمی جلسهای با حضور جرالد فورد رئیس جمهور امریکا در روز بعد یعنی 4 ژانویه 1975 ، هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا به فورد میگوید وجود پرونده «جواهرات خانوادگی و درز قسمتهایی از آن، ممکن است باعث یک رسوایی بزرگ شود.»
کیسینجر به فورد میگوید: «آنچه دارد رخ میدهد بدتر از روزهای مککارتی است. اگر وضع به همین ترتیب پیش برود سیا به جای انجام عملیات فقط گزارش میدهد... کاری که کلبی کرده مایه شرمساری است. همه اینها قسمت بالایی کوه یخی است اگر تمام ماجرا افشا شود، خون به پا خواهد شد. برای مثال، رابرت کندی (دادستان کل سابق امریکا) شخصا عملیات ترور کاسترو را اداره کرد.»
ژنرال مایکل هایدن ، رئیس سیا، با اعلام تصمیم پخش این پرونده، به اضافه یازده هزار صفحه اطلاعات جاسوسی درباره شوروی و چین از 1953 تا 1973، گفت این اوراق مربوط به زمانی کاملا متفاوت و سازمانی کاملا متفاوت است.

ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها