با بروز انتقادهای شدیدی از داخل کنگره امریکا و برخی محافل صهیونیستی نسبت به عملکرد شبکه تلویزیونی امریکایی الحره که نشان می دهد این تلویزیون نتوانسته منافع کشور اشغالگر در عراق را تامین کند
کد خبر: ۱۳۶۶۹۸
، شکستی تازه برای جبهه غرب این بار در بخش رسانه ای پدیدار گشته است.
امریکایی ها که انتظارات زیادی از این شبکه تلویزیونی داشتند و تصور می کردند هزینه سرسام آوری که از بابت آن متقبل می شوند می تواند آنها را در پروژه فتح قلوب و اذهان مردم عراق پیروز گرداند حالا با شبکه ای مواجه شده اند که نه تنها نایل به این فتح نشده بلکه نارضایتی شدید لابی های صهیونیستی را برای آنها به همراه داشته و سبب شده تا مخالفان امریکا بتوانند از طریق این تلویزیون عملکرد اشغالگران را نقد کنند.
در اواخر سال 2003و پس از سقوط صدام در عراق ، امریکا به منظور نفوذ در افکار عمومی ملت عراق اقدام به راه اندازی شبکه تلویزیونی الحره کرد. سیاست تاثیر گذاری برملت عرب و مسلمانان خاور میانه از طریق شبکه های رادیو و تلویزیونی ماهواره ای سال ها است که در دستور کار وزارت خارجه امریکا قراردارد و نظارت بر عملکرد و دستاوردهای این شبکه ها بر عهده کمیته ای بنام بی بی جی در وزارت خارجه امریکا است.
آخرین تجربه رسانه ای بی بی جی برای رسیدن به این هدف در میان کشورهای عربی - تا پیش از راه اندازی شبکه تلویزیونی عربی زبان الحره - راه اندازی شبکه رادیویی ماهواره ای سوا بود که از طریق آن سعی در اشاعه فرهنگ امریکایی یا همان روش زندگی امریکایی (American Way of Life) در میان نسل جوان عرب داشت.
با این همه راه اندازی شبکه تلویزیونی الحره در عراق تجربه بسیار جدیدی برای بی بی جی یا همان هیات گردانندگان رادیو و تلویزیون های برون مرزی امریکا محسوب می شد چه آنکه این تلویزیون از بدو تاسیس تا کنون راسا و با حضور خود امریکایی ها و در کشور سوژه و با بودجه مستقیم آنها اداره می شود حال آنکه در سایر تجربه های رادیو و تلویزیونی دیگر امریکا، محل تولید برنامه با محل توزیع آن کیلومترها فاصله داشته است.
آنچه امریکایی ها از راه اندازی شبکه ای مانند الحره و پرداخت هزینه های سرسام آور آن انتظار داشته و دارند این است که آنها را منجی اعراب و منجی ملت عراق از دست تروریسم و دیکتاتوری صدام نشان دهد و کاری کند تا عراقی ها امریکایی ها را دوست دار خود بپندارند نه این که از عملکرد آنها یا متحدانشان در عراق یا سایر مناطق خاور میانه انتقاد کنند و بلندگویی برای اظهارات ضد امریکایی شوند. اما این که چرا امریکایی ها با گذشت چهار سال و علی رغم بودجه سنگینی که برای راه اندازی و ادامه فعالیت الحره می پردازند نتوانسته اند به اهداف اصلی خود دست یابند و اکنون خود را با انتقادات شدیدی از داخل مواجه می بینند به یک جا بودن محل تولید و عرضه محصولات رسانه ای این تلویزیون بر می گردد. امریکایی ها این حقیقت را درک نکرده اند که اگرچه الحره با نظارت ، & رهنمود ، امکانات و حتی مدیریت امریکایی اداره می شود اما عملا در قلب یک کشور اسلامی با همه حساسیت ها و مطالبات اسلامی آنها اداره می شود و گاه حقایق مشهود و ملموس پیرامونی این شبکه خواسته یا ناخواسته بر عوامل و گردانندگان آن تاثیر می گذارد.
ساده تر این که گردانندگان الحره از امریکایی ها دستور می گیرند اما در جایی و در فضایی زندگی می کنند که احساسات اسلامی بر آنها مشرف و محیط است.
از این رو برای عراقی ها چندان تعجب بر انگیز نیست که مشروح سخنان ضد اسرائیلی و ضد امریکایی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان یا اظهارات تند اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین از این تلویزیون پخش شود در حالیکه همین اقدام اعتراضات بسیار شدیدی را از سوی لابی های صهیونیستی در امریکا برانگیخته و سبب شده تا برخی از مسوولان بی بی جی که علاوه بر این شبکه تلویزیونی ، رادیو فردا و صدای امریکا را نیز اداره می کنند برای پاسخگویی به کنگره امریکا فراخوانده شوند. لابی های صهیونیستی و حتی برخی از اعضای کنگره امریکا با حمله شدید به عملکرد شبکه تلویزیونی الحره معتقدند که این تلویزیون علی رغم هزینه سنگینی که برای امریکا به همراه داشته در جهت منافع آنها حرکت نمی کند بلکه در راستای اهداف ضد امریکایی پیش می رود. عمده آنچه سبب شده تا برخی از مسوولان بی بی جی مورد بازخواست قرار گیرند و فشار مضاعفی بر شبکه تلویزیونی الحره وارد شود تا جائیکه خبراز استعفا یا برکناری رئیس این شبکه می رسد پخش سخنرانی ها و اظهارات ضد امریکایی و ضد اسرائیلی سید حسن نصرالله و نیز پخش تصاویری است که نشان از بی کفایتی نیروهای اشغالگر در حفظ امنیت و آرامش کشور اشغال شده دارد. در چنین فضایی توجیهات دست اندرکاران عراقی الحره مبنی بر رعایت شئونات و اخلاق روزنامه نگاری و حفظ بی طرفی رسانه ای چندان خریدار ندارد.
از این رو پس از گذشت چهار سال با بروز چنین انتقاداتی از عملکرد الحره مشخص می شود که پروژه فتح قلوب و اذهان ملت عراق با راه اندازی این تلویزیون محقق نشده است و حتی شبکه ای که متعلق به خود امریکایی ها است نیز نمی تواند چشم بر روی واقعیت های موجود ببندد و بینندگان خود را از تماشا و شنیدن حقایقی که در کنارشان می گذرد محروم سازد.


محمدرضا نوروزپور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها