هر چند در هفته گذشته گزارشهای ضد و نقیضی درباره ورود سربازان ترکیه به خاک عراق برای سرکوب شورشیان کرد منتشر شد اما معلوم شد
کد خبر: ۱۳۶۴۹۲
دولت ترکیه علیرغم اصرار افکار عمومی در این کشور هنوز دستوری به واحدهای نظامیاش برای عبور از نقطه صفر مرزی و تهاجم به مقرهای این شورشیان که در نقاط مرتفع و پوشیده از برف در شمال کردستان عراق مستقر هستند، نداده است. با این حال این به معنی این نیست که دولتمردان آنکارا مایل به انجام چنین حملهای که صدها بار مشابه آن در زمان حاکمیت صدام، انجام دادند، نیستند. اما این بار، تفاوت زیادی با زمان حاکمیت حزب بعث وجود دارد اولا اینکه امریکاییها در حال حاضر در عراق حضور دارند و ثانیا احزاب عمده کردستان عراق که متحدان اصلی امریکا هستند از انجام چنین حملهای ناخشنود هستند و به کاخ سفید نسبت به عدم انجام حملات نظامی ترکیه به شمال عراق فشار میآورند و لذا در مجموع، واشنگتن از نظر آنکارا، اصلیترین مانع انجام حمله نظامیان ترک به خاک عراق به شمار میرود.
دولت اردوغان برای این که متهم به بیکفایتی در مواجهه با اقدامات خرابکارانه شورشیان کرد نشود، چند بار تهدید به انجام حمله کرد و در این راستا، با ستاد ارتش ترکیه  که یک پای ثابت سیاستهای این کشور محسوب میشود- همفکری و اشتراک نظر دارد و از این حیث، هر دو سعی در راضی کردن افکار عمومی دارند که قاطعانه خواهان حمله به پایگاه اکراد ترک در شمال عراق هستند، با این حال، امریکاییها بارها به ترکیه در مورد انجام چنین حملهای که اولا نارضایتی اکراد عراقی  طالبانی و بارزانی  را سبب خواهد شد و ثانیا به منزله نقض سیادت و حاکمیت ارضی عراق در دوره ما بعد از صدام  که برخوردار از دولت منتخب است  هشدار دادند و به علاوه این که از نظر نباید دور داشت امریکاییها تصور دارند این حملهای ناامنی و بیثباتی موجود در عراق را به شکل منفی در افکار عمومی جهان و بویژه در امریکا منعکس خواهد کرد و این به نفع سیاستهای جاری کاخ سفید جهت کسب پشتیبانی افکار عمومی برای حمایت از طرحهای آن در مورد آینده عراق نیست.
البته از زاویه دیگری باید از این ماجرا، تبعیت نظامیان ترکیه از استراتژی پنتاگون را در چارچوب امر و نهی کاخ سفید، مشاهده کرد. آنکارا دیگر حتی برای تامین امنیت شهروندان خود در قبال بمبگذاریهای گسترده پکک در شهرهای مختلف این کشور، باید از واشنگتن کسب اجازه کند و آن روزها که هزاران سرباز ترک در اثر وقوع یک انفجار کوچک در یک شهر دور افتاده، به شمال عراق سرازیر شده و پایگاههای پکک را زیر و رو میکردند، به یک خاطره در ذهن اتراک مبدل شد. چه، آن روزها سیاست پنتاگون اقتضا میکرد که چنین حملاتی صورت صورت گیرد اما در حال حاضر «کشتیبان را سیاست دیگر آمد» و آنان حتی قادر به طرح این موضوع با دولتمردان کاخ سفید نبوده و حتی «گیتس» وزیر دفاع امریکا از مقر خود در سفارتخانه امریکا در بغداد به سیاسیون آنکارا در مورد انجام هرگونه حمله هشدار میدهد!
حال این سوال مطرح است که آیا این ماجرا، افکار عمومی در ترکیه را عمیقا به سمت شناسایی و اندازهگیری میزان و اندازه نفوذ و دخالت واشنگتن در تعیین سیاستهای داخلی ترکیه و حتی تعیین چارچوبهای امنیت ملی این کشور هدایت نخواهد کرد؛


یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها