کاخ سفید باید دو واقعیت اساسی را بپذیرد: نخست، جنگ عراق یک فاجعه تاریخی، استراتژیک و اخلاقی است؛ دوم، تنها یک استراتژی که دادههای تاریخی را در نظر گرفته و یادآور قیمومیت استعماری نباشد میتواند چارچوب خاتمه قابل پذیرش جنگ و تنشهای فزاینده منطقه را تامین کند.
کد خبر: ۱۳۶۳۳۹

اگر ایالات متحده در عراق باقی بماند، این مساله خطر یک جنگ گسترده منطقهای را در برخواهد داشت که به مراتب شرایط را برای امریکا دشوارتر از باتلاق عراق خواهد کرد.
امروز مسلم است که منافع ملی امریکا ایجاب میکند که از لجاجت دست بردارد. یک فرآیند به سوی دگرگونی وجود دارد و آن اینکه افکار عمومی امریکا معتقد است که جنگ یک اشتباه بوده است؛ باید در مورد یک فرآیند سیاسی منطقهای اندیشید و و یک راهحل عادلانه در مورد حل مساله اسرائیل  فلسطین برای این تغییر سیاست ضروری، لازم است. جستجو برای یک راهحل سیاسی بحران فزاینده عراق میتواند شامل 4 مرحله باشد.
نخست ) ایالات متحده باید بدون هیچ ابهامی تصمیم خود برای عقبنشینی از عراق را در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه تایید کند. چنین تاییدی برای از بین بردن نگرانیها در خاورمیانه درباره یک سلطهطلبی درازمدت جدید امپریالیستی امریکایی ضروری است. این مساله باید در بالاترین سطح و شاید با تصویب لایحهای از سوی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره انجام شود.

دوم ) ایالات متحده باید اعلام کند که یک رشته مذاکرات را با کلیه رهبران عراقی از جمله آنهایی که در بغداد و قلعه «منطقه سبز» ساکن نیستند، انجام خواهد داد و در این مذاکرات یک تاریخ مشخص برای خاتمه کامل اشغال نظامی عراق تعیین شود.

سوم ) ایالات متحده باید به طور مشترک با رهبران منتخب و ذیصلاح عراق از تمام کشورهای همسایه عراق (و حتی برخی از کشورهای مسلمان) دعوت کند تا مذاکراتی را درباره شیوه برقراری ثبات و امنیت در عراق در پایان اشغال نامی امریکاییها انجام داده و در یک کنفرانس در مورد ثبات منطقهای شرکت کنند.
امریکا میتواند این دعوت را به طور مستقیم و یا از طریق رهبران عراق به عمل آورد. در زمان مناسب، سایر قدرتهایی که در ثبات منطقه ذینفع هستند، مانند اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن و هند نیز میتوانند در رایزنیهای گستردهتر شرکت داشته باشند.

چهارم ) و همزمان، ایالات متحده باید در مورد یک فرآیند معتبر و عادلانه برای حل کامل مساله اسرائیل  فلسطین اقدام کند و به طور شفاف پارامترهای بنیادین حل و فصل این بحران را مشخص کنند. بدون چنین راهحلی، احساسات ملیگرایانه و مذهبی در منطقه سرانجام موجب از بین رفتن تمام رژیمهای عربی که به نظر موافق با سلطهطلبی امریکا باشند، خواهد شد.
امروز ، امریکا در منطقه خاورمیانه در بوته آزمایش قرار گرفته است. اجرای فوری یک استراتژی تعهدآور و واقعا سازنده غیرقابل اجتناب است. کنگره زمان زیادی را برای از دست دادن ندارد.

نوشته زبیگنیو برژینسکی*
منبع: هفتهنامه ژون آفریک
مترجم: بهرام افتخاری



* زبیگنیو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی
جیمی کارتی، رئیس جمهور امریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها