براساس توافقات انجام شده ، قرار است امروز 10خرداد دور جدیدی از مذاکرات هسته ای بین دکتر لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسوول مذاکرات هسته ای با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اروپا برگزار شود؛
کد خبر: ۱۳۵۸۳۰
اما ضروری است فضای حاکم بر این دوره را که تغییر و تحول در عرصه پرونده هسته ای ایران و همچنین حوادث سیاسی منطقه خاورمیانه است مرور کرده و تاثیر آنها را بر نتایج این مذاکره ذکر کنیم.
1- مهلت 60روزه قطعنامه 1747شورای امنیت سازمان ملل در سوم خرداد به پایان رسید و طرفهای پرونده هسته ای ایران درک کرده اند که استفاده از ابزار تحریم و قطعنامه برای توقف و تعلیق غنی سازی در ایران کارایی ندارد و ایران بدون توجه به این اقدامات ، مصمم به ادامه مسیر و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است.
2- گزارش جدید محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در هفته گذشته انتشار یافت حاوی چند نکته مهم و اساسی بوده است. اول آن که تایید شده است ایران موفق به راه اندازی 1312سانتریفیوژ شده که به صورت همزمان فعالند و تزریق گاز UF6به این تعداد و همچنین آماده شدن زنجیرهای بعدی برای راه اندازی و تزریق گاز که نشان دهنده و تاییدکننده توان فنی ایران در غنی سازی به صورت صنعتی است. (بندA)این بند باطل کننده برخی اظهارات رسانه های غربی است که مدعی بودند ایران در توانایی غنی سازی بزرگنمایی کرده است.دوم این که در این گزارش تایید و تاکید شده است که هیچ گونه انحرافی در فناوری هسته ای از مسیر صلح آمیز مشاهده نشده است.(بندG)
3- مصاحبه آقای البرادعی که در آن اظهار کرده است ، غرب باید به توان ایران در غنی سازی اعتراف کرده و ایران هسته ای را بپذیرد و غنی سازی محدود در ایران را به رسمیت بشناسد. که این اظهارات البرادعی به مذاق امریکا و انگلیس خوش نیامد و در برابر آن واکنش نشان داده ، این اظهارات را تضعیف کننده موضع کشورهای 5+1دانسته و حتی از البرادعی شکایت کرده اند.
4- بحران در خاورمیانه ، شرایط پیچیده ای را به وجود آورده است ، چالش بزرگ امریکا در عراق به صورتی است که امریکا را در آستانه یک افتضاح تاریخی قرار داده است.
همچنین جنگ و خونریزی در سرزمین های اشغالی فلسطین و حمله اسرائیل به غزه و ادامه وضعیت تنش سیاسی در لبنان و درگیری های اردوگاه نهرالبارد، همگی موجب و نشان دهنده درگیری های روزافزون امریکا در منطقه بوده و نشان می دهد موقعیت آنها در منطقه خاورمیانه رو به افول است.
5- مذاکره سفرای ایران و امریکا در بغداد که به عنوان مهمترین رویداد سیاسی در چند روز اخیر و در صدر اخبار جهان به آن توجه شده است. این مذاکره فی نفسه و بدون توجه به نتایج آن تاییدکننده نقش و تاثیر ایران در شرایط فعلی عراق است و نشان دهنده ضعف و درماندگی امریکا برای اداره کشوری است که آن را اشغال کرده و از همه مهمتر نشان می دهد امریکا برای نجات خود از عراق به کمک و یاری ایران چشم دوخته است.
این 5موضوعی که به آن اشاره شد در کنار موضوعات دیگری که وجود دارد، تاثیر مستقیمی بر مذاکرات هسته ای امروز آقای لاریجانی و سولانا خواهد داشت. هر 5موضوع یک محور مشترک دارد و آن تایید منطق سیاسی ایران در مواجهه با بحران های خاورمیانه و ضعف مواضع طرفهای مقابل است.
در گزارش آقای البرادعی بر توانمندی ایران در تولید سوخت هسته ای و عدم انحراف از مسیر صلح آمیز آن تاکید شده است ، تایید البرادعی مبنی بر پذیرش ایران هسته ای به عنوان یک واقعیت می تواند پایان بخش اصرار غیرمنطقی طرفهای مقابل ایران مبنی بر تعلیق غنی سازی باشد. اروپا اگر بخواهد در این مذاکره از منطق قوی برخوردار باشد، باید بپذیرد که ایران ، هسته ای شده است و به جای اصرار بر موضع قبلی و تعلیق غنی سازی ، تنها به فکر ایجاد ساز و کار نظارتی بهتر و قابل قبول تری باشد.
دیگر این که شرایط خاورمیانه و چالشهای بزرگ امریکا در این منطقه نشان می دهد اروپا نباید تنها به امریکا تکیه کند؛ زیرا همین امریکا برای نجات از باتلاق عراق ، دست نیاز به سوی ایران دراز کرده است و هیچ بعید نیست روزی امریکا ناچار به چرخشی در مواضع خود در مقابل پرونده هسته ای ایران شود که آن موقع تبعیت اروپا از امریکا، لطمه بزرگی به حیثیت سیاسی آنها خواهد بود.


مهدی کرمی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها