وقتی ولفوویتز هفته پیش گفت ؛ می دانم کار اشتباهی انجام داده ام ، بنابراین از همه شما معذرت می خواهم و من امروز اعلام می کنم که در 30ژوئن از ریاست بانک جهانی کناره گیری می کنم
کد خبر: ۱۳۵۳۹۶
و هنگامی که بوش ، پنجشنبه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی از ولفوویتز حمایت نکرد و فقط گفت من از کارهای او متاسفم ، دیگر تردیدی باقی نماند که این نقطه پایان کار رئیس بانک جهانی است.
رئیسی که میان 10رئیس قبلی بانک جهانی ، بدترین عملکرد و کارایی را به اذعان کشورهای عضو و کارنامه کاری درخصوص اهداف بانک داشته است ؛ هر چند که اعضای هیات مدیره بانک صرفا به دلیل دلجویی و حفظ شان رئیس بانک در بیانیه ای از خدمات و کارهای ارزشمند وی تقدیر کردند؛ ولی این بیانیه هم کسی را قانع نکرد، به صورتی که کاخ سفید هم از حمایت وی امتناع کرد.
هنوز رسوایی ها و فسادهای اخلاقی جمهوری خواهان کنگره نظیر مارک فولی فساد مالی دنیس هسترت و تام دیلی بر سر رشوه گیری از کمپانی های اسلحه سازی از اذهان مردم امریکا پاک نشده است که این بار هم پل ولفویتز، رئیس بانک جهانی به دلیل رسوایی اخلاقی با یکی از کارمندان این بانک ، برگی دیگر از جنجال و دردسر را برای بوش گشود.
اعلام رسوایی اخلاقی مالی ولفوویتز که با حمایت های بوش به این مقام منصوب شد، نه تنها برای نومحافظه کاران با نتایج خوشایندی نزد افکار عمومی بین المللی همراه نبوده ؛ بلکه انتقادات وسیعی را برانگیخته که باعث سلب اعتماد و اطمینان شهروندان امریکا به جمهوری خواهان شده است به طوری که واشنگتن پست در گزارش خود نوشت ؛ میزان عدم اعتماد و اطمینان مردم در هیچ دوره ای این چنین شاهد رشد نزولی به نومحافظه کاران نبوده است.
ولفوویتز به عنوان مغز متفکر دکترین طرح دفاع مشروع در جایگاه معاون وزیر دفاع در سال 2003از طراحان اصلی حمله به عراق بود و حتی طبق یک گزارش منتشر نشده از مرکز مطالعات راهبردی وزارت دفاع ، ایده حملات پیش دستانه برای اولین بار از سوی وی مطرح شد؛ هر چند وی در دوره دوم ریاست جمهوری بوش در جریان ترمیم کابینه از تیم نظامی بوش فاصله گرفت و به تیم اقتصادی وی پیوست و توانست به عنوان رئیس بانک جهانی نه تنها نقشی پررنگ در پیشبرد اهداف بوش داشته باشد؛ بلکه همواره از حامیان دکترین های امنیتی وی بود و کمکهای چشمگیری را در قالب وام و مساعدت مالی به عراق و افغانستان در خصوص اجرای طرحهای بوش داشته است و از این رو بسیاری معتقدند که این رسوایی شکستی دیگر برای بوش است.
پل ولفوویتز که از نومحافظه کاران باسابقه و از نزدیکان بوش است از سال 2005با شعار مبارزه با فساد اداری و مالی ، عهده دار ریاست بانک جهانی شد؛ ولی اکنون همه معترفند که این سر دادن شعار و هیاهوی وی بر سر مبارزه با فساد اداری و حتی برخورد وی با معاون گسترش روان سازی توسعه در جریان اعطای وام 1.5میلیارد دلاری به برزیل در جولای سال گذشته به جز یک ظاهرسازی و ادعایی صرف ، چیز دیگری بیش نبوده است.
ولفوویتز که در پی 6هفته تنش و جنجال سیاسی ، سرانجام استعفای خود را اعلام کرد از سال 2005کارمند زن بخش ارتباطات بانک جهانی را با ارتقائ به این نهاد بین المللی آورد و از همان ابتدا با حمایت از وی دستمزدهای کلانی برای او در نظر گرفت.
میزان درآمد این زن در مارس امسال به مبلغ خیره کننده 200هزار دلار رسید. دستمزدی که حتی از درآمد رایس ، وزیر امور خارجه امریکا نیز بیشتر بود؛ البته «جاناتان ریور» معاون توسعه و برنامه کلان بانک جهانی در گفتگویی با هرالد تریبون گفته بود که اینها فقط بخشی از فسادهای ولفوویتز در طول 2سال گذشته است و صرفا بنا بر مصالح این نهاد بین المللی از افشای بسیاری از حقایق صرفنظر شد.


ارسلان مرشدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها