پس از انتشار گزارش کمیسیون وینوگراد، همان طور که انتظار می رفت بحران سیاسی در کابینه رژیم صهیونیستی به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید.
کد خبر: ۱۳۳۷۲۳

در پی انتشار این گزارش بسیاری از محافل صهیونیستی در اسرائیل طی فراخوان هایی از نخست وزیر و وزیر جنگ وی خواستند با کناره گیری از پست خود راه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولتی جدید در سرزمین های اشغالی هموار کنند. این فراخوانی ها از سوی کسانی مطرح می شود که تظاهرات بزرگی را شامگاه پنجشنبه با حضور بیش از یکصد هزار صهیونیست برگزار کردند. با وجود فشارهای جدیدی که از سوی مخالفان داخلی به دولت صهیونیستی وارد می شود، عمیر پرتز، وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که در پی آگاهی از گزارش کمیسیون تحقیق جنگ که بخشی مهم از مسوولیت تصمیم گیری های اشتباه و ناکامی های بزرگ جنگ اسرائیل با جنبش مقاومت مردمی حزب الله لبنان را بر دوش وی نهاده است ، در اندیشه استعفا از مقام خود بود، اما اکنون به این نتیجه رسیده است که کناره گیری وی فعلا مشکلی را برطرف نمی کند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که رهبری حزب کارگر را در اراضی اشغالی به عهده دارد، افزود در انتظار نتیجه انتخابات داخلی این حزب است و اگر در مقام رهبری حزب باقی بماند وی از پست وزارت دفاع کنار می رود.
از سوی دیگر به نوشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت ، عمیر پرتز، وزیر جنگ ، ایهود اولمرت را به نداشتن برنامه سیاسی متهم کرد و گفت: اولمرت باید پس از تصمیم خود برای متوقف کردن طرح عقب نشینی یکجانبه در تابستان گذشته راهکار دیپلماتیک جایگزینی را ارائه می کرد.
وی در گفتگو با دستیاران خود پشت درهای بسته گفت ، بزرگترین ناکامی نخست وزیر و کابینه ، فقدان یک طرح سیاسی از زمان لغو برنامه عقب نشینی یکجانبه است.
پس از ربوده شدن سرباز اسرائیلی و آغاز جنگ علیه لبنان ، ایهود اولمرت برنامه تعیین مرزهای نهایی بدون مذاکره با فلسطینی ها را که قرار بود با تخریب شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری انجام شود، متوقف کرد.
در همین حال شکاف در کابینه اسرائیل هر لحظه عمیق تر می شود. لیونی ، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که قبلا خواهان برکناری اولمرت از مقام نخست وزیری شده بود، ضمن انتقاد از سیاست های اولمرت تصریح کرد، به دلیل نظراتش مورد انتقامجویی نخست وزیر قرار گرفته است و ایهود اولمرت وی را از حلقه تصمیم گیری ها در کابینه کنار گذاشته است.
گفته می شود پس از دیداری که ابتدای هفته جاری میان این دو به عمل آمد، احتمال اخراج لیونی از کابینه اسرائیل قوت گرفته است . این مساله واکنش برخی افراطیون صهیونیست را برانگیخته است.
یکی از وزیران کابینه اسرائیل که رهبر یک حزب مذهبی همپیمان با دولت است با اعلام ناخرسندی از بحران های فزاینده ای که دولت اولمرت با آن دست به گریبان است ، گفت: دولت اولمرت به شرایط غیرقابل تحملی رسیده و به جای آن که مسوولان به فکر اجرای توصیه های کمیسیون تحقیق جنگ باشند، در حال صیقل دادن شمشیرها علیه یکدیگرند.
در همین حال شون مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد کاندولیزا رایس تصمیم گرفته است به علت افزایش تنش در کابینه رژیم صهیونیستی و بحران سیاسی ناشی از انتشار گزارش کمیسیون وینوگراد در اراضی اشغالی سفر خود را به اسرائیل لغو کند.
مک کورمک با تایید تغییر در برنامه های سفر رایس گفت: مسلما مسائل سیاسی بسیاری اکنون در اسرائیل مطرح است که در حال بررسی آن هستیم. بحران سیاسی در اسرائیل موجب نگرانی امریکا نیز شده است ، زیرا تمامی تحرکات دیپلماتیک امریکا برای ایجاد سازش میان اعراب و اسرائیل را متوقف کرده است.
با وجودی که رژیم صهیونیستی از شکاف پدید آمده میان دولتمردان خود بیمناک است ، معاون دبیرکل حزب الله لبنان بر آمادگی جنبش مقاومت حزب الله برای رفع هر گونه تجاوز و مدیریت یک جنگ دیگر علیه اشغالگران صهیونیست خبر داد. وی در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که حزب الله با بررسی جنگ تابستان گذشته با اسرائیل نقاط ضعف اسرائیل را مورد توجه قرار داده و در یک نبرد احتمالی می تواند ضربات جدی تری به اسرائیل وارد کند.
سیدحسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله لبنان نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم از زوایای پنهان گزارش وینوگراد پرده برداشت و گفت آنچه در گزارش اولیه کمیته وینوگراد اعلام شده ، ظواهر مساله است و ابعاد پنهانی آن فاش نشده است.
وی افزود: ابعاد پنهان این گزارش نشان می دهد تصمیم درباره جنگ 33روزه اخیر نه در تل آویو بلکه در واشنگتن گرفته شد و این جنگ با همدستی امریکا، اسرائیل و با برخی کشورهای عربی و طرفهای لبنانی صورت گرفت.
سید حسن نصرالله گفت: دولت اسرائیل تصمیم درباره جنگ را تنها در 2ساعت بررسی کرد؛ تصمیمی که به اسرائیل ابلاغ شد که این جنگ را به راه اندازد از سوی امریکا اتخاذ شد. جنگ 33روزه یک جنگ کاملا امریکایی بود که با اجرای اسرائیل صورت گرفت و در دستیابی به اهداف خود شکست خورد.
با توجه به اخبار جدیدی که منعکس شده است ، بدیهی است اولمرت در قبال جنگ با حزب الله هیچ دیدگاه راهبردی نداشته است که بتواند براساس آن درباره این جنگ تصمیم بگیرد، بلکه امریکا بود که دستور جنگ را صادر کرد و ارتش اسرائیل تنها مجری آن بود. براساس این نقشه ، امریکا باید در سال 2006بسیاری از موانع برای ایجاد طرح شکست خورده خاورمیانه بزرگ را برطرف می کرد، اما آنها در فلسطین نتوانستند حماس را که در انتخاباتی مردمی و دموکراتیک به پیروزی رسید حذف کنند و در لبنان نیز قادر نبودند با نیروهای مقاومت مردمی مبارزه کنند. به نظر می رسد حوادث سیاسی سال گذشته پیامدها و نتایج زیانباری برای صهیونیست ها و آینده رهبران سیاسی و نظامی این رژیم داشته است ، به طوری که اثرات روحی و راهبردی آن در سطح نظامی و امنیتی به آسانی قابل حل نیست.
رهبران رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی در وضعیتی کاملا منفعلانه قرار گرفته اند و به نظر می رسد با توجه به شرایط جاری این بحران بدون داشتن هزینه های گزاف حل و فصل شود. ادامه این بحران فرصت مناسبی را در اختیار نیروهای مقاومت اسلامی قرار می دهد تا با اتخاذ راهبردهای سیاسی ، نظامی و امنیتی مناسب ، زمینه های ناکامی هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی را فراهم کنند.


منبع: اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها