از ابتدای سال جاری میلادی ، امریکا با ادعای مقابله با تهدیدهای احتمالی موشکی از سوی ایران و کره شمالی ، به دو کشور لهستان و جمهوری چک «که پیشتر از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند و در حال حاضر از اعضای بلوک اتحادیه اروپایی و ناتو محسوب می شوند» پیشنهاد کرد
کد خبر: ۱۳۳۵۸۳
تا یک سامانه دفاع ضد موشکی جدید شامل 10موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم پیشرفته راداری در جمهوری چک مستقر کند.
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا، ضمن رد ادعای مقامات امریکا در مورد دلایل واهی ذکر شده برای استقرار و به کارگیری سامانه موشکی در دو کشور فوق ، تاکید کرد، ایران طی سده های گذشته هیچگاه کشوری را تهدید نکرده و تمامی تجهیزات نظامی موجود دررده های رزمی و ساختارهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران جنبه تدافعی دارد.
مقامات روسیه هم که از جمله مخالفان اصلی استقرار چنین سامانه ای هستند، معتقدند، تهران و پیونگ یانگ فاقد چنان توان موشکی هستند که بتوانند منافع واشنگتن را مورد هدف قرار دهند. لذا به باور کرملین هدف استقرار چنین سامانه ای از سوی امریکا در اروپای شرقی ، اعمال کنترل و تسلط بر سیستم های موشکی روسیه است.
از این رو آنها با بررسی ، ارزیابی و تحلیل منطقی ابعاد مخاطرات ناشی از نصب و تکمیل چنین پروژه به هم پیوسته ای مخالفت جدی و صریح خودرا در عالی ترین سطوح با مقامات امریکا مطرح کرده اند؛ نگرانی هایی که از سوی فرمانده نیروهای راهبردی موشکی روسیه ، ژنرال نیکلای سولوتسف جدی توصیف شده است . وی در این خصوص تصریح کرده است ، روسیه نگرانی های جدی درباره طرح امریکا برای پایه گذاری سپر ضد موشکی در جمهوری چک و لهستان دارد.
این ژنرال با اشاره به این نکته که روسیه طی هفته های اخیر اعتراضات علنی فزاینده ای را علیه سیاست امریکا ابراز کرده است ، معتقد است سامانه جدید امریکا، به دلیل تضعیف توانایی های بازدارندگی موشکی روسیه ، یک تهدید استراتژیک محسوب می شود. این نگرانی ها به روسیه منحصر نمی شود، بلکه هم اکنون بسیاری از مقامات ارشد اروپا و امریکا نیز نگران این تصمیم مخاطره آمیز برای صلح و امنیت بین الملل هستند. بویژه این که مقامات کنگره امریکا در واکنش به تدابیر دولت بوش ، چهارشنبه گذشته ، این تصمیم را مورد انتقاد قرار دادند. این نمایندگان معتقدند در سایه اجرای چنین پروژه ای ، قطعا روابط امریکا و روسیه رو به وخامت می گذارد.
در این میان ، بنا به اظهار دانیل فراید، معاون وزیرامور خارجه امریکا قرار است ، بزودی دور جدید گفتگو میان مقامات دو کشور، در قالب نشست 2 + 2، با مشارکت وزیران امور خارجه و دفاع روسیه و امریکا، در اروپا برگزار شود که جهت یابی تهدیدات ، هزینه هایی که برای رفع نگرانی روسیه لازم است و منافع استقرار چنین پروژه ای محورهای اصلی گفتگوها خواهد بود. در این شرایط بسیاری بر این باورند که به دلیل بالا بودن سطح مخاطرات و مجموعه هزینه ها، بوش نه قادر به توجیه منتقدان داخلی است و نه می تواند روسیه را به تسلیم و پذیرش چنین تهدید استراتژیکی مجاب کند. به این ترتیب این دور از مذاکرات هم موفقیت چندانی در پی ندارد.


س.آدینه لو
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها