نیکولا سارکوزی در 28 ژانویه 1955 در پاریس متولد شده است. پدرش از اشراف کوچک زمیندار کشور مجارستان بود که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال 1948به فرانسه مهاجرت کرد.
کد خبر: ۱۳۳۳۴۳

او در سال 1949 با دختر یک پزشک که از خانواده ای یهودی از سالونیکا یونان بوده و به مذهب کاتولیک گرویده بودند ، ازدواج کرد. این ازدواج فقط 10 سال به طول انجامید که حاصل آن 3 فرزند پسر بود که نیکولا دومین پسر خانواده است.
نیکلا سارکوزی در رشته حقوق تحصیل کرده و پیش از ورود به سیاست وکیل دادگستری بود.

او در مارس 1983 به سمت یک از معاونان آشیل پره تی شهردار نویی انتخاب شد اما پره تی یک ماه پس از این تاریخ به دلیل سکته قلبی درگذشت. در آوریل سال 1983 سارکوزی جوان توانست در انتخابات شهرداری نویی بر شارل پاسکوا با تجربه پیروز شده و شهردار نویی در حومه پاریس شود.
سارکوزی سپس از شهر نویی به عنوان نماینده مجمع ملی فرانسه ( پارلمان) انتخاب شد. در سال 1993 او در دولت ادوارد بالادور به مقام وزیر مشاور در امور بودجه منصوب شد.
سارکوزی در سال 1995 در جریان انتخابات ریاست جمهوری از بالادور در مقابل شیراک حمایت کرد و بنابراین پس از پیروزی شیراک جایی در دولت آلن ژوپه نیافت.

نیکولا متوجه اشتباه خود شد و در جریان نامزدی شیراک برای دومین دوره ریاست جمهوری از او حمایت کرد.پس از پیروزی خردکننده شیراک در برابر ژان ماری لوپن ، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی در سال 2002 نیکلا سارکوزی در دولت ژان پیر رافارن به مقام وزیر کشور منصوب شد.
در سال 2004 در سومین دولت رافارن او عهده دار وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه شد.
در جریان کنوانسیون حزب (UMP) در 28 و29 نوامبر 2004 سارکوزی با کسب 85 درصد آرای طرفداران این حزب به رهبری حزب (UMP) برگزیده شد.
سپس سارکوزی همان گونه که ژاک شیراک ، رئیس جمهور از او خواسته بود از مقام وزارت اقتصاد و دارایی استعفا داد.

پس از شکست همه پرسی قانون اساسی اروپایی در سال 2005 در فرانسه و استعفای دولت رافارن او بار دیگر به عنوان وزیر کشور وارد دولت دومینیک دو ویلپن شد که این مقام را تا قبل از آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در اختیار داشت.

نیکولا سارکوزی یکشنبه شب 6 مه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باپیروزی در برابر خانم سگولن روایال به عنوان ششمین رئیس جمهور جمهوری پنجم فرانسه جانشین ژاک شیراک 74 ساله شد که 12 سال بر این مسند تکیه زده بود.
نیکولا سارکوزی از 17 مه وظیفه اش را به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه در کاخ الیزه آغاز خواهد کرد.


بهرام افتخاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها