سال 86از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است. به نظر می رسد که منویات ایشان نه تنها در فرصت زمانی کوتاه ، بلکه برای سالیان متمادی مورد اهتمام طیفهای مختلف سیاسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۹

مولفه تاثیرگذاری همانند وحدت ملی و به تبع آن ، اقتدار ملی به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه ها در دوام و بقای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود.
از نگاه کارشناسان سیاسی ، وحدت ملی زمانی تحقق می یابد که رویکردهای چالش گرا و منازعات کاذب سیاسی میان گروههای مختلف توان تاثیرگذاری خویش را از دست بدهند یا این که قاعده مندی رقابت های سیاسی و نیز ظرفیت های نظام به گونه ای افزایش یابد که ظهور چالشهای درون ساختی و برون ساختی توان بر هم زدن تعادل نظام سیاسی را نداشته باشد.از دیگر سو، وحدت و همبستگی داخلی زمانی امکان پذیر است که منازعات و رقابت های سیاسی خارج از چارچوب به حداقل ممکن کاهش یابد.
ایران در یک مرحله گذار از شیوه ها و الگوهای سیاسی قدیمی به الگوهای مدرن قرار گرفته است ؛ بنابراین طبیعی است که رفتارهای گروههای مختلف سیاسی در حوزه بسط و حفظ قدرت نیز با دگردیسی هایی همراه باشد.
از سوی دیگر، مجادلات سیاسی گروههای مختلف در جامعه به صورت آشکار حاکی از عدم تعامل مثبت و سازنده و فقدان گفتمان در الگوهای مختلف رفتاری است که نه تنها اهداف و منافع ملی را تهدید می کند، بلکه شقاق سیاسی بین گروههای رقیب در جمهوری اسلامی ایران روندی به وجود می آورد که بنیان های نظام حکومتی را با آسیب جدی مواجه می سازد.
برای ایجاد رقابت سالم و پرهیز از عوامل تنش زا لازم است که:
1- گروههای مختلف سیاسی سطح انتظارات خود را در روند رقابت های سیاسی به سود منافع ملی و مصلحت نظام کاهش داده و وحدت و اقتدار ملی را براساس «همکاری های متقابل» ادامه دهند. این مساله در صورت قاعده مندی ، زمینه را برای تامین منافع جمعی و فراگیرتر شدن انتظارات ملی فراهم خواهد کرد.
2- در بحث وحدت ملی ضمن توجه به ضرورت ها و انتقادهای سازنده در سطح جامعه و پرهیز از تخریب شخصیت های مختلف ، ماهیت رقابت های سیاسی به شکلی باید تئوریزه شود که براساس فرهنگ اسلامی و مقتضیات جامعه ، شاهد اتحاد و همگرایی بیشتر نیروهای داخلی باشیم.
3- گروههای رقیب باید در چارچوب اقتدار ملی و عقلانیت جمعی با پرهیز از تفرقه و نفاق ، زمینه ساز تثبیت و تحکیم نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.
با توجه به هجمه گسترده دشمنان برای شکستن اسطوره ها و مولفه های وفاق گرا در جامعه (اهانت به ارزشهای اسلامی و پیامبر اعظم (ص)) اتخاذ وحدت رویه و تشریک مساعی میان طیفهای مختلف سیاسی جهت مقابله با توطئه های دشمنان ضروری است.
4- اتحاد ملی و انسجام اسلامی به عنوان مبنای اصولی برای نیل به «توافق همگانی» تلقی می شود؛ بنابراین اشخاص و گروههای سیاسی بر محور قانون ، رفتار خویش را قاعده مند کنند.


محمدمهدی مظاهری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها