اعلام خبر مربوط به برخورد با بدحجابی و ناامنی های اخلاقی مثل همیشه واکنش های دوگانه ای را برانگیخت.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۸

برای فهم بهتر موضوع ، ابتدا لازم است این موضوع به صراحت بیان شود که شرایط امروز جامعه از حیث برخی پوشش ها در شان جامعه اسلامی - ایرانی نیست و چه موافقان برخورد و مهار و چه گروه دوم که حرفهایی متفاوت دارند، بر نکته فوق اتفاق نظر دارند:
1- هر چند موضوعاتی از این جنس (بحث حجاب ، پوشش ، اخلاق اجتماعی و...) موضوعات چندوجهی هستند اما نباید به همین بهانه از پرداختن به وظایف ذاتی و لازم چشم پوشی و یا ممانعت کرد. شرایط اجتماعی ما به دلیل نوعی «رهاشدگی» از این جهت روز به روز بدتر می شود.
نه معتقدیم با برخورد مقطعی نیروی انتظامی این موضوع حل می شود و نه بر این باوریم که تحت عنوان شعارهای کلی نظیر«این که باید کار فرهنگی کرد، عزم ملی می خواهد و...» به گسترش ناامنی های اخلاقی کمک کنیم و مانع تلاش ماموران مسوول شویم.
2- مسوولانی که معتقدند تنها کار انتظامی نمی تواند به حل این معضل بینجامد (که ما نیز با آن موافقیم ) باید خود دست به کار شده و کارهای ایجابی و پیشگیرانه خود را پیش ببرند.
ساماندهی حوزه تولید و توزیع پوشاک (بویژه برای خانمها) وظیفه نیروی انتظامی نیست. در شرایط امروز پیدا کردن مانتویی مناسب برای بسیاری از زنان و دخترانی که تصمیم دارند با وزانت و وجاهت بیشتری در جامعه حضور پیدا کنند، سخت شده است.
آیا دولت نباید سرمایه گذاری جدی تری در حوزه تولید و تنوع بخشی و فروش ارزانتر تولیدات داشته باشد تا به بهبود این معضل کمک شود؛ و آیا نباید پرسید طرح ساماندهی مد و لباس به کجا انجامید و پرونده «لباس ملی» در کجا خاک می خورد؛
3- اما نقدی که می توان بر نیروی انتظامی وارد دانست ، تعریف ماموریتی «مقطعی » است. اگر قرار است تلاش و زحمات ماموران این نیروی مورد اعتماد مردم تنها به یک هفته و چند روز خلاصه شود و پس از آن نیز به فراموشی بگراید همان بهتر که آغاز نشودتلاش مجاهدانه برای ایجاد امنیت اخلاقی با انجام مانوری «تشریفاتی» سازگار نیست. نیروی انتظامی باید ساز و کار تداوم اجرای تصمیم درست خود را فراهم کند. دولتمردان و سیاسیون و اهل فرهنگ نیز باید در این مسیر همراهی کنند. باید با صراحت گفت براساس عملکرد گذشته ، افرادی که با لباسهای زننده و رفتارهای ناپسند اخلاقیات و افکار عمومی را تهدید می کنند دست مسوولان را خوانده اند. چند روزی صبر می کنند تا آبها از آسیاب بیفتد، مانور پایان یابد و بعد دوباره «روز از نو و روزی از نو.»
تولیدکنندگان متخلف هم الگوهای جدیدتر، کوتاه تر و جلف تری را طراحی و روانه بازار می کنند.
فروشندگانی هم که در دوره «مانور» ویترین های خود را جمع و جور کرده بودند، دوباره آن را می چینند و جامعه ما باز در نقطه ای بدتر از گذشته قرار می گیرد. فقط می ماند آثار روانی ناشی از اقدامی ابتر و نمایشی.
4- رسانه ها به عنوان زبان مردم بایدمطالبات خود را از مسوولان فرهنگی و نمایندگان مجلس و...بار دیگر تکرار کنند تا معلوم شود چه کرده اند و چگونه قرار است دغدغه های عمومی در این حوزه را پاسخ دهند.
5- برخورد ماموران با متخلفان باید همراه باادب ، متانت و در چارچوب قانون ، گسترده و غیرمقطعی باشد. بی تردید در این صورت افراد مساله دار قادر نخواهند بود با تبلیغات و شانتاژ و همراهی رسانه های بیگانه آنان را از عمل به وظایفشان منصرف نمایند.


بیژن مقدم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها