ایسنا: وزیر کشور گفت: ایران سالانه حداقل 4 تا 5 میلیارد دلار برای مهاجرین افغانی هزینه میکند.
کد خبر: ۱۳۰۷۷۸

حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر روز گذشته در دیدار با دکتر سپنتا، وزیر خارجه دولت اسلامی افغانستان با اشاره به وضعیت مطلوب آموزشی کودکان افغانی در ایران، گفت: سیاست آموزشی ما این است که کودکان، چه ایرانی و چه غیرایرانی، بیسواد نباشند.
وی مهاجران افغانی مقیم ایران را به دو دسته ثبتنام شده و ثبتنام نشده تقسیم کرد و با بیان این که ایران رویه مورد توافق با سازمان ملل و وزارت مهاجرین افغانستان را نسبت به ثبتنام شدهها ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران در این راستا به آخرین توافقنامه سه جانبه که در اسفند ماه منعقد شد، ملتزم است.
وزیر کشور افزود: به لحاظ وجود معیارهای مشترک فرهنگی و اجتماعی بین دو جامعه ایران و افغانستان، در هیچ یک از مدارسی که کودکان افغانی مشغول تحصیل هستند، مشکلات فرهنگی و عقیدتی نمود نداشته و تنها نوع محیط، بهداشت و سلامت آنها دغدغه مسؤولان آموزش بوده است.
پورمحمدی در خصوص مهاجرین ثبتنام نشده گفت: بنا داریم با رعایت همه موازین در مورد ثبتنام نشدگان عمل کنیم.
وی با اعلام این مطلب که ایران سالانه حداقل 4 تا 5 میلیارد دلار برای مهاجرین افغانی هزینه میکند، تاکید کرد: اگر ما سرمایههایی را که در ایران برای افغانیها هزینه میکنیم، کمتر از آن را در افغانستان در بخشهای مختلف کشاورزی، خدمات و غیره هزینه کنیم، هم به نفع ایران و هم به نفع افغانستان است و بسیاری از مشکلات افغانها هم حل خواهد شد.
پورمحمدی در عین حال تصریح کرد: ما انگیزه کافی برای صدور سرمایه به افغانستان داریم اما موانعی هست که امکان حضور ما را فراهم نمیکند.
وزیر کشور با بیان این مطلب که توقف در بازگشت مهاجرین افغانی مشکلی را حل نخواهد کرد، یادآور شد: ما از سال گذشته که توقفی در بازگشت مهاجرین ایجاد شد با افزایش چند صد هزار نفری مهاجرین مواجه شدیم ولی امسال با برنامهریزیهایی که انجام شده از اردیبهشت ماه برنامه خروج افغانها پیگیری خواهد شد.
وزیر کشور روابط دو کشور را عمیق، دیرینه، مردمی و تاریخی توصیف کرد و با بیان این که این روابط با اراده دولتها جابجا نمیشود، بلکه از جایگاه مردمی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نگاه مردم، مسوولان و دولت ما به افغانستان نگاهی مثبت، جانبدارانه و حمایتی است و علیرغم حساسیتها و تحریکاتی که صورت میگیرد تلقی عمومی مردم ما این است که روند کنونی در افغانستان روند مثبتی است.
در این دیدار دکتر سپنتا، وزیر خارجه دولت افغانستان نیز در این دیدار با تسلیم پیام دوستانه رییسجمهوری افغانستان به ایران بر توسعه روابط فیمابین تاکید و خاطرنشان کرد: دولت افغانستان اجازه نخواهد داد روابطش با کشورهای دیگر تاثیر منفی بر روابط با ایران بگذارد.
وی افزود: نحوه رفتار ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان و میزبانی از سه میلیون مهاجر افغانی در پنج سال اخیر بسیار صادقانه بوده و ما به آن ارج مینهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها