یکی از نتایج بارز پیروزی مقاومت اسلامی حزب الله لبنان در جنگ تحمیلی 33روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان ، پیدایش اختلافات و بحرانهای داخلی در این رژیم بود.
کد خبر: ۱۲۹۹۵۶

برکناری دان حالوتس رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود و جانشینی گابی اشکنازی از جمله نمونه ملموس پیدایش این بحرانها و آغاز زلزله ای سیاسی در این رژیم بود و این در حالی است که ناتوانی کابینه اولمرت در مهار شلیک موشکهای فلسطینی به مستعمره های صهیونیستی و ارائه راهکاری موثر در مقابله با این موشکها و نیز افشای فسادهای مالی و اخلاقی سران رژیم صهیونیستی فشار بر اولمرت را دو چندان کرده است به گونه ای که حتی زمزمه های برکناری وی و جانشینی فرد دیگری به جای وی درمیان احزاب و محافل سیاسی اسرائیل بویژه حزب لیکود بزرگترین رقیب حزبی اولمرت مطرح شده است. در همین راستا منابع خبری اسرائیل نیز از احتمال جایگزینی بنیامین نتنیاهو، رهبر حزب لیکود به جای اولمرت خبر دادند و گفته اند که دستگاههای امنیتی اسرائیل نتنیاهو را درجریان جزئیات تصمیمات و مسائل مهم امنیتی قرار می دهند.
از سویی به نظر می رسد که حتی واشنگتن نیز دریافته است که حیات سیاسی اولمرت بسر آمده است و در اندیشه انتخاب جانشینی برای وی است. با توجه به آنچه گذشت اولمرت برای نجات از مجازاتی که در انتظار اوست و نیز برای ماندن در عرصه سیاسی اسرائیل باید دست به اقدامات چندی بزند و برای این منظور دو سناریوی زیر را دنبال می کند:
1- پیشنهاد برقراری آتش بس طولانی مدت را با فلسطینیان ارائه خواهد داد و بدین ترتیب سعی می کند نیروهای خود را تا مرزهای پیش از آغاز انتفاضه الاقصی عقب بکشد.
2- احیای روند صلح اعراب و حمایت از آن با این شرط که اصلاحاتی در این طرح اعمال شود که از جمله این اصلاحات حذف بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و عادی سازی روابط با کشورهای عربی پیش از آغاز مذاکرات صلح است از سوی دیگر با توجه به مشروط کردن پذیرش طرح صلح اعراب به حفظ بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل ، موفقیت در این سناریو محال است زیرا حق بازگشت آوارگان فلسطینی از جمله مسائل اساسی فلسطین است که تا کنون از سوی مقامهای عربی و فلسطینی بارها مورد تاکید قرار گرفته است و حتی قطعنامه 194سازمان ملل متحد نیز بر بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود تاکید دارد.
در این میان مخالفت عمرو موسی ، دبیرکل اتحادیه عرب با پیشنهاد سازش اولمرت نیز وضعیت دشواری را برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترسیم کرده است.


زیبا میرزامحمدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها