ایرنا: در میان زیباییهای گیلان ناشناخته ماندن منطقه صومعهسرا اولین پایگاه مبارزه میرزا کوچک خان جنگلی و شهر نوادگان امام موسی کاظمی(ع) موجب شده تا این شهرستان پرجاذبه از دید مسافران و گردشگران پنهان بماند.
کد خبر: ۱۲۹۴۹۰

این شهرستان در غرب استان گیلان و حدود کیلومتری شهر رشت واقع شده است.
این شهرستان با وسعتی حدود کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر هزار نفر شامل سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ است.
صومعه سرا در قدیم یکی از روستاهای کسماء بشمار میرفته و بنا بهنوشتهها نام صومعهسرا میتواند برگرفته از عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری ، شیخ عبدالله صومعی باشد.
بخش گوراب زرمیخ و همچنین دهستان کسما واقع در صومعه سرا از جمله مکان های دارای قدمت تاریخی هستند.
کسماء یکی از بخشهای صومعه سرا است که در زمان نهضت جنگل مرکز اولین تشکیلات اداری و نظامی مبارزان جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی بوده است.
این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی مانند دیگر مناطق گیلان از شرایط مطلوبی برای کشاورزی برخوردار است به طوریکه به عنوان دومین شهرستان کشاورزی خیز استان بشمار میرود.
موقعیت جغرافیایی این شهرستان به گونهای است که از یک طرف به کوههای تالش و از طرف دیگر به تالاب بینالمللی انزلی متصل شده است و این در حالی است که بیش از درصد این تالاب در شهرستان صومعهسرا واقع است.
علاوه بر انزلی یکی از راههای دسترسی به تالاب بینالمللی از طریق شهرستان صومعه سرا و روستاهای شیخ محله،صوفیانده، سیاه درویشان و چند روستای دیگر است که ویژگی منحصر به فرد این راههای دسترسی به تالاب بکر و دست نخورده بودن آن است که موجب پدیدار شدن اکوسیستمی خاص با پرندگان زیبا در این قسمت از تالاب شده است.
تالاب صومعهسرا خود از چند بخش دیگر به نامهای تالاب سلکه، تالاب سیاه کشیم و سرخانکل تشکیل میشود.
این مجموعه از تالاب صومعهسرا علاوه براینکه به جهت زیبایی منحصر به فرد است ، خود در طول سال و به خصوص در بهار و تابستان پذیرای میهمانان و محلی مناسب برای ماهیگیری تفریحی نیز میباشد.
اگر مسافران از طریق شهرستان رشت قصد دسترسی به تالاب را داشته باشند میتوانند از طریق جاده رشت (پیر بازار) به ضیابر و آستارا به این تالاب دسترسی داشته باشند و از طریق روستای صوفیانده از تالاب دیدن نمایند و یا یا از طریق روستای سیاهدرویشان نیز میتوانند از قایق جهت بازدید از تالاب استفاده کنند.
گرچهمسافران و گردشگران باید در این مسیر بدلیل ضعف در نصب علائم راهنما و تردد خودروهای سنگین احتیاط لازم را بنمایند.
منطقه زیبا و کوهستانی " تنیان " واقع در بخش میرزا کوچک یا گوراب زرمیخ صومعه سرا نیز از نقاط زیبای طبیعی به شمار میرود که به دلیل طبیعت زیبا، دل انگیز و نشاط آور منحصر به فرد و از جاذبههای طبیعی این شهرستان است که مسافران میتوانند لحظاتی را در دل این طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه بگذرانند.
نزدیکترین راه دسترسی به این مناطق جنگلی و کوهستانی از طریق شهر گوراب زرمیخ واقع در جنوب غربی شهرستان صومعه سرا است.
اما علاوه بر این جاذبههای طبیعی ، شهرستان صومعه سرا از جمله مناطقی است که بیشترین بقاع متبرکه و امام زادهها را در خود دارد.
از جمله این بقعهها میتوان به " آقا سید جعفر" ، " آقا سید مهدی " امامزاده " سلمان" و "جلالالدین " و " آقا سید زکی" همگی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) ، مزار بیبی فاطمه معروف به خیر النسا" و بقعه پیر ولی خان (محمود خوارزمی) و دیگر بقعهها اشاره کرد.
همچنین " مناره آجری گسکر " با بلندی متر که در کیلومتری شهر صومعه سرا، " پل خشتی " در میانه مسیر بازار جمعه(تولم شهر) به صومعه سرا که بر روی رودخانه گازروار قرار دارد از جمله دیدنیهای تاریخی این منطقه هستند.
" پل کسما " با متر طول و 4.20 متر عرض که دارای معماری بخصوصی است از دیگر اماکن تاریخی صومعه سرا است که مربوط به دوره شاه عباس میباشد.
بهگزارش ایرنا،یکی دیگر از مناطق تاریخی واقع در صومعهسرا شهر تاریخی" هفت دغنان " (گسکرات) در قلب جنگلهای گسکرات میباشد که هماکنون باستان شناسان کشور در حال کاوش در آن میباشند.
این شهر تاریخی با یکهزار و ساله قدمت نمادی از تمدن و تاریخ کهن استان گیلان است.
این شهر قدیمی و تاریخی در منطقه "گسکر" شهرستان صومعه سرا قرار دارد که در گذشته مرکز حکومت گسکرات بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها