بالاخره برای یک بار هم که شده کشورهای عربی در برابر فشارهای امریکا که به نیابت از اسرائیل انجام می گیرد، ایستادند و بر خلاف آنچه که امریکا و اسرائیل خواهان آن بودند
کد خبر: ۱۲۸۲۵۷
نشست وزیران امور خارجه عرب با انجام هر گونه تغییر یا تعدیلی در طرح صلح اعراب در سال 2002به صورت قاطع مخالفت کرد.
این تحول را می توان به عنوان شکست دیگری در کارنامه سیاسی بوش به ثبت رساند. پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که در واقع مقدمه ای برای برگزاری نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب در عربستان است ، امریکا و اسرائیل به صورت علنی و غیر علنی فشارهای گسترده ای را به برخی از حکومت های عربی برای انجام برخی از تغییرات در توافقنامه صلح اعراب در سال 2002اعمال کردند که البته بر هیچ کس پوشیده نیست این فشارها موازی با جنگهای روانی گسترده تل آویو برای محقق ساختن این امر انجام گرفت. نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب بر خلاف نشست های سابق این بار پایانی پر محتوا و تقریبا نتیجه بخش داشت. حتی اگر نتایج این نشست در حد یک پیش نویس و صدور یک قطعنامه باشد، قطعنامه ای که ممکن است با توجه به بسیاری از شرایط موجود و واقعیت های حاکم بر منطقه صادر شود و یا در حد نوشته هایی بر کاغذ باشد، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا همین نوشته ها خود نوعی رویارویی با واقعیت های تلخی است که ساخته و خواسته ملت های منطقه نبوده بلکه دست استعمار غرب در راس آن امریکا و نیز نطفه ناخلف اسرائیل این واقعیت های فرضی و خیالی را به این منطقه و حکومت ها و دولت های آن تحمیل کرده اند. بازگشت مهاجران فلسطینی به سرزمین خود یعنی فلسطین یکی از واقعیت های ملموس موجود در منطقه است که امروز اسرائیل می خواهد با ترفندها و نیرنگ های خود که دیگر برای همه کشف شده است این واقعیت را چون بسیاری از واقعیت های دیگر دفن کند و واقعیت فرضی و خیالی دیگری را جایگزین آن کند.
گرچه کشورهای عربی تا به امروز نتوانسته اند از موضع محکم و قاطعی در زمینه قضیه فلسطین برخوردار باشند یعنی موضعی که بتواند به صورت جدی گره ای از بحران های فلسطین و اعراب با اسرائیل را باز کند اما همان گونه که عمرو موسی ، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست اخیر وزیران امور خارجه عرب گفته است طرح صلح سال 2002اعراب در بیروت گرچه تا به امروز نتوانسته است گره ای از مشکلات اعراب و فلسطینی ها با اسرائیل را باز کند اما حداقل توانسته است تمامی کشورهای عربی را بر سر یک موضع گیری مشخص و واحد جمع کند و کشورهای عربی منطقه از دیدگاه و موضع واحدی به حل بحران خود با اسرائیل نگاه کنند. این همان چیزی است که جنون اسرائیل را به جنبش واداشته است . تنها چیزی که می تواند مانع بزرگی بر سر طرحهای امریکا و اسرائیل در منطقه باشد اتحاد، همبستگی و موضع متحد حکومت ها و ملتهای منطقه است.

منبع:الرای العام
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها