سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ، یک برگ کاغذ است که عصاره آن در این عبارت پنج گزاره ای تدوین شده است ؛ «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه
کد خبر: ۱۲۷۹۷۰
با هویت اسلامی و انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل» ؛ اما این سند یک برگی از نظر تجربی ، پشتوانه ای به درازای انقلاب اسلامی دارد و به لحاظ علمی و کارشناسی مبتنی بر حدود 5سال کار و مطالعه است.
موضوع چشم انداز که در دنیا عمری نزدیک به 2دهه دارد در کشور ما از حدود سال 79از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طرح و در باره آن بحث شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مامور تدوین سند چشم انداز گشت.
سند اولیه در پاییز سال 82تکمیل شد و پس از اصلاح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحاتی از سوی رهبر انقلاب در سال 83به تصویب نهایی رسید و از سوی معظم له به عنوان «سند ملی» به قوای سه گانه ابلاغ شد تا از سال 84در قالب 4برنامه 5ساله با عنوان «گامهای تحقق چشم انداز» ایران فردا در افق 1404یعنی ایرانی که در انتظارش هستیم را تعین بخشد.این سند هم هدایتگر است و هم برانگیزاننده.
هدایتگر است ، چون افق روشنی را فراروی مسوولان و مردم قرار می دهد و برانگیزاننده است ، چون تصویری از فردایی امیدبخش و دست یافتنی ارائه کرده است.
تحقق سند ملی چشم انداز که تدوین آن بیانگر بلوغ نظام جمهوری اسلامی و شکل گیری عالمانه مدیریت استراتژیک در سطح کلان کشور است ، با موانعی روبه رو است که نامعلوم بودن میزان پیشرفت آن پس از سپری شدن حدود 2سال ، ضرورت توجه به این موانع را دوچندان می کند. آماده نبودن زیرساخت های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی ، برخورد جناحی در اجرا و نظارت ، کمی نشدن شاخصهای ارزیابی ، عدم باور عمومی ، احساس آرمانی بودن و به عبارت دیگر دست نیافتنی تلقی شدن ، نهادینه نشدن این سند در نظر مسوولان و عدم فهم صحیح آن از جمله موانع تحقق این سند ملی است.
موانع پیش رو چشم انداز را می توان با تعیین «الزامات تحقق سند» و «نظارت»، پیش بینی و برطرف کرد. الزامات اجرایی شدن چشم انداز مدتهاست از سوی دبیر خانه مجمع تشخیص در حال تدوین است که باید سریع تر به نتیجه برسد و برای نظارت که در 2بخش نظارت مردمی و نظارت رهبر دسته بندی می شود نیز سازوکارهای لازم باید طراحی شود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام مجرای اصلی نظارت رهبری و رسانه ها، ابزار مهم تحقق نظارت مردمی خواهند بود. سند ملی چشم انداز 20ساله ، زیربنایی ترین بیانیه ارزش ها، آرمان ها و اهداف کشور است که استراتژی ها و برنامه های میان مدت و کوتاه مدت ملی را هدایت خواهد کرد.


مهدی فضائلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها