عرصه سیاست ، عرصه رقابت بازیگران بزرگ بین المللی در به دست گرفتن ابتکار عمل در بحران های بین المللی است که نقطه برتری دهنده آن ، اتخاذ شیوه ها و تاکتیک های جدید نرم افزاری در چارچوب تعامل گفتمانی است.
کد خبر: ۱۲۷۶۹۷

بر این اساس دولت روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین در استراتژی ایفای نقش موثرتر در مناقشات بین المللی خصوصا در موضوع فلسطین به عنوان یک مناقشه تاریخی از سازوکارهای جدیدی در سالهای اخیر بهره گرفته است.
در رویکرد مسکو نسبت به مناقشه فلسطین اسرائیل و گروههای سیاسی فلسطینی خصوصا جنبش حماس در قیاس با مواضع ایالات متحده امریکا یک تفاوت شکلی و ماهوی قابل مشاهده است.
در بنیان فکری کاخ سفید، جنبش حماس یک گروه تروریستی است که اساسا نباید در برابر تروریسم دولتی اسرائیل واکنش نشان دهد. در مقابل از منظر کرملین نشینان ، حماس یک جنبش آزادیخواه به شمار می رود که در چارچوب تعاریف تروریسم نمی گنجد. بر این اساس است که پیروزی حماس در 25ژانویه 2006در انتخابات پارلمانی فلسطین با برخورد متفاوت مسکو و واشنگتن همراه شد.
سفر خالد مشعل از رهبران بلندپایه حماس به روسیه ، نشان از آن داشت که مسکو از یک نگاه مستقل از واشنگتن در مواجهه با حماس بهره می گیرد، اما در مقابل دولت بوش متعاقب تشکیل دولت حماس در فلسطین به اعمال تحریم های اقتصادی در قالب کمیته چهارجانبه مبادرت کرد.
باید توجه داشت که نگاه روسیه و حماس به یکدیگر در چارچوب های ایدئولوژیک جایی ندارد و هر یک از منظر منافع متصوره به آن می نگرند.
روسیه برای احیای پرستیژ ابرقدرتی در دوران جنگ سرد از شیوه هایی بدیع در حل بحران های بین المللی استفاده می کند و تلاش دارد تا در خاورمیانه که اصلی ترین چالش های جهانی را در خود جای داده ، ابتکار عمل را با هدف برون رفت از شرایط کنونی بحران در دست گیرد که تعامل با کشورهای بزرگ در خاورمیانه از جمله ایران ، عربستان و سوریه در این راستا صورت گرفته تا بحران فلسطین در چارچوب ابتکار عمل روسی ، حل و فصل شود. از سوی دیگر نگاه جنبش حماس در تقویت تعامل با روسیه در یک سال گذشته نیز در قالب تحقق منافع فلسطین قابل تحلیل است.
جنبش حماس تلاش دارد از روسیه به عنوان یک اهرم تعدیل کننده مواضع امریکا در کمیته چهارجانبه و تقویت کننده گزاره های منافع مردم فلسطین استفاده کند. سفر اخیر خالد مشعل - روز دوشنبه به مسکو بیانگر آن است که پس از توافق حماس و فتح در مکه بر سر تشکیل دولت وحدت ملی باید نوعی تعدیل در دیدگاه های کمیته چهارجانبه به کمک روسیه صورت بپذیرد. تاکید سرگئی لاوروف در دیدار با خالد مشعل در مسکو بر ادامه همکاری با حماس و کاهش فشارهای اقتصادی ، سیگنال های بروز یافته در این نقش تعدیل کننده است.


محمدرضا عسگری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها