توافق مکه یک پیروزی جدید برای جنبش مقاومت اسلامی است ، حتی با وجود فشارهای فراوانی که پادشاه عربستان وارد آورد ولی حماس از مواضع خود عقب نشینی نکرد.
کد خبر: ۱۲۷۳۷۳

حماس از حکومت کنار نرفت ، دست از ایدئولوژی خود برنداشت و اعلام کرد که خود را ملزم به اجرای توافقات به امضا رسیده میان ساف و اسرائیل نمی داند و در کنار این موضع محکم و پایدار، با تشکیل دولت وحدت ملی که همگان در پی آن بودند، موافقت کرد.
هدف حماس از تشکیل چنین دولتی ، پایان بخشیدن به روند محاصره مالی ، اقتصادی و سیاسی و همچنین متوقف ساختن جنگ داخلی است.
با کمکهای مالی عربستان ، جنبش حماس از بحران مالی خارج و حاکمیتش تثبیت خواهد شد و با قدرت تمام وارد انتخابات آتی می شود و علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری ، در انتخابات پارلمانی آینده نیز پیروز میدان خواهد بود.اما اگر دولت وحدت مقاومت نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؛
اگر حتی چنین دولتی با شکست مواجه شود، حماس چیزی را از دست نمی دهد. اگر به هر دلیلی مشارکت سیاسی به هم بخورد، ملت فلسطین و دنیای عرب ، فتح و ابومازن را در این زمینه مقصر خواهند دانست.
قدسیت شهر مکه و همچنین تلاشهای پادشاه عربستان باعث شد که ابومازن از موضع خود عقب نشینی و با تشکیل دولت وحدت ملی حتی پیش از تعیین شدن خط مشی کلی اش موافقت کند.
در حال حاضر پرسش مهمی که برای دولت عبری مطرح است این است که آیا این توافق نامه باعث تسریع در روند آزادی شلیت خواهد شد؛
ابومازن ، آزادی شلیت را به عنوان یکی از شروط تاسیس دولت وحدت ملی مطرح کرده است ؛ ولی به نظر می رسد تا زمان تشکیل دولت مذکور، حماس از گلعاد شلیت به عنوان یک برگه ویژه چانه زنی استفاده می کند.اگر جامعه بین المللی ، دولت جدید را به رسمیت بشناسد، اسرائیل دیگر هیچ چاره ای جز تبعیت نمی بیند، آری ! به زودی فلسطین شاهد وحدت ، شادمانی و متوقف شدن درگیری های خیابانی خواهد بود.


منبع: روزنامه صهیونیستی یدیعوت آهارانوت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها