یکم: اعتماد مخاطبان و اصطلاحا دکه به مطبوعات در فضای امروز ایران و در مقایسه با رسانه های دیگر، سرمایه ای بسیار گرانقدر برای دست اندرکاران رسانه مکتوب به شمار می آید.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۸

این سرمایه اما تا همیشه و هنوز اصلی ترین پشتوانه بوده و وظیفه مهمتر حفظ آن است.
با این وجود تردید نمی توان کرد که حفظ این دستمایه به سرمایه دیگری که از آن به اقتصاد یا همان عامل بقای مطبوعات بازگشت می کند، بستگی تام و تمامی دارد.
اعتراف می کنیم که مطبوعات ایران - چه نیمه دولتی و چه کاملا دولتی - در این خصوص ، کم آورده اند.
فشار طاقت فرسای اقتصادی ، شریان حیاتی مطبوعات را فشرده و همچنان می فشارد و چنانچه فکری به حال این وضعیت نشود، آینده مطبوعات - از منظر اقتصادی وادامه حیات - چندان روشن جلوه گر نمی کند.
دوم: کمی هم وارد مصداق شویم ؛ قطع یارانه مستقیم کاغذ در سال جاری و افزایش سرسام آور قیمت آن یعنی افتادن اصلی ترین هزینه بر دوش ناتوان مطبوعات ما.
اضافه بفرمایید بالا رفتن روز به روز هزینه های حمل و نقل و توزیع و از سویی دیگر چاپ و لیتوگرافی ، این یکی را هم از قلم نیندازیم: تغییر سال به سال دستمزدها.
در مقابل ، شایسته است نگاهی هم به وضعیت درآمدهای یک روزنامه داشته باشیم: حتما خواهید گفت ، آگهی های بازرگانی یکی از پایه های اصلی درآمدی یک روزنامه را تشکیل می دهد؛ همین طور است.
به شرط آن که درآمدها، هزینه روزنامه ای با 20 صفحه بزرگ (قطع35x50) و 16 صفحه کوچک (قطع35x25)و در تیراژ 380 هزار تا 430هزار تیراژ (در طول روزهای هفته) را مانند جام جم پر کند، البته صادقانه می گوییم چنین اتفاقی تا حدود شایسته ای افتاده ولی تا سر به سر شدن ، فاصله داریم.
سوم: اجازه بفرمایید تا از درآمدهای فروش روزنامه جام جم نیز، تنها به همین نکته اشاره کنیم که: روزنامه با قیمت 50تومان ، عملا به درآمدی منتهی می شود که صرفا هزینه های توزیع را جبران می کند؛ نه تولید و چاپ را. با این وصف ، واقعا برای جبران آن فاصله چه راهی به جز تغییر قیمت روزنامه باقی می ماند؛
ما مطمئن هستیم که دلیل افزایش قیمت از 50تومان به 100تومان ، - از روز شنبه - دقیقا با نگاه به حفظ همان سرمایه همیشگی است: حفظ اعتماد و همراهی مخاطبان.
نمی خواستیم توان مادی روزنامه را با هدف کسب درآمد بیشتر کنیم ؛ خواستیم صرفا این توان را با نگاه به جبران فاصله پیش گفته درآمدها با هزینه ها بالا ببریم ؛ می دانیم که این سرمایه با آن سرمایه یکی است: مطبوعات برای بقائ، معماهای بسیاری را باید بگشایند تا به راز همراهی مخاطبان دست یابند، ولی این بار، این کشف معما، اقتصادی بود. می دانیم با ما همراه می مانید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها