واقعیت این است که امروز دامنه جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران آنقدر گسترش یافته است که باید اذعان کرد
کد خبر: ۱۲۶۴۲۶
بیش از اقدام نظامی کارایی داشته و از هر سو منافع ملی ایران را در داخل و خارج از مرزهای کشور مورد تهدید قرار داده است.
در حوزه غرب بویژه در اروپا و امریکا رسانه های گروهی وابسته به صهیونیسم جهانی که بیش از دوسوم از شبکه های ارتباطاتی و خبری جهان را در اختیار دارند، با اقدامی هماهنگ ، هجوم گسترده ای را علیه منافع ملی ایران در عرصه های مختلف آغاز کرده اند، به طوری که اکنون به گونه ای در روزنامه ها علیه ایران مقاله می نویسند و در شبکه های تلویزیونی خبر پخش می کنند که گویی ایران به عراق حمله کرده و مسبب نابسامانی های منطقه است.
این در حالی است که برای مقابله با این هجوم تبلیغاتی ، هیچ یک از نهادهای فرهنگی و تبلیغی کشور اقدام موثری را در مقابله با این هجوم تبلیغاتی به عمل نیاورده اند و شاید هم برای آنان چنین وظیفه ای تعریف نشده است.
از این رو به نظر می رسد وظایف فرهنگی و تبلیغی برخی از نهادها و سازمان های فرهنگی کشور که به نوعی با خارج مرتبط هستند، باید مورد بازنگری قرار گیرد.
واقعیت این است که نهادهای جمهوری اسلامی ایران که با هدف انجام کارهای فرهنگی در خارج از کشور حضور دارند، علی رغم صرف هزینه های گزاف ، توان مقابله با این هجوم تبلیغاتی را ندارند.
اگرچه کالبدشکافی این مساله نیاز به تامل و کار کارشناسی از سوی خبرگان و کارشناسان تبلیغاتی دارد، اما قبل از هر چیز باید قبول کنیم که بدون تغییر ساختار و نگرش تبلیغاتی در این سازمان ها، ارائه هرگونه طرحی جنبه مسکن خواهد داشت و مشکلات در درازمدت همچنان باقی خواهد ماند.
به نظر می رسد با علمی شدن روشهای تبلیغی ، دیگر روشهای سنتی کارایی ندارد و نمی تواند پاسخگوی نیازهای تبلیغی کشور باشد. امروز ذهن مردم جهان از هیاهوی تبلیغاتی رسانه های صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران آن گونه پر شده است که باید به پرسش های متعددی پاسخ داد و این کار به عهده مسوولان فرهنگی است که با خارج مرتبط هستند.
جالب این که این خبرها و مقالات عمدتا از جانب خبرنگارانی ارائه شده و می شود که آزادانه به ایران رفت و آمد دارند و از تسهیلات ویزای این کشور برخوردارند، اما نهادهای مسوول هرگز نتایج کار آنان را زیر ذره بین نگذاشته و برای سفر مجدد آنان به ایران ، ارزیابی دقیقی از کارشان ارائه نکرده اند. شاید گوشزد کردن برخی از مسائل به خبرنگارانی که برخلاف واقعیت های موجود در ایران مطلب می نویسند تا حدودی مانع از انتشار مجدد مقالات منفی آنان در این نشریات شود.
البته قصد بنده از طرح این مسائل ، زیر سوال بردن فعالیت های نهادهای فرهنگی مسوول کشور نیست ، بلکه با نهایت احترام به تلاشهای آنان ، هدف از بیان این مطالب ، ارزیابی نقاط ضعف تبلیغاتی کشور در خارج بوده است که امیدوارم این مقاله تلنگری به همه ما باشد. از این رو شاید برخی راهکارهای ارائه شده زیر بتواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند.
1- ضرورت بازنگری در وظایف نهادهای تبلیغی کشور در خارج و نظارت دقیق بر عملکرد آنان.
2- تشکیل بخشی فعال و حرفه ای در امور رسانه های خارجی ، متشکل از کارشناسان خبره و نمایندگان نهادهای فرهنگی مسوول کشور....
3- ایجاد تشکلهای فرهنگی از ایرانیان اهل قلم در خارج از کشور و بسیج آنان برای انجام سخنرانی و درج مقالات متعدد در روزنامه ها و رسانه های گروهی کشورهای غربی (با هدف از بین بردن تبلیغات منفی که در ذهن مردم غرب از ایران نقش بسته است.)
4- برگزاری نشستهای توجیهی از جانب مسوولان فرهنگی در خارج برای اصحاب رسانه و خبرنگاران خارجی که معمولا درباره ایران مقاله می نویسند.
5- استفاده از نفوذ خبرنگاران خارجی برای انتشار مقالات در نشریات و رسانه هایی که مشغول به کار هستند.امروز ما تنها از طریق کار علمی و به کارگیری شیوه های مدرن تبلیغی قادر خواهیم بود جنگ تبلیغاتی را به خانه دشمن ببریم که تحقق این کار به راحتی دست یافتنی است.
از این رو همه اهل قلم در داخل و خارج از کشور نیز وظیفه ای خطیر به عهده دارند و باید به پا خیزند و به دور از گرایش های سیاسی ، از منافع ملی کشور در مقابل هجوم تبلیغاتی دشمن دفاع کنیم.


مرتضی غرقی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها