ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در حمله شدیدی به امریکا، این کشور را متهم کرد که می خواهد اراده خود را به جهان تحمیل کند.
کد خبر: ۱۲۵۸۸۱

پوتین که در کنفرانس امنیتی مونیخ و در حضور شخصیت هایی چون آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان و رابرت گیتس ، وزیر دفاع امریکا سخن می گفت ، افزود: امریکا پا را از مرزهای خود فرا گذاشته و با استفاده نامحدود از نیروی نظامی باعث شعله ور شدن رقابت های تسلیحاتی و تروریسم در جهان شده است.
پوتین امریکا را متهم کرده که به دنبال جهان تک قطبی است و می خواهد به تنهایی تصمیم گیرنده باشد.
سخنرانی رئیس جمهور روسیه واکنش برخی سیاستمداران امریکایی را در پی داشت . سناتور جان مک کین ، از اعضای بلندپایه حزب جمهوریخواه و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2008در انتقاد شدیدی ، روسیه را متهم کرد که در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری است.
سخنان ولادیمیر پوتین در مونیخ نشان از سخت شدن لحن سیاست خارجی روسیه دارد. این اظهارات همچنین نشان می دهد که یک روسیه مطمئن از خود که از درآمدهای سرشار نفت و گاز برخوردار است ، مشتاق است که نقش برجسته تری را در عرصه بین المللی ایفا کند.از طرفی دیگر آنچه پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ بیان داشت ، حاکی از حمله تمام عیار روسیه به سیاست خارجی امریکاست.
محکومیت امریکا به خاطر استفاده نامحدود از نیروی نظامی در مسائل بین المللی و عبور امریکا از مرزهای خود، محکومیت نگاه و رویکرد دولت جورج بوش به جهان است.
به عبارتی سخنرانی پوتین این معنا را می رساند که امریکا نقشی فراتر از توان خود به عهده گرفته است و روسیه نمی خواهد چنین امری را بپذیرد.
سخنرانی رئیس جمهور روسیه در مونیخ به طور زنده از روسیه پخش شد که این نشان می دهد جامعه روس هم مخاطب او بودند، اما بیان چنین اظهاراتی در برابر چهره های شاخص بین المللی و در مونیخ حاکی از آن است که پوتین می خواست پیامش انعکاسی فراتر از مرزهای کشورش داشته باشد.
روسیه در مسائل بین المللی از کوزوو گرفته تا تحریم حماس و برنامه هسته ای ایران جایگاه ممتازی دارد. البته منتقدان این کشور این سوال را می پرسند که آیا روسیه نقش سازنده ای را در این مسائل ایفا می کند.
روسیه در هر حال دیگر به مانند گذشته یک ابرقدرت نیست و امریکا هم دیگر چنین موقعیتی را ندارد.نفوذ و تسلط امریکا رو به ضعف است و سخنرانی پوتین می خواهد یادآور قدرتمندی بر این نکته باشد.
در کنفرانس مونیخ به دنبال سخنرانی ولادیمیر پوتین ، برخی از جنگ سرد جدید سخن می گفتند، اما برخی نیز بر این باور بودند که این برای بار اول نیست که روسیه برای تقویت موضع خود در جهان چنین سخنانی مطرح می کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها