تونی بلر این روزها شرایط دشواری را پشت سر می گذارد. دردسرهای بلر، نخست وزیر انگلیس که با همراهی در جنگ امریکا علیه عراق کلید خورده ، در روزهای اخیر با افشای پرونده فروش غیرقانونی القاب افتخاری توسط حزب کارگر به شدت افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۴۷۷۴

در روزهای گذشته دفتر نخست وزیر انگلیس فاش کرد؛ پلیس این کشور جمعه گذشته برای دومین بار تونی بلر را درخصوص پرونده مذکور مورد بازجویی قرار داده است.
آذرماه گذشته از بلر برای نخستین بار بازجویی شد و بدین ترتیب وی به اولین نخست وزیر انگلیس تبدیل شد که در دوره حضور در قدرت از وی تحقیق شده است.
پلیس انگلیس سه شنبه گذشته برای سومین بار از لرد «مایکل لیوی» مشاور ویژه بلر در امور خاورمیانه و جمع آورنده اصلی کمک برای بودجه حزب حاکم کارگر بازجویی کرد.
لیوی از نمایندگان مجلس اعیان انگلیس است که به علت یهودی بودن ارتباط نزدیکی با بسیاری از موسسات اسرائیلی دارد.
وی پیش از این ، دو بار در پرونده فروش غیرقانونی القاب افتخاری بازجویی و به قید وثیقه آزاد شده بود.
خبرها حاکی از آن است که دامنه پرونده مذکور حتی لرد گلداسمیت دادستان کل انگلیس را نیز در بر می گیرد. با علنی شدن رسوایی دیگر حزب کارگر از طریق پرونده فروش القاب ، فشارها و انتقادات بر دولت تونی بلر از سوی مردم و حزب محافظه کار انگلیس تشدید شده است.
دیوید کامرون ، رهبر حزب محافظه کار انگلیس چهارشنبه گذشته از تونی بلر، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم کارگر خواست تا برای حفظ منافع ملی این کشور هر چه زودتر از سمت خود کناره گیری کند.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به این که خبرها حاکی از مشارکت لرد گلد اسمیت در جریان فروش القاب در انگلیس دارد، تحقیق و بازجویی زیردستان وی ، می تواند با مشکلات جدی روبه رو شود که این موضوع یک چالش جدی برای دستگاه قضایی انگلیس خواهد بود.
به هر حال دولت تونی بلر علاوه بر آن که از سوی حزب محافظه کار و افکار عمومی انگلیس تحت فشار قرار گرفته ، از طرف هم حزبی های خود نیز با انتقادات بسیاری مواجه است.
اعضای حزب کارگر معتقدند که تداوم رسوایی های مالی و حضور تونی بلر در جایگاه نخست وزیری که کارنامه منفی در بحران عراق و مسائل داخلی انگلیس دارد، موقعیت آتی این حزب را بشدت به مخاطره خواهد انداخت.
بر این اساس ضرورت دارد تا وی قبل از انتخابات منطقه ای در ماه می از عرصه قدرت کناره گیری کند.
به نظر می رسد در صورت شکست حزب کارگر در انتخابات منطقه ای ، فشارهای گروههای مخالف خصوصا حزب محافظه کار برای برگزاری انتخابات 2009 قبل از موعد مقرر افزایش یابد.
با این توصیف تونی بلر در چالش جدید خود علاوه بر انتقادهای مخالفان ، بازجویی های رسمی ، حمایت هم حزبی های خود را نیز از دست داده است.
تونی بلر از طرف حزب محافظه کار متهم به نادیده گرفتن منافع ملی و از طرف حزب کارگر در معرض اتهام مخدوش کردن منافع حزبی قرار گرفته است.
به هر حال ماههای آتی روشن کننده توانایی یا ناتوانی تونی بلر در برابر اتهامات ملی و حزبی خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها