با اعلام راهبرد جدید رئیس جمهور امریکا درباره عراق ، بسیاری از ناظران این راهبرد را نه طرحی برای حل بحران بی ثباتی و ناامنی در عراق ، بلکه آن را فشار جدیدی بر ایران تلقی کردند.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۳

مولفه این طرح ، علاوه بر گسترش ناوگان نظامی امریکا در خلیج فارس ، تلاش دیپلماتیک امریکا برای رو در رو قراردادن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برابر ایران و نیز سفر نخست وزیر انگلیس به خاورمیانه و تلقی از ایران به عنوان «تهدید استراتژیک» منطقه است.
با توجه به این که ایران بیش از امریکا و کشورهای منطقه به دنبال ثبات ، امنیت و آرامش در عراق است ، ولی مشاهده می شود که امریکا درباره مشکلات عراق نشانی های غلط به دنیا می دهد تا روی شرایط نابسامان خود در باتلاق عراق ، سرپوش بگذارد.به نظر می رسد که مشکلات امریکا با ایران را باید فراتر از بهانه های سردمداران امریکا تلقی کرد و می توان برخی از نگرانی های امریکا درباره گسترش نفوذ ایران را به شرح زیر دسته بندی کرد:
1- امریکا برای تسلط بر جهان نیاز به تسلط بر منابع عمده انرژی در خاورمیانه دارد؛ زیرا تا ده سال دیگر، بیشتر منابع نفت امریکا به پایان می رسد و تسلط بر منابع نفت و گاز خلیج فارس از اولویت های امریکاست. هم اکنون امریکا با حضور نظامی در عربستان ، کویت ، بحرین ، قطر و امارات عربی متحده و اشغال عراق ، بر همه منابع انرژی این منطقه تسلط دارد و تنها قدرت دارای منابع انرژی خارج از کنترل امریکا، ایران است که برای امریکا قابل تحمل نیست. امریکا احساس می کند که با تسلط بر خاورمیانه و منابع انرژی آن می تواند تا حد زیادی اروپا، چین ، ژاپن و روسیه را به کنترل خود دربیاورد و او تعیین کننده قیمت انرژی در جهان باشد. به همین دلیل بیشترین حجم نیروهای نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه و در خلیج فارس حضور دارند.
2- امریکا، اسرائیل را به عنوان قدرت برتر خاورمیانه تعیین و وی را به سلاح هسته ای مجهز کرده است تا به عنوان بازوی سیاست های امریکا در جهان اسلام اقدام کند و دست اسرائیل را برای نابودی فلسطینیان باز گذاشته است. ایران تنها دولتی در جهان است که معتقد است عامل تمام مشکلات خاورمیانه ، وجود رژیم جعلی اسرائیل و حمایت امریکا از این رژیم است. حضور افکار انقلاب اسلامی در میان مسوولان ایرانی ، موجب گسترش و پایداری مقاومت فلسطینی شده است و امریکا می خواهد چنین منبع قدرتی در خاورمیانه که موجب عدم تسلط اسرائیل بر فلسطینیان و بر جهان عرب است ، وجود نداشته باشد و یا حداقل در مسائل مربوط به فلسطین و رژیم اسرائیل خنثی باشد.
3- امریکا می خواهد لبنان کشوری امن برای اسرائیل و دارای دولتی همسوی با سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه باشد. وجود حزب الله لبنان ، طرح تولد خاورمیانه جدید امریکا را ناکام گذاشته است. رشد روزافزون قدرت سیاسی حزب الله و توان مقاومت وی در برابر اسرائیل ، برنامه ها و طرح های امریکا را به هم ریخته است. امریکا قدرت حزب الله را ناشی از جمهوری اسلامی ایران می داند؛ پس باید ایران تضعیف شود تا حزب الله لبنان از بین برود تاخیال امریکا و اسرائیل راحت شود.
4- امریکا کشور عراق را به عنوان پایگاه جدید خاورمیانه ای خود در نظر گرفته است. او می خواهد دولتی سکولار و همراه با سیاست های امریکا در راس کشور عراق باشد. وجود دولتی با اکثریت شیعه در عراق که قدرت خود را از آرا مردم عراق بگیرد و نه از انتصاب رئیس جمهور امریکا، موجب نارضایتی شدید جورج بوش است. بنابراین ملتی که چنین دولتی را بر سر کار آورده اند، بایستی با درگیری های فرقه ای و کشتارهای غیرنظامی مجازات شوند و روزانه بیش از صد نفر آنها در انفجار خودروهای بمب گذاری شده از سوی بعثی ها و سلفی های مورد تحریک امریکا و عربستان ، کشته شوند و امریکا چشم خود را بر عاملان آن ببندد.امریکا تصور می کند پیوند طبیعی مردم عراق با ایرانیان موجب شده که امریکا نتواند بر آنها مسلط شود و دولت مورد نظر خود را در عراق بر سر کار بیاورد؛ پس باید عواقب این کار را ایران تحمل کند.
5- امریکا نمی خواهد کشورهای دارای قدرت انرژی فسیلی و برخوردار از قدرت ژئوپلیتیکی و منابع انسانی ، از قدرت اقتصادی بالا و توان فناوری پیشرفته برخوردار باشند. ایران تلاش می کند با تکیه بر توانایی متخصصان خود، به قدرت فناوری ، آن هم از نوع هسته ای دست پیدا کند. امریکا تلاش در این جهت را، اقدام برای رسیدن به بمب هسته ای تلقین و تبلیغ می کند و ایران را موضوع «تهدید امنیت» بین الملل معرفی می نماید. بنابراین ، توسعه حوزه قدرت ایران را که موجب تبدیل ایران به قدرت پرنفوذ منطقه ای می شود، مزاحم حضور نظامی خود در خاورمیانه تلقی می کند و نمی خواهد آن را بپذیرد.
پس در مجموع ، امریکا می خواهد خاورمیانه را به کنترل خود در آورده و بر مقدرات آن مسلط شود، ولی با چالش بزرگی به نام جمهوری اسلامی ایران مواجه است که با سیاست های مستقل خود، طرح خاورمیانه بزرگ امریکا را دچار شکست کرده است. از طرفی بوش تلاش کرد تا در انتخابات اخیر امریکا، کنترل مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرد؛ ولی ناکامی های وی در عراق موجب پیروزی رقیب شد. در حال حاضر رئیس جمهور امریکا سعی می کند با ایجاد بحران بزرگتری در خاورمیانه ، بحران عراق را پشت سر خود قرار دهد تا محافظه کاران جدید را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پیروزی برساند. در شرایط فعلی ، امریکا می خواهد از قوی ترین توان خود که تهدید و قدرت نظامی است ، برای این منظور استفاده کند؛ ولی آیا می تواند، یا شکست بزرگتری در انتظار امریکا قرار دارد.


حسین علایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها