: سرانجام پس از مدتی گفتگو و کشمکش بین مجلس و دولت ، روز گذشته لایحه بودجه 86 از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۸

علی رغم پیش داوری های ناامیدکننده درخصوص بودجه 86 ، گزارش دو ساعته رئیس جمهور به مجلس ، مشتمل بر نکات امیدبخش بود که اهم این نکات به شرح زیر است :
1- محاسبه قیمت نفت در بودجه 86 بر مبنای نفت بشکه ای 33.70 دلار ، علی رغم برخی اظهارنظرها، اقدامی عاقلانه و نزدیک به واقعیت است. توضیح آن که گفته می شد دولت ، بودجه را بر مبنای نفت بشکه ای 45 دلار به مجلس می آورد.
2- نبود رشد چشمگیر در بودجه 86 ، از دیگر نکات مثبت گزارش رئیس جمهور است. براساس این گزارش ، بودجه عمومی دولت در سال 86 ، تنها 3.6 درصد رشد داشته است که این رشد ، بیشتر در بخش بودجه عمرانی به چشم می خورد. مبلغ 59هزار میلیارد تومان به 61هزار میلیارد تومان رسیده است . این رشد بسیار اندک بودجه عمومی می تواند کاهش هزینه های غیرضروری دولت ، کاهش نقدینگی و کاهش تورم را به دنبال داشته باشد. لازم به توضیح است که بودجه کل کشور ، 11.6 درصد رشد داشته که این رشد مربوط به شرکتهای دولتی بوده و به معنای افزایش فعالیت های این شرکتها و درآمد دولت خواهد بود.
3- نسبت بودجه عمرانی به بودجه کل ، 28.5 درصد منظور شده و مفهوم آن ، این است که نسبت به سال 85 ، سهم بودجه عمرانی در بودجه کل کشور افزایش یافته است. همچنین نسبت بودجه عمرانی به بودجه هزینه ای نیز افزایش یافته که این مساله نیز از نکات مثبت و امیدوارکننده بودجه 86 است.
4- کاهش میزان استفاده از حساب ذخیره ارزی در بودجه 86 به میزان 38 درصد ، نشانگر درک واقعیت های موجود از سوی دولت است و این نیز از نکته های امیدبخش بودجه 86 محسوب می شود.
5- نرخ تبدیل ارز خارجی به ریال در بودجه از 8950 ریال در بودجه 85 به 8900 در بودجه 86 ، موضوعی است که دربرگیرنده آثار جدی ضد تورمی است.
6- ناگفته های بودجه 86 در گزارش رئیس جمهور ، از جمله نحوه شفاف شدن توزیع بنزین و نیز نحوه هدفمند کردن یارانه ها و همچنین موضوع نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ، همچنان نیازمند پاسخ است.
نتیجه : واقع بینی دولت و مجلس در درک شرایط سیاسی اقتصادی و اجتماعی کشور ، این امید را در دلها زنده کرده است که کارآمدی دولت و مجلس اصولگرا می تواند فضای بدبینانه ای را که هم اکنون رسانه های خارجی و برخی رقبای کم انصاف داخلی ، به آن دامن می زنند ، به فضای همدلی و امید و ترسیم افقی روشن فراروی مردم عزیز کشورمان بدل کند.

مرتضی تمدن
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها