فضایی از تاریکی ، سرخوردگی ، یاس و ناامیدی اینک بر اسرائیل سایه انداخته است به گونه ای که در تازه ترین نظرسنجی نزدیک به 60 درصد جامعه این رژیم به شدت از ادامه موجودیت دولت اسرائیل ابراز نگرانی و ترس کرده اند.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۵

نتایج این نظرسنجی در بیست و چهارم نوامبر گذشته (2006) توسط روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد که تهیه کنندگان این نظر سنجی مسائلی همچون ناتوانی اسرائیل درجنگ دوم لبنان (جولای سال 2006) موضوع شلیک موشکهای فلسطینی به اهداف اسرائیلی را مورد پرسش قرار دادند. حتی روزنامه هاآرتض به نقل از یک دیپلمات هوادار اسرائیل باورهای خود را نسبت به اسرائیل 2006 اینگونه ذکر می کند: ما ابدا هیچ اجباری در همکاری با حکومت ضعیفی همچون این حکومت (اولمرت) که از سوی ارتش رهبری می شود، نداریم و اصولا کسی در این حکومت وجود ندارد که بتوان با او صحبت کرد... نه نخست وزیر و نه وزیر دفاع (جنگ).... هیچ کدام نقشی که به آنها سپرده شده را انجام نمی دهند و وقتی می خواهیم چیزی را تغییر دهیم می دانید باید به چه کسی مراجعه کنیم؛ مستقیما به سمت ارتش... تداخل بزرگی بین اسباب و ریشه های پدیده بحران و مظاهر و نمادهای آن در اسرائیل وجود دارد به گونه ای که سه رهبر کنونی در اسرائیل یعنی ایهود اولمرت نخست وزیر، عامیر پرتز وزیر جنگ و دان حالوتس رئیس ستاد مشترک ارتش در واقع توامان از جمله علل ، مظاهر و نمادهای بحران عمیقی هستند که اسرائیل را تا مرز فروپاشی و نابودی پیش برده است.

ایهود اولمرت

اولین نخست وزیری که اصطلاحات و مفاهیم جدیدی را در کارکردهای سیاسی و اداری بدعت گذاشت. کسی که صاحب نظریه معروفی شد که می گفت لزوما نخست وزیر نباید دارای دیدگاه مشخص باشد بلکه او باید به اداره امور و قضایای روزانه دولت بپردازد. اولمرت که پس از تصدی نخست وزیری پایه گذار طرح خروج یکجانبه از کرانه باختری شد در آغاز جنگ و یا به عبارت دیگر ماجراجویی دوم اسرائیل در لبنان معتقد بود که پیروزی در این جنگ حاصل خواهد شد و فضا برای اجرای طرح خروج از کرانه باختری نیز هموار می شود اما پس از جنگ لبنان او به یکباره اولویتهایی همچون بازسازی و عمران شمال فلسطین اشغالی (ناشی از اصابت موشکهای حزب الله ) را بر اجرای این طرح ترجیح داد و از خواسته خود عقب نشینی کرد. این عقب نشینی آشکار به حدی افتضاح بود که یکی از مفسران اسرائیلی در اظهاراتی تمسخر آمیز در کنایه به وی گفت : این گونه آرزوها متعلق به یک شهردار است نه نخست وزیر اولمرت که حتی به خود زحمت نداد پیش از آغاز جنگ لبنان تحقیقاتی انجام دهد که آیا این ارتش توانایی تحقق اهدافش را دارد یا خیر؛ اهدافی که او با استقرار نیروهای یونیفل هم آن را پیروزی بزرگی برای اسرائیل توصیف می کند.

عامیر پرتز

او را به عنوان شخصیتی می شناسند که فعالیت خود را به عنوان رئیس سندیکای کارگری و یکی از شخصیتهای بارز جنبش موسوم به صلح اکنون آغاز کرد و در نهایت به عنوان وزیر جنگ اسرائیل منصوب شد پستی که می بایست مسوولیت تمامی سیاست ها و جنایاتی را که ارتش رژیم اشغالگر مرتکب آن می شود برعهده گیرد بدون آنکه از کوچکترین قدرت و اختیار در اثرگذاری بر تصمیمات ارتش و یا حتی تغییر ذهنیت نهادهای نظامی برخوردار باشد. او پیش از عزیمت به ساختمان وزارت جنگ در سندیکای کارگری و حتی حزب کار از طرفداران برقراری آرامش در غزه و گسترش آن در کرانه باختری از طریق تخلیه شهرکها بود اما حالا که برای انتخابات دوباره حزب کار رجوع کرده است دیگر سراغی از پرتز صلح طلب نیست چراکه وی در پست وزارت جنگ شنیع ترین جنایات را علیه فلسطینی ها طی یک سال گذشته به انجام رساند امری که دوگانگی شدیدی را در گفتار قبلی و کردار کنونی اش ایجاد کرده است.

دان حالوتس

رئیس مستعفی ستاد ارتش رژیم صهیونیستی. وقتی او به جای ژنرال موشه یعالون ، رئیس قبلی ستاد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل لباس آبی رنگ فرماندهی نیروی هوایی را از تن به درآورد و لباس خاکستری رنگ ستادکل را برتن کرد همگی اتفاق نظر داشتند او قادر خواهد بود اسرائیل را در رویارویی با چالشهای جدیدی که استراتژیست های صهیونیستی این چالشها را در حضور پرقدرت حزب الله در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی و سپس سوریه و ایران تعیین کرده بودند، موفق گرداند. اما این ژنرال تازه وارد که نسبت به دیگر ژنرالها از ارتباط با احزاب سیاسی دوری می جست در نخستین آزمونش در جنگ 33روزه علیه لبنان با شکست مواجه شد و هم او نیز وی را وادار به استعفا از مقامش کرد. حالوتس همان کسی است که ساعاتی پس از اسارت دو نظامی صهیونیستی به دست حزب الله لبنان و آمادگی ارتش برای آغاز جنگ علیه لبنان فرصتی کافی یافت تا به فروش سهامش در بورس بپردازد! موارد بالا اما شواهدی دال بر این است که رژیم اسرائیل با وجود تبلیغات غرب حتی از سطح یک کشور جهان سومی نیز پایین تر است و شاید یکی از مهمترین عواملی که این رژیم را به پایین ترین سطح تنزل داده است امتناع مثلث اولمرت ، پرتز و حالوتس از استعفا و کناره گیری داوطلبانه از مناصبشان باشد. شاید با استعفای حالوتس بزودی دو ضلع دیگر این مثلث شکننده وادار به استعفا شوند که آنگاه رژیم صهیونیستی با بحران خلا شخصیت های سیاسی و نظامی قدرتمند روبه رو خواهد شد. خصوصا در بحث مربوط به ارتش این رژیم با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد چه اینکه حالوتس پس از جنگ لبنان استراتژی بازسازی ارتش را تدوین و در حال اجرا بود حال با کناره گیری وی ضربه بزرگی بر این طرح مهم اسرائیل وارد خواهد آمد زیرا طرحی را که حالوتس نظریه پردازی آن را به انجام رسانده بود شخص دیگر قادر به پیگیری آن نخواهد بود. با این وصف هرچقدر اسرائیل در این فضا به حیاتش ادامه می دهد تحلیلگران پیش بینی فیلسوف معروف یهودی یشعیاهو لیبوویچ در اواخر دهه 60 قرن بیستم را در ذهن تداعی می کنند که گفته بود: اشغال کرانه باختری و نوار غزه توسط اسرائیل این رژیم را از داخل نابود خواهد کرد و این همان چیزی است که آثارش به وضوح در تمامی رخدادهایی که امروز در اسرائیل می گذرد، یافت می شود.

منبع: مرکز مطبوعاتی و اطلاع رسانی خاورمیانه بیروت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها