:لوایح و طرحهای فوریتی در مجلس بر سه قسم یک ، دو و سه فوریتی است. فوریت ها به میزان اضطرار موضوعات ، لوایح و طرحها بستگی دارد.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۳

دو فوریت در حالت خاص و اجبار و زمانی که امور کشور معطل مانده ، به کار می آید. فرآیند فوریتی ، تنها در مواقع کاملا استثنایی به کار قانونگذاری می آید، اما ماهیتا با قانونگذاری سنگین مغایرت دارد و در واقع فرآیند فوریتی تنها به دنبال اصلاح قانون است.
به همین دلیل قوانین پایه را نمی توان و نباید در فرآیند فوریتی وضع کرد. در مورد ساعت کار بانکها به نظر می رسد که طرح فوریتی ، آن هم دو فوریت نیاز نبود، اما موضوع این است که نمایندگان مجلس باید به مردم پاسخگو باشند.
دولت به هر دلیلی در این زمینه تعلل کرده بود و مجلس لازم بود برای پاسخگویی به افکار عمومی اقدامی انجام دهد. کاش طرح دو فوریتی ساعت کار بانکها ارائه نمی شد و اوضاع به سمتی پیش نمی رفت که مجلس وادار شود در چنین موضوعی با طرح دوفوریتی برای حل مشکل نقش ایفا کند.
البته بحث اصلاح قانون انتخابات مجلس هم نباید با طرح فوریتی مطرح می شد. منظور همین طرح مدرک تحصیلی نامزدهای نمایندگی مجلس است. چنین اصلاحاتی در قانون به کار کارشناسی نیاز دارد که فوریتی بودن طرح چنین امکانی را سلب می کند. اگر این طرح فوریتی نبود آیا سوئتفاهم ها اساسا پدیدار می شد؛ دلیلی ندارد در خصوص طرحی که بطور عادی می تواند از مراحل کارشناسی عبور کند، با فوریتی کردن آن افکار عمومی را حساس کنیم. چه بسا مردم راضی باشند که سطح تحصیلات نمایندگان مجلس بالا باشد اما فوریتی کردن طرح تنها حساسیت ها را به وجود آورد. موضوع این است که در چنین مواردی فوریتی کردن طرح ، اصل موضوع را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این ممکن است ، اهمیت امور فوریتی مثلا بحث قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت تحت تاثیر قرار گیرد.


مرتضی تمدن
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها