رسالت اساسی پژوهش های کاربردی ، کشف ابهامات و یافتن راه حل های علمی برای معضلات نسبتا پیچیده و مشکلاتی است که به آسانی قابل حل نیستند.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۴
از طرفی فعالیت های اجرایی به منظور رسیدن به اهدافی صورت می گیرد که به طور روزمره یا در یک دوره معین امکان زیستن را برای انسان آسان می کند یا بهبود می بخشد. بدیهی است انسان در فرایند زندگی فردی و اجتماعی همواره با مشکلات و ناشناخته های کوچک و بزرگی مواجه است که ناگزیر از حل آنهاست و در موارد بسیاری در مقابل گزینه های مختلفی قرار می گیرد که باید یکی از آنها را انتخاب کند. هر قدر دانش انسان در موضوعات مورد مواجهه بیشتر باشد، به همان نسبت توانایی وی در حل مشکل و انتخاب گزینه بهتر و بیشتر خواهد بود. به همین سبب از گذشته دور و حتی در داستان های اساطیری می خوانیم که وقتی فردی با مشکلی جدی مواجه می شد، به خردمندی یا پیر جهان دیده ای مراجعه و چاره مشکل خود را از او می خواست.
امروزه هم دیده می شود جوامعی که دارای پیشرفت علمی بالاتری هستند، در حل معضلات جامعه خود موفق ترند و دیگران راههای رفته آنها را الگوی حل مسائل خود قرار می دهند. لذا برای رسیدن به توسعه همه جانبه و حل مشکلات جامعه و پیمودن مسیر جامعه دانایی در چشم انداز 20 ساله کشور ناگزیر از پیوند زدن پژوهش با فعالیت های اجرایی هستیم. به این معنا که باید برای تمامی تصمیم گیری های اساسی پشتوانه علمی و پژوهشی فراهم کرد و با اطمینان به جلو گام برداشت. به کمک پژوهش به واقعیت ها دست یافت و براساس آنها برنامه ریزی کرد و راه حل های اساسی برای مشکلات متعدد به دست آورد تا بتوان جامه را به سوی زندگی بهتر و باعزت سوق داد. در واقع اگر میان پژوهش های کاربردی و فعالیت های اجرایی رابطه دو طرفه و معنی داری به وجود آید، از یک سو کیفیت و سطح فعالیت ها توسعه می یابد و از سوی دیگر، بازخورد اجرای نتایج تحقیق موجبات تقویت و توسعه کیفیت پژوهش ها را فراهم می کند و دانش جدیدی تولید می شود. بنابراین پژوهش بویژه پژوهش های کاربردی می تواند نقش بسیار مهم و جدی در ارتقای کیفی فعالیت ها و توسعه اثربخشی تصمیمات اجرایی برای حل مشکلات جامعه داشته باشد. در واقع دولت با افزایش سهم پژوهش در دستگاه های اجرایی می تواند بهره وری و کارایی بخش دولتی را افزایش و هزینه های اضافی و غیرضروری را کاهش دهد. به بیان دیگر، می توان گفت افزایش سرمایه گذاری در اجرای پژوهش های کاربردی در نهایت از طریق ایجاد صرفه جویی و کاهش هزینه تمام شده دیگر بخشها و همچنین افزایش بهره وری فعالیت های دولتی جبران خواهد شد.

نهادینه کردن پژوهش در آموزش و پرورش


اگر بپذیریم راه آینده برای رسیدن به جامعه دانایی از گذرگاه پژوهش می گذرد، پس باید نقاط کلیدی و آینده ساز کشور و جامعه را با این ابزار مجهز و تصمیم گیرندگان این گذرگاه ها را به پژوهش مسلح کنیم.
پژوهش را به عنوان یک اصل در تصمیم گیری نهادینه کنیم ؛ اما چگونه؛ یکی از کلیدی ترین نهادهای اجتماعی ، آموزش و مراکز آموزشی است. ارتقای کیفیت و به روز کردن آموزش و افزایش بهره وری آن درواقع به معنی تربیت نسل آینده برای ساختن جامعه انسانی و ایمانی است.
لذا نهادینه کردن پژوهش در وزارت آموزش و پرورش می تواند ضمن علمی کردن فرآیند تعلیم و تربیت ، نسل جدید را در فضای عقلانیت متکی بر ایمان دینی بار آورد و او را برای ساختن جامعه دانایی در 2 دهه آینده آماده کند. به نظر می آید اولین گام برای نهادینه کردن پژوهش در آموزش و پرورش ، آموزش و به کارگیری اصول اقدام پژوهی در میان معلمان ، کارشناسان و مدیران این وزارتخانه است تا هر عضو این نهاد عظیم فعالیت های آموزشی و اداری خود را به کمک این ابزار ارزیابی کند و بهبود بخشد و از این طریق به باور اولیه نسبت به اهمیت و ارزش پژوهش های کاربردی برسد و دریابد پژوهش اگر چه کمی دشوار و زمان بر است ؛ اما به کارگیری نتایج آن چنان لذت بخش و کاهش دهنده خطاکاری های آدمی است که هر هزینه ای را می توان برای آن پرداخت.
گام دوم متکی کردن تصمیمات اساسی آموزش و پرورش به پشتوانه پژوهش و دلایل علمی است. به عبارت دیگر، هر اقدام اساسی در ایجاد یا تغییر برای اصلاح و بهبود باید مبتنی بر دلایل علمی مستند و متکی به یافته های پژوهش باشد. مراکز قانونی تصویب کننده و تاییدکننده امور باید برای تصویب یا تایید اقدامات پیشنهادی دلایل علمی و پژوهشی مستند بخواهند و در صورتی که این دلایل و پشتوانه ها ضعیف باشد، از تصویب یا تایید آن خودداری کنند. به این ترتیب تصمیم گیری در مراحل عالی و میانی مبتنی بر یافته های پژوهشی یا استنادات علمی خواهد شد و بتدریج مدیریت ها در آموزش و پرورش به پژوهش احساس نیاز خواهند کرد و در اجرا و به کارگیری نتایج تحقیقات مصر خواهند شد. پس از آن که مدیران حلاوت استفاده از نتایج پژوهش را چشیدند و به موفقیت هایی دست یافتند، به آن باور پیدا می کنند و به این ترتیب استفاده از پژوهش در تصمیم گیری ها نهادینه خواهد شد.
گام سوم عجین کردن آموزش مدرسه ای با پژوهش از اولین سال مدرسه است. اما آسیبی که ممکن است به وجود آید این است که تصور شود نهادینه کردن پژوهش در آموزش کودکان ، ارائه درس روش تحقیق در مدرسه یا وادار کردن دانش آموزان به تحقیق با همان روشهای پژوهشی است که در دانشگاه ها درس می دهند. برای عجین کردن پژوهش در مدرسه باید با توجه به سن و پایه تحصیلی و اصول روانشناختی یادگیری بتدریج و با استفاده از روشهای جذاب روح جستجوگری را در دانش آموزان زنده کرد و آرام آرام و در طول دوره آموزش عمومی آنها را با مهارت های مختلف پژوهشی مثل خوب دیدن ، خوب شنیدن ، خوب پرسیدن ، خوب بحث کردن ، خوب گزارش نوشتن و بیان کردن ، خوب منابع مورد نیاز را یافتن ، کارکردن با کامپیوتر و یافتن پایگاه های اطلاعاتی و غیره آشنا و مسلح کرد. به گونه ای که در دوره متوسطه بتوان به آسانی و به طور عملی آنها را وارد عرصه پژوهش های کاربردی ساده کرد و این فرهنگ و توانایی را در دانش آموزان ایجاد کرد که حتی مسائل روزمره خود را با اندیشه و به کمک تحلیل منطقی و استفاده از فنون پژوهشی حل کند. البته در شرایطی که مدیران جامعه به این واقعیت پی برده باشند که پژوهش یک راهکار اساسی برای حل مسائل اصلی جامعه است. می توان هر سه گام را به طور موازی نیز برداشت.


دکتر علی اصغر خلاقی
کارشناس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها